Groot recepten topic

19-12-2007 om 21:44 uur

Gobi Vegetarisch toprecept (je mist het vlees niet)

Voor 4 tot 6 personen

1 grote ui
4 tenen knoflook
5 cm gemberwortel, geschild en klein gesneden
3 middelgrote tomaten
6 eetlepels olie
1 grote bloemkool, in roosjes verdeeld
1 theelepel gemalen kurkuma
1 theelepel cayennepeper
1 theelepel gemalen kaneel
½ theelepel gemalen kruidnagel
1 theelepel gemalen kardemomzaad
4 laurierbladeren
1 theelepel suiker
1 theelepel zout
Garnering:
30 g cashewnoten, geroosterd
30 gr rozijnen

Pureer de ui, knoflook, gemberwortel en tomaten in een keukenmachine. Verhit de olie in een grote, zware pan en bak hierin de bloemkoolroosjes rondom tot ze zacht en bruin zijn. Schep ze uit de pan. Bak de tomatenpuree, kurkuma en cayennepeper 3 minuten. Voeg de kaneel, kruidnagel, kardemom, laurier, suiker en het zout toe. Voeg de bloemkoolroosjes weer toe en schep ze door de saus. Laat alles door en door warm worden. Strooi er vlak voor het serveren de geroosterde cashewnoten en de rozijnen over.

Login of registreer om te reageren
17-06-2009 om 20:13 uur

Pizza di Pasta

Voor 4 personen:
400 g pasta (spaghetti of penne)
400 g sperziebonen
olijfolie
1 blik gepelde tomaten a 400 g
3 el basilicum, vers gesneden
3 eieren
150 g geraspte Parmezaanse kaas
1 el citroensap
3 el fijngesneden bladpeterselie

Kook de pasta in water met zout volgens de aanwijzingen op de verpakking net beetgaar. Giet af. Kook de sperziebonen in 7 min beetgaar. Giet af en laat uitlekken.

Bak intussen de knoflook zachtjes 2 min in 1 el olijfolie, voeg de tomaat met sap toe en laat 5 min. zachtjes koken. Voeg 2 el basilicum toe en breng royaal op smaak met zout en peper. Schep 2/3 van de saus door de pasta, bewaar de rest.

Klop in een kom de eieren met de parmezaan, voeg de pasta met saus toe en schep door elkaar.

Verhit 2 el olie in een grote koekenpan met antiaanbaklaag (of neem 2 kleine koekenpannen), voeg het pastamengsel toe, druk een beetje aan en bak met een deksel op de pan op matig vuur 8 min. Keer de 'pizza' en bak nog 5 min. Hij moet lekker krokant en goudbruin zijn.

Meng de sperziebonen met het citroensap, 3 el olijfolie, peterselie, zout en peper en evt wat klein gesneden knoflook. Bestrooi de pizza met de rest van de basilicum, snijd hem in punten en serveer met de sperziebonensalade en de rest van de tomatensaus.

dit recept heb ik uit de Delicious, staan deze maand veel lekkere recepten in

Login of registreer om te reageren
17-06-2009 om 20:16 uur

Babi ketjap met kerstomaatjes en Chinese kool met sesam 

Voor 4 personen:
· 2 uien
· 1 Chinese kool
· 250 g kerstomaatjes
· 400 g hamlappen
· 400 g witte rijst
· Conimex Wok Olie
· 1 bakje Conimex Boemboe voor Babi Ketjap
· 1 el sesamzaad
· 2 el Conimex Oestersaus
· 2 el grofgehakte peterselie

Halveer of vermenigvuldig de ingrediënten verhoudingsgewijs voor minder of meer personen. 

Bereiding
Pel en snijd de uien in smalle ringen. Snijd de Chinese kool in stukken. Maak de tomaatjes schoon. Snijd het vlees in lange dunne repen.

Kook de rijst volgens de aanwijzing op de verpakking.

Verhit een hapjespan, voeg een scheutje olie toe en roerbak de uienringen 3 minuten. Voeg het vlees aan de uien in de pan toe en roerbak 4 minuten. Bak de kerstomaatjes 1 minuut mee. Voeg 2 dl water en de boemboe toe, goed mengen en 5 minuten laten pruttelen.

Verhit een wok. Voeg een scheutje olie toe en wok de Chinese kool 3 minuten. Voeg het sesamzaad toe en wok nog 1 minuut. Roer de oestersaus erdoor.

Schep de rijst, de babi ketjap en de Chinese kool op 4 borden.

Strooi de peterselie over het vlees.

zoals duidelijk een recept van conimex.nl

Login of registreer om te reageren
01-09-2009 om 22:16 uur

Lekkere bladerdeeghapjes:

Doe de olie in een pan, voeg daar het gehakt, gezeefde tomaten het water toe......ook een beetje rode peper, zout naar smaak en de koreander bij. zet dit op het vuur en laat het koken en op een laag pitje doorgaren tot het niet meer waterig is, maar het gehakt stevig is geworden. Laat daarna de gehakt goed afkoelen. Snij de bladerdeeg plakjes in tweeen. Doe een klein beetje gehakt op de bladerdeeg en vouw deze dicht waarbij de randjes goed worden afgesloten. Smeer de bladerdeeg lekker in met het geklopte ei. warm de oven voor op 225 graden en bak de bladerdeeg in ong. 20 minuten af........lekker hoor  :Y

Login of registreer om te reageren
04-12-2009 om 23:21 uur

Ik ben nogal een liefhebber van 'stamppotten' en dit jaar verbazend veel Zuurkool,  daarom een apart recept;

Nodig aardappels, wijnzuurkool  grote gele rozijnen en een blikje annanasspippers, een fles witte Italiaanse wijn en een handvol peperkorrels groen en zwart. En een theelepeltje oregano.

bereid de zuurkool met alle i ingrediënten, zonder de ananassnippers en i.p.v. water een halve fles wijn, de andere helft kun je nuttigen terwijl je de zuurkool bereid of erbij serveren.  voeg na het stapen de ananassnippers erbij zonder het nat.  en roer het door.

Lekker erbij is als je een flink stuk katenspek mee kookt.

eet smakelijk.

Login of registreer om te reageren
06-11-2011 om 08:28 uur

Heb mijn tekst verwijderd want dat sloeg nergens meer op.

Login of registreer om te reageren
06-11-2011 om 11:50 uur

Ik heb een receptje voor pittige tomaatjes als bijgerecht.

4 tomaten
2 eetlepels citroensap
1 eetlepel ketjap manis
1 theelepel sambal oelek
1/2 eetlepel olie
1 teen knoflook.

Tomaten snij je in reepjes of in parten, ligt er aan wat je zelf qua grootte fijn vind.
Je doet gewoon alles bij elkaar en roert goed, en dan doe je de tomaatjes erdoorheen.
En dat serveer je zo.

Login of registreer om te reageren
02-08-2012 om 14:23 uur

Een vraagje voor marcus
Nu er volop tomaten zijn wil ik graag een tomatensaus maken voor pasta. Maar dan erg veel zodat ik porties in kan vriezen.
Het zal zoiets moeten worden: tomaten, olijfolie, ui, knof, kruiden (maar welke en hoeveel?)
Heb jij een goed recept?

Login of registreer om te reageren
16-08-2012 om 19:45 uur

Las deze port pas vandaag, sorry ... ben zoals je weet niet zoveel meer op het forum.

Weet niet of het nog van toepassing is.

Voor een pastasaus zou ik erg basaal blijven ... olijfolie, uitje fruiten, knoflook, oregano, tomaten. Je kan later altijd nog rundergehakt, olijven of iets dergelijks toevoegen of iets meer kruiden. Zo kan je altijd nog alle kanten op. Wat kruiden betreft zou ik zeggen gebruik wat je al altijd gebruikt.

Bij mezelf gaan tomaten gepureerd en ingedikt zo in de vriezer. Paprika blancheer ik in stukjes kosten nu een 1 euro de kilo en straks 1 euro per stuk, heerlijk voor stoofschotels.

Hopelijk heb je nog wat aan mijn antwoord.

Marcus.

Login of registreer om te reageren
16-08-2012 om 20:13 uur
Reactie op Marcus

Weet niet of het nog van toepassing is.

dankjewel, Ik had inmiddels een recept van internet gepukt, en die is net wat jij tipt heel basaal van smaak. Heerlijk en makkeijk!
Die tip over de paprika is ook een goeie, da ik doen!

Login of registreer om te reageren
16-08-2012 om 20:27 uur
Reactie op emsepems

dankjewel, Ik had inmiddels een recept van internet gepukt, en die is net wat jij tipt heel basaal van smaak. Heerlijk en makkeijk!
Die tip over de paprika is ook een goeie, da ik doen!

Deed het vroeger wel met meer groente zoals sperziebonen en dergelijke maar veel is ook tegenwoordig in de winter niet echt heel duur meer. Wat ik wel doe is veel kruiden in wat witte wijn of bouillon in ijsblokjes in de vriezer, voor gerechten en sausjes. Sowieso doe ik restjes wijn in de vriezer voor gerechten of voor bijvoorbeeld kaasfondue, je kan er ook azijn van maken maar dan moet je een starter hebben als azijnzuur of een of andere bacterie.

Login of registreer om te reageren