Te weinig slaap door benauwdheid

27-07-2017 om 08:07 uur

Goedemorgen

Ik heb ernstige bronchiale hyperreactiviteit en mijn longen zijn de laatste maanden eigenlijk dagelijks van slag.
Dagelijks gebruik ik 2 x 2 pufs foster (200/6) nasonex en zo nodig ventolin ( meestal 4-6 x per dag)
Sinds een aantal maanden ( laatste jaar) wordt ik dagelijks ook erg benauwd wakker, 's avonds voordat ik ga slapen neem ik nu 2 pufs foster ( voorheen alvesco met ventolin en daarvoor flixotide met ventolin ) in slaap vallen nooit geen probleem (binnen 5 min.) maar iedere nacht wordt ik na 3 a 4 uurtjes (soms nog eerder)benauwd wakker en als ik dan ventolin discus of de salbutamol aerosol gebruik dan ben ik wel vrij snel van de benauwdheid af maar krijg ik regelmatig last van hartkloppingen en/of opgejaagd gevoel en slaap ik ook niet meer, ik slaap gemiddeld 4 uur per nacht (dat is met mijn werk veel te weinig) de dagen worden steeds zwaarder door slaaptekort (waardoor de astma ook niet onder controle komt denk ik) heeft u een idee, suggestie of alternatief wat zou kunnen helpen om langer te kunnen slapen? vriendelijke groet Bloempje

Login of registreer om te reageren
27-07-2017 om 10:27 uur

Bloempje nu ik zo lees zou b.v een uurtje voor het slapen gaan misschien twee pufs spiriva helpen? Deze werkt 24 uur.
Het is een optie om aan je LA te vragen voor naast de foster.

Login of registreer om te reageren
27-07-2017 om 11:09 uur

Dat is een goed idee van Stefanie. Ik heb die ook en neem hem voor de nacht om die beter door te komen. (Wel om de Respimat vragen en niet de capsules)
Hopelijk vind je een oplossing voor t lastige en ingrijpende probleem!!

Login of registreer om te reageren
27-07-2017 om 12:20 uur

Bleompje, ik heb het je al vaker gezegd, ga met je klachten naar de huisarts. (ik weet dat je in augustus naar de la gaat, maar een maand lang wachten vind ik lang)

Login of registreer om te reageren
27-07-2017 om 12:44 uur

Bloempje kan je de LA niet bellen voor overleg? Ik bel gewoon tussen de afspraken door als ik wat weten wil en dan verandert hij ook indien nodig mijn medicatie. Ik ga écht niet wachten tot de volgende afspraak als er iets is, sla eigenlijk de HA standaard over.

Login of registreer om te reageren
27-07-2017 om 16:06 uur

Na de onderzoeken en bespreking van de diagnose astma bij de longverpleegkundige in januari ging het weer via de huisarts / po ( voor januari ook al meer dan een jaar op proef astma medicatie gehad wat dus uiteindelijk ook niet voldoende werkte) en nu na diverse pogingen het onder controle te krijgen dus eindelijk doorgestuurd naar de longarts maar ben er nog niet geweest, ivm. vakantie, dus moet ik nog ff wachten tot 22 augustus. De huisarts heeft als advies gegeven bij benauwd wakker worden ventolin te nemen in de hoop daarna weer te slapen, wat helaas dus niet werkt.

Login of registreer om te reageren
27-07-2017 om 16:20 uur

Dan aan de huisarts de spiriva vragen? Wel lekker tijdens je vakantie iets extra's bij je te hebben.
Een ander ( niet zo'n fijn ) alternatief is een slaap tabletje.

Login of registreer om te reageren
27-07-2017 om 16:31 uur

Ik ben bang dat ik dat niet meer zo snel kan regelen, vrijdag nacht vertrek ik, maar kan het morgenochtend in ieder geval toch proberen.
Slaappillen begin ik niet aan.

Login of registreer om te reageren
27-07-2017 om 17:02 uur

Alternatief voor spiriva kan ook eklira zijn, dat werkte bij mij beter voor de nacht, het is hetzelfde type medicatie maar dan 2x per dag. En inderdaad niet wachten maar actie ondernemen...

Login of registreer om te reageren
27-07-2017 om 18:01 uur

Bloempje je bent ook wel een heel eigenwijs ding hoor! ;)

Login of registreer om te reageren