Heb jij nog gesport vandaag? #56

GwennyGwenny Administrator , Gebruiker, Moderator, Schrijver
edited 31 oktober in Sporten
Dit bericht is verplaatst van: Heb jij nog gesport vandaag? #55
Ga naar laatste reactie«13

Reacties

• sabine07sabine07 Moderator
    En hier weer verder.... Heb jij nog gesport? Ik gister wel. Ik hardloop veel. Maar merk nu ik (weer!) verkouden ben dat het qua ademhaling snel iets lastiger gaat.
  • emsepemsemsepems Gebruiker
    Vandaag een heerlijke dag gehad op schiermonnikoog.
    Flink gewandeld in de storm, genieten
  • goudvisjegoudvisje Gebruiker
    @Marcus, ja sommige mensen hebben t echt niet door, ik heb copd en astma, kan ook niet tegen luchtjes en word op t moment al ziek van een zuchtje wind bij wijze van.
    De fysio waar ik kwam, is veranderd en er sporten gelijktijdig ook niet longpatienten, veel luchtjes, en veel gehoest en geproest.
    Doe het maar even zelf, hometrainer, gewichtjes, stepbankje en youtube en ik kom een aardig eind.
    Sportschool snap ik dat dat niet lukt, het erge is dat niemand er iets aan doet aan luchtjes of er iets van aantrekt.

• NckiieNckiie Gebruiker
    Ik denk dat velen zich niet bewust zijn van de luchtjes. Een simpele brief met uitleg zou een hoop kunnen schelen! Als daarin staat waarom men zulke luchtjes niet op mag met sporten oid beseffen mensen het wat meer. Hiervoor wist ik ook niet dat mensen er zoveel last van konden hebben, nou draag ik zelf al nooit sterke luchtjes. Maar er kan dus zeker iets aan gedaan worden, jammer dat men er de moeite niet voor neemt:( zou een hoop schelen!
  • DaantjeDaantje Gebruiker
    Mijn fysiotherapeut belt me toen ze aan het verven waren en waarschuwde me dat ze in de kleedkamer iets met chloor hadden gedaan en kwam met een alternatief om om te kleden. Ik denk dat ze ook wel zou bemiddelen als iemand een sterk ruikend geurtje op heeft.
  • goudvisjegoudvisje Gebruiker
    Is ook zo, meestal willen ze best meedenken, alleen is t voor een fysio ook soms niet te controleren, logisch ook.
    Mensen denken al vlug dat t wel meevalt, in betere tijden sport ik wel bij de fysio maar niet als ik zo vatbaar ben.
    Wel erg attent van je fysio Daantje!
  • MarcusMarcus Gebruiker
    @ Daantje wat goed dat jouw fysio zo meedenkt.

Had het zelfs bij Heideheuvel bij de observatie periode...had de man van een patiënt 's ochtend Deo gespoten .... Nu staat het zelfs in de papieren van Heide heuvel expliciet genoemd..maar inderdaad meesten hebben het niet door. Zelf mijn partner's nu en in verleden hebben het vaak niet echt door of begrepen, ondanks uitleg en vragen het niet te doen. Wil niet gelijk zeggen dat ik liever een vrouw heb die ruikt als een Orang-oetan er zijn best deo's en parfums die amper aanwezig zijn en die bij mij last veroorzaken.

Het is ook dat de ene keer ik er meer last van heb dan de andere keer en voor mijn longziekte zich her openbaarde of mijn leven opnieuw ging beheersen had ik er ook weinig last van en gebruikte ik ook wel een aftershave en deo.
    Nadat ik in de zomer veel buiten heb gewandeld en gefietst vandaag de fitnesshal weer ingedoken. ik voel duidelijk de spieren tussen keel en borst die hard moesten werken ( bij beatrixoord noemden ze dit het ophangsysteem van dd longen).
    Maar eerlijk, het was heerlijk!

In deze hal nooit last van sterke geurtjes, misschien omdat het groot en hoog is? Een enkel keer wordt er deo gespoten, dan ben ik snel weg
    #9 edited 27 oktober
    Bij de roeivereniging sparen we geld met zijn allen. Iemand maakt een keer soep of brownies om te verkopen of we organiseren een pubquiz of de jaarlijkse sponsoractie. Van dat geld doen we mooie dingen. Een paar jaren geleden een nieuwe keuken en nu pas een verbouwing voor een nieuwe indoor trainingsruimte. Omdat we zoveel zelf doen kan dat op deze manier.

Er roeien bij ons ook gehandicapten en met een rolstoel is alles veel beter toegankelijk nu alles niet meer zo hutje mutje boven op elkaar staat. Zij kunnen vaak makkelijker aan financiering komen en wij aan vrijwilligers, iedereen blij.

Vandaag voor het eerst getraind in de nieuwe trainingsruimte met twee vriendinnen en het is een mooie, fijne plek om te sporten. Twee keer per jaar is het werkweekeind en maken we met zijn allen alles schoon en netjes in ruil voor soep met broodjes, zo ook vandaag.

Het was een gezellige ochtend op de vereniging.
    Klinkt goed Daantje!

Ik ben vanmorgen de fitnesshal weer ingedoken, gezellig met allemaal bekenden dus lekker bijgepraat. T kostte wel veel energie dus thuis na een broodje ei op de bank in slaap gevallen.
    Verder dagje rust vandaag
  • DominiqueDominique Gebruiker
    Vandaag geen sporten, moet werken vanavond
    Net klaar met de kleedkamers soppen,schuren en droogtrekken ook topsport
    Maar iedereen is weer lekker bezig
    #13 edited 31 oktober
    Vanmorgen warm aangekleed en naar t ziekenhuis gefietst. Stevige wind, dus de ebike was bijna leeg toen ik thuis was. Zo'n 33 km gefietst
  • GwennyGwenny Administrator , Gebruiker, Moderator, Schrijver
    Yes gisteren bootcamp en vandaag voetjuhbal
  • MarcusMarcus Gebruiker
    #15 edited 1 november
    Vanochtend weer een uurtje baantjes getrokken in het zwembad. Het ging een beetje moeizaam maar toch 1250 meter gezwommen dit zijn 25 baantje. Dit moet uiteindelijk naar 2500 meter drie keer per week! Maar of dat ook gaat lukken, hoop het wel, dat zou grote winst zijn voor mijn lijf.

Mijn gewicht was vanochtend helaas het zelfde als een maand geleden, mijn buik omvang is wel afgenomen. Waarschijnlijk is dit te wijten aan het feit dat er weer spier opbouw is, even in de gaten houden.
  • NckiieNckiie Gebruiker
    Goed bezig @Marcus het begin is er en ik doe het je voorlopig nog niet na!
  • MarcusMarcus Gebruiker
    #17 edited 1 november
    Nckii vergis je niet moet ik wel om 5u wakker worden en in bed mijn eerste medicaties en pijnstillers in te nemen anders kan ik niet eens opstaan het is een aspect waar ik best moeite mee heb de afhankelijkheid van pijnstillers. Mijn functioneren is afhankelijk van een chemische cyclus en booster omdat elk medicijn bijwerkingen heeft en je soms weer medicijnen nodig hebt om die weer op te heffen. Die drie maandelijkse verhuisdoos vol pfff daar blijf ik moeite mee hebben. Mijn moeder had dertig jaar geleden het zelfde en ik herinner me nog haar ladekast met 6 laden vol medicijnen ik begin aardig in die buurt te komen.

Probleem is dat bij mij de pijn eigenlijk geen echt signaalfunctie meer is ... door de verzakking van de wervels twee wervels zijn nog net niet helemaal weg en de zenuwen zitten dus erg klem, ben zo een kleine 6 cm kleiner geworden. Hierdoor is de pijn prikkel of pijn signaal te veel, zeg maar constant en overmatig en dus niet meer als signaalfunctie als zodanig aanwezig. Moet dus veel moeite doen om een goed onderscheid te maken (nog bezig te leren te maken) wanneer mijn lichaam eigenlijk wel een pijnsignaal zou afgeven en ik mijn lichaam overbelast of te veel belast.

Maar inderdaad elke reis begint met de EERSTE stap en het begin is er...
  • NckiieNckiie Gebruiker
    Ik vergis me zeker niet @Marcus ik heb bewondering voor je! Ik kan me een beetje voorstellen hoe moeilijk het is. Maar je bent goed bezig!
  • MarcusMarcus Gebruiker
    #19 edited 2 november
    Dank je maar die bewondering verdien ik echt niet. Kloot wat aan (sorry voor het woord), speel en doe ook maar wat, tast vaak in het duister, een pot, een zak met geld meer vergoedingen zou het ook al een stuk eenvoudiger maken, maar daar heb ik niet de beschikking over. De kans om ondanks de fysieke beperkingen onbeperkt mijn fysieke vermogens te verbeteren, om van alles uit te proberen, mijn fysieke beperkingen beter te beheersen krijg ik dus niet zoals vele andere chronisch zieken en lotgenoten. Zo ervaar ik mijn pogingen en inspanningen maar als heel beperkt en probeer ik vaak aan vele knoppen te draaien in het medische circuit.

Vaak denk ik dat wij als mensen ons niet in anderen kunnen verplaatsen, althans ik weet van mezelf hoe lastig dat is. Je weet niet wat een ander voelt, wat die ervaart fysiek en psychisch je kan ook niet in iemands bovenkamer kijken. Vaak hebben we als longpatiënt al moeite om onze fysieke en psychische problemen aan anderen "gezonde" mensen over te brengen, vaak stuiten we op onbegrip in onze omgeving of in de samenleving. Ons en ook zeker mijn inlevingsvermogen is erg beperkt en ook weer afhankelijk van mijn ervaring en achtergrond.

Ben aan het sparen voor een nieuwe fiets waar ook mijn rug ontlast wordt ... beetje een kruising tussen een lig fiets en een gewone fiets, heb hier geloof ik als eens wat van verteld en een plaatje neergezet. Die fiets komt er wat mij betreft hoe dan ook, in algemeen laat ik me niet snel van een ingeslagen weg afbrengen.

Morgen weer een uurtje fysio training morgen.
  • GwennyGwenny Administrator , Gebruiker, Moderator, Schrijver
    Goed bezig hoor Marcus! Je kan het!
  • NckiieNckiie Gebruiker
    Niet zo bescheiden marcus! Je bent gewoon lekker bezig en probeert er alles uit te halen en manieren te zoeken hoe het wel kan, ondanks alle tegenslagen:)
    En je verplaatsen in een ander is heel lastig, je weet nooit precies hoe het is. Ik probeer het wel altijd, maar toch weet je het nooit tot je het zelf meemaakt en dat hoop ik met veel dingen niet mee te maken:)
    Maar ik heb respect voor je, je komt over als een mooi persoon die genoeg heeft meegemaakt en toch positief blijft en anderen helpt.
    En wat tof dat je zo’n fiets hebt gevonden! Hoop dat je hem redelijk snel bij elkaar gespaard krijgt
  • Anna50Anna50 Gebruiker
    @Marcus, ik zag laatst ook een vrouw op een speciale fiets. Kruising tussen een gewone fiets en ligfiets. Zag er comfortabel uit. :)
    Donderdag heb ik weer gesport bij mijn eigen fysiotherapeut en hebben we een nieuw schema gemaakt. Dat was nog niet makkelijk. Ik had al last van mijn heup en twee knieën maar na Portugal kwam ik thuis met een hele dikke en pijnlijke enkel. Daar heeft ze naar gekeken en dat is ook echt nog niet goed. Beetje ontlasten de komende tijd.

Gisteren geroeid, dat was fijn en gezellig. Ik heb de heenweg geroeid, terug kreeg ik last van mijn enkel en uiteindelijk heb ik de hele terugweg gestuurd. Was gelukkig lekker warm gekleed.

's Middags was de officiële opening van de nieuwe trainingsruimte en dat was een mooi feestje met een bekende pararoeier.
    Afgelopen week niet naar de sportschool geweest, te druk met werk gehad
    Maar afgelopen zaterdag wel 2 uur in de zitski bezig geweest
    Ben maar 2x omgevallen
  • ballingballing Gebruiker
    Anderhalve week geleden had ik plotseling fikse koorts en een week lang een antibioticakuur gehad.
    Ik voel me nu prima maar dus bijna twee weken niet gesport bij de fysio.
    Vanmiddag maar weer eens proberen, rustig aan.............
  • joop60joop60 Gebruiker
    :D
  • ballingballing Gebruiker
    Nou, dat viel goed tegen.
    De hele avond een beetje brak gevoeld van de spierpijn.
    Vandaag gaat 't wel.
    Vandaag gaat de auto voor een beurt naar de garage. Meestal kan ik dan na twee uur wachten 'm wel weer meenemen. Eindje wandelen dan maar. Smartwatch en targets halen.......................
    Donderdag weer een uur sporten bij de fysio. We gezellie in de groep.
    Goh! Wat een geklets allemaal. Je komt nauwelijks meer aan sporten toe.
    Vanmorgen binnen getraind op de ergometer ipv buiten vanwege de weersverwachting al viel het vanmorgen nog best mee hier.

Iemand had een leuke trainen bedacht voor ons, 1 minuut roeien, 1 minuut rust en zo verder 1-1-2-2-3-3-4-4-3-3-2-2-1 en toen nog vijf minuten uitroeien. Was leuk en ik was tevreden.
    Lekker naar de stad op de ebike, 40 km totaal
  • MarcusMarcus Gebruiker
    Een lang stuk gewandeld.
Log in of Registreer om te reageren.