Hoge inkomens draaien op voor zorgkosten

07-01-2013 om 21:20 uur

Onderstaand bericht zal wel weer veel stof tot discussie geven. Ook in de politiek zal hier dit jaar over gesproken worden. In het RTL-nieuws van vandaag is dit onderwerp ook aan de orde gekomen.

RTL Nieuws | 07 januari 2013, 18:34

Hoge inkomens draaien op voor zorgkosten

Nederlanders met een laag inkomen maken meer zorgkosten dan die met een hoog inkomen. Dat terwijl de hoge inkomens meer kwijt zijn aan zorgpremie. Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Planbureau.

Het zorggebruik neemt toe onder alle bevolkingsgroepen, maar vooral bij mensen met een lagere opleiding. Hoger opgeleiden maken minder vaak gebruik van de zorg, terwijl zij steeds meer moeten bijdragen aan de zorgkosten van anderen, concludeert het CPB.

Cijfers op een rijtje

Mensen met een vmbo-achtergrond betalen over hun hele leven gemiddeld 2200 euro per jaar aan zorg. Ze ontvangen zorg voor gemiddeld 3300 euro per jaar.

Bij mensen die hoger zijn opgeleid en daarom een hoger inkomen hebben, is dat precies andersom. Iemand met hbo of universiteit betaalt gemiddeld 3900 euro per jaar aan premie. Hun zorggebruik is de helft minder, gemiddeld 2200 euro. Bron: CPB

Zorgstelsel onder druk

Het CPB slaat alarm over ons zorgstelsel. Dat is gebaseerd op solidariteit: iedereen heeft recht op dezelfde gezondheidszorg, ongeacht het inkomen. Omdat de zorgkosten jaarlijks stijgen, wordt de premie voor de laagste inkomens op den duur onbetaalbaar.

De hogere inkomens zullen dan nog meer moeten bijdragen om de zorg voor de laagstbetaalden te garanderen. Het CPB vreest dat de solidariteit in de toekomst verdwijnt.

'Er moet veel gebeuren om zorg betaalbaar te houden'

Ongezondere levenstijl

Het CPB is niet verbaasd dat mensen met een laag inkomen vaker naar de huisarts gaan en medicijnen slikken. Ze leven ongezonder, zegt CPB-directeur Coen Teulings. Ze eten mensen met een lagere opleiding vaak ongezonder, roken ze vaker en doen ze minder aan sport.

Volgens Teulings is een mogelijke oplossing om mensen met een laag inkomen een kleiner zorgpakket aan te bieden. Ze betalen dan minder premie, maar krijgen dan ook minder vergoed. Minister Schippers van Volksgezondheid is in het buitenland en kon nog niet reageren op het onderzoek.

Login of registreer om te reageren
07-01-2013 om 21:25 uur

"Eerlijk zullen we alles delen."

Helaas hoorde ik laatst iemand die wat meer dan gemiddeld verdiend zeg maar... nou ik heb me nog net in kunnen houden maar ik kon 't niet waarderen hoe egoïstisch. :N Wanneer de hogere salarissen meer betalen houden ze onderaan de streep alsnog meer over. Ik zou heel blij zijn als ik met een hoger salaris de mensen met een laag salaris daarmee kan helpen. Ik zie hoe moeilijk sommige mensen 't met een lager salaris hebben, heel sneu soms hoe moeilijk ze voor hun kinderen kunnen zorgen...

Login of registreer om te reageren
07-01-2013 om 21:51 uur

Ik vind het eerlijk dat mensen met een hoger inkomen meer bijdragen dan mensen met een laag inkomen. Ik ben opgegroeid in een gezin met gescheiden ouders en een moeder in de bijstand en weet als geen ander hoe het is om met bijna niets rond te komen. Wat ik wel oneerlijk vind is de kabinetsplannen zoals ze gepresenteerd waren. Daarbij gaan mensen met een modaal inkomen namelijk ook fors meer betalen en dan vind ik onterecht. Ik betaal al een aanzienlijk deel van mijn inkomen aan de zorg, heb geen torenhoog inkomen en ben de enige hier in huis met een vast inkomen waar we met z'n tweetjes van moeten rondkomen, heb echt geen duur huis, auto of wat dan ook maar zit er niet op te wachten om nog veel meer te moeten gaan betalen want dat heb ik gewoon niet.

Login of registreer om te reageren
08-01-2013 om 08:35 uur

Ik heb er vaak moeite mee hoe de middenklasse steeds weer opdraait voor het wanbeleid van de grote meneren. Hoe rijk steeds rijker wordt en arm steeds armer. Hoe de middenklasse langzaam verdwijnt en de stap richting armoede steeds kleiner wordt. Hoe de kwetsbare mensen het steeds moeilijker krijgen. Hoe arm ziek maakt en ziek arm maakt. Hoe de grote multinationals hun woekerwinsten zelf houden en niet eens belasting betalen. De solidariteit is ver te zoeken in een maatschappij op twee snelheden. Laat de rijkere mensen nu ook maar eens hun steentje bijdragen, ze zullen er geen boterham minder om eten.

Login of registreer om te reageren
08-01-2013 om 09:08 uur
Reactie op mamm-loic

Ik heb er vaak moeite mee hoe de middenklasse steeds weer opdraait voor het wanbeleid van de grote meneren. Hoe rijk steeds rijker wordt en arm steeds armer. Hoe de middenklasse langzaam verdwijnt en de stap richting armoede steeds kleiner wordt. Hoe de kwetsbare mensen het steeds moeilijker krijgen. Hoe arm ziek maakt en ziek arm maakt. Hoe de grote multinationals hun woekerwinsten zelf houden en niet eens belasting betalen. De solidariteit is ver te zoeken in een maatschappij op twee snelheden. Laat de rijkere mensen nu ook maar eens hun steentje bijdragen, ze zullen er geen boterham minder om eten.

Volkomen mee eens Mamaloïc!
Rijk wordt rijker en arm armer.
Wat mij vaak opvalt is dat juist de arme mensen voor een aanzienlijk deel niet eens zo zeer  slechte leefgewoonten hebben of slecht opgeleid zijn, maar vaak juist langdurig ziek/gehandicapt zijn en hierdoor afhankelijk zijn van een uitkering/WAO/WaJONG waardoor juist als iedereen over de armen valt er een extra beroep gedaan wordt op de inkomsten van mensen met een lager inkomen.
Heel persoonlijk...als ik met mijn WaJONG (100% met alleenstaande ouderkorting en andere heffingskortingen en toeslagen) krap 150 euro per maand overhoud na aftrek van mijn vaste lasten(huur, gas en licht, verzekeringen, internet/telefoon, reiskosten voor therapie omdat ik het lichamelijk niet aankan om te fietsen, water en de kosten voor mijn zoon zijn zwemlessen).
Dan is eten en drinken nog niet eens meegeteld.
Hoe moet ik in hemelsnaam dan mijn eigen medicatie/zorg gaan betalen?!?
Mijn kind 4-5 dagen in de week op een boterham neerzetten terwijl hij een aangepast dieet nodig heeft om te kunnen leven?!?
Sorry, maar ergens valt er niets meer te halen bij lagere inkomens.
Ergens is de put eenmaal leeg.
Van een kale kip valt niets meer te plukken.

Login of registreer om te reageren
08-01-2013 om 11:36 uur

In 6 jaar tijd heb ik bijna 2000 euro per jaar moeten in leveren .  Dit jaar komt daar nog weer eens weer 200 euro bij op omdat 1.25 euro in de maand te veel krijg van mijn Minimum inkomen ( WAO)  . En de verhoging van de  eigen risico .. Dit is alle maal kosten die ik NIET meer betaald/ vergoed krijg omtrent  mijn ziekte .

Mag ik effen een teiltje als ik hoor  of lees dat de hogere in inkomens  voor de kosten op draaien .. Ik heb dus twee maand lonen per jaar moeten in leveren .  Op mijn 23e werkte ik in 5 ploegen dienst en werd ziek . Werd af gekeurd en koos er zelf voor om van uit een  kering van 1600 gulden  te gaan werken voor 900 gulden .. Heel maal weer op nieuwe begonnen .    In minimum loon . Geen hand op houden .

In leveren ???  Ik word zo zat van dat zeurende  Nederland … 

Login of registreer om te reageren
08-01-2013 om 11:45 uur

Ongezondere levenstijl

Het CPB is niet verbaasd dat mensen met een laag inkomen vaker naar de huisarts gaan en medicijnen slikken. Ze leven ongezonder, zegt CPB-directeur Coen Teulings. Ze eten mensen met een lagere opleiding vaak ongezonder, roken ze vaker en doen ze minder aan sport.

Volgens Teulings is een mogelijke oplossing om mensen met een laag inkomen een kleiner zorgpakket aan te bieden. Ze betalen dan minder premie, maar krijgen dan ook minder vergoed. Minister Schippers van Volksgezondheid is in het buitenland en kon nog niet reageren op het onderzoek.

Bovenstaand stukje is mij totaal in het verkeerde keelgat geschoten. Wat een vreselijk a-sociale "oplossing" om de zorgkosten te verlagen.
Eigenlijk ben ik sprakeloos......

Oma Akke  >:(

Login of registreer om te reageren
08-01-2013 om 11:46 uur

De vraag is dus vooral of mensen met een laag inkomen meer zorgkosten maken. Of hebben mensen die veel zorgkosten daardoor een lager inkomen (want zijn vaak minder gezond).

En ja, er zit wel wat in dat mensen met een lagere opleiding meer zorgkosten maken, dat heeft onder andere te maken met het feit dat gezond eten (veel) duurder is dan ongezond eten.

Login of registreer om te reageren
08-01-2013 om 12:11 uur
Reactie op Stardust

De vraag is dus vooral of mensen met een laag inkomen meer zorgkosten maken. Of hebben mensen die veel zorgkosten daardoor een lager inkomen (want zijn vaak minder gezond).

En ja, er zit wel wat in dat mensen met een lagere opleiding meer zorgkosten maken, dat heeft onder andere te maken met het feit dat gezond eten (veel) duurder is dan ongezond eten.

Harder moeten werken .  Minder geld kunnen besteedden aan recreatie dus ontspanning . En als ze zich niet lekker voelen steeds minder snel ziek kunnen melden . Want de werk gever moest steeds meer der op aan sporen dat ze aan het werk gaan . 

Maar de mindere in kommen hebben niet gezorgd voor de toeren hoge hypotheek schuld waar door de financiële  markt in elkaar klapte . Als ze al een huisje konden kopen dan hoef die niet aan te kloppen voor een tweed hypotheek , waar dan niet de bad kamer mee werd verbouwd maar een auto van werd gekocht . Maar het voelt wel als of  de mindere inkomens voor alles de schuld moeten dragen .

Laag opgeleiden ??? Wat is dat ?? Ik heb mijn diploma’s gehaald ze kunne de openhaard in op mijn 23e . Mocht  het werk niet meer doen .  Ik heb hoog op geleiden om mij heen .. kunne nog geen fiets band lappen .  Geen fiets verlichting repareren .  In mijn omgeving ben ik zo wat de enige die weet hoe een fiets band te plakken . En dan komt de Maleise bikkel hard aan .. a 60 euro per uur bij de fietsen maker en je heb 2 of 3 kinderen .

Aan mijn al mijn opleidingen heb ik NU niks meer … maar wat ik van mijn ouwe heer leerde  daar heb ik nu alle dagen wat aan .  Ik kan mij met alles redden omdat me oude heer ons leerde niet alleen je verstand maar ook je handen te gebruiken .  Dat is pas hogere school opleiding . Een band laten plakken bij de fietsen maker … ik zou me kapot schamen .

Login of registreer om te reageren
08-01-2013 om 12:18 uur

Ik zou op zoveel dingen kunnen reageren. Maar eerst maar eens op onderstaande citaat.

Reactie op Stardust

De vraag is dus vooral of mensen met een laag inkomen meer zorgkosten maken. Of hebben mensen die veel zorgkosten daardoor een lager inkomen (want zijn vaak minder gezond).

In dit stuk staat inderdaad dat mensen met een laag inkomen gemiddeld meer zorgkosten maken. Volgens het CPB zouden mensen met een lager inkomen ongezonder leven. Ik ben best wel benieuwd naar meer gegevens hierover, waar is dat op gebaseerd? Wel denk ik dat er in de categorie met een laag inkomen meer gerookt wordt. Het is uiteraard zo dat chronisch zieke mensen die niet meer kunnen werken of minder moeten werken, daardoor ook geen goed inkomen hebben.

Reactie op Stardust

En ja, er zit wel wat in dat mensen met een lagere opleiding meer zorgkosten maken, dat heeft onder andere te maken met het feit dat gezond eten (veel) duurder is dan ongezond eten.

Maar met een laag inkomen UIT WERK kun je tenminste nog wel iedere dag een gezonde maaltijd kopen. Bovendien zijn er ook mensen met een lage opleiding en een redelijk hoog inkomen, denk aan mensen in de bouw, stratenmakers, etc. Misschien zelfs aannemers. Maar juist in die categorie wordt toch wel veel gerookt? Deze mensen kunnen dan ook zeker een gezonde maaltijd betalen. Wel is hier denk ik het risico op (chronische) bewegingsklachten en daardoor ziektekosten, groter.

Login of registreer om te reageren
08-01-2013 om 12:53 uur

De originele tekst op de site van het cpb geeft meer informatie. Onder andere een PDF met een groter artikel dat te downloaden is.

Login of registreer om te reageren