Bewegen bij hyperventilatie aanval of juist niet?

Hallo

Op het internet zie ik veel tegenstrijdige berichten en ook van mijn osteopaat en praktijk verpleegkundige hoor ik wat anders. Dus ik dacht ik vraag het hier eens.

Ik heb het idee dat ik naast mijn astma opvlamming ook hyperventileer omdat ik soms erg gefocust ben op mijn kortademigheid.

Dan kom ik in een cirkel waar ik moeilijk uitkom. Mijn praktijk verpleegkundige zegt vooral rustig aandoen, buikademhaling toepassen en langer uit- dan inademen. Afleiding en niet teveel focussen op die ademhaling.

Mijn osteopaat waar ik ga voor mijn rugklachten zegt even flink bewegen. Kniebuigingen maken of op en neer hupsen. Maakt niet uit, als ik me naar even moe maak. Met als doel afleiding en een weer normale ademhaling. Want als het hyperventilatie is en geen kortademigheid van astma dan merk je dat aan hoe snel je herstelt.

Wat is wijsheid?
Ik ben op dit moment zoekende in wat voor mij werkt.

Bvd
Ga naar laatste reactie«13

Reacties

• DaantjeDaantje Gebruiker
    Het kan wel helpen. Sporten kan je ademhaling resetten. Een liedje zingen kan ook helpen.
  • GF75GF75 Gebruiker
    Dankjewel Daantje , zeker het proberen waard dan.
  • emsepemsemsepems Gebruiker
    vroeger zei men; je moet dan in een plastic zakjes blazen.
    is dat uit de mode?
  • GF75GF75 Gebruiker
    Ja dat dacht ik ook, met de neus erbij , maarja moet wel met de tijd meegaan 😆
    GF75 schreef: »
    ………. maarja moet wel met de tijd meegaan 😆

zeker, dat is wel een dingetje ;-)
  • GF75GF75 Gebruiker
    Moet wel een beetje dope door het leven gaan 😂
  • GF75GF75 Gebruiker
    Maar alle gekheid op een stokje. Ik ben een manier aan het zoeken om minder gefocust te zijn op mijn adem, en iets waarmee ik voorkom dat de boel uit de hand loopt, vanmiddag werd ik uit het niets gewoon raar en merkte dat ik anders ademde. En dat heb ik eerder gehad.

Ik ga dit volgende week nog eens in de groep gooien bij de praktijk verpleegkundige . En tot die tijd adem in adem uit
    sterkte! Fijn is het niet.

mijn vraag over het zakje was eigenlijk ook serieus ;-)
  • goudvisjegoudvisje Gebruiker
    Ik ken dat ook nog van het zakje, ben benieuwd of dit nog gebruikt wordt indd
    Ik zelf zou tips vragen aan een fysiotherapeut, zij weten vaak heel veel over hyperventileren en ademhalingsoefeningen.
    Sterkte en succes
  • DaantjeDaantje Gebruiker
    Er zijn heel veel varianten van hyperventilatie, bij een acute aanval kan een zakje helpen maar bij chronische varianten of andere soorten dysfunctionele ademhaling zoals dat officieel heet, helpt het niet en dan word je er alleen maar heel naar van. Je kan dan beter proberen je ademhaling te resetten of ademhalingsoefeningen.
    @Daantje, bedankt voor de uitleg, kan ik mij indd wat bij voorstellen.
    Ik zelf heb veel gehad aan ademhalingsoefeningen bij de fysio,niet alleen bij hyperventileren maar om het je eigen te maken.
    Ik ben als ik al eens in verkeerd ritme zit met ademen;een liedjes zinger en maak moeilijke sommetje in mijn hoofd, zodat de aandacht er af is.
    Mij helpt dit maar meer omdat ik zowat in een paniekaanval schoot bij een heftige benauwdheidsaanval
  • GF75GF75 Gebruiker
    De fysio ga ik zeker in de groep gooien. Ik ben ook te ongeduldig. Zit nu op 2x 160 Alvesco en zie geen vooruitgang, maarja dat kan ook niet na 6 dagen. Daardoor heel erg gefocust op mijn adem waardoor ik kortademig word.

Ik moet uit deze cirkel!
    Ja snap ik, ik heb zelf van VGZ (zorgverzekeraar)een app op mn tablet met heel goede ademhalingsoefeningen, voor ontspanning maar ook om te gaan met andere dingen.
    Missch kun je die downloaden of id in de appstore?
  • GF75GF75 Gebruiker
    Dankjewel, is dat de mindfullnes app van vgz?

Ik ben ook gewoon heel onzeker. Alles gaat nl via de telefoon ivm de corona. En zolang ik geen koorts heb wordt er niet geluisterd naar mijn longen en gaan ze uit van een exacerbatie.
    Ik ben kapot moe bij alles wat ik doe. En hijg me te pletter dus ben maar weer gaan liggen.

Sorry voor mijn geklaag !!

Ik ben ook gewoon heel onzeker. Alles gaat nl via de telefoon ivm de corona. En zolang ik geen koorts heb wordt er niet geluisterd naar mijn longen en gaan ze uit van een exacerbatie.
    Ik ben kapot moe bij alles wat ik doe. En hijg me te pletter dus ben maar weer gaan liggen.

Klopt, is die app, staan heel veel verschillende oefeningen op, van korte tot langere.
    Nee hoor is geen klagen maar gewoon even kwijt willen,als dat hier al niet mag waar dan wel...
    Ik denk dat je als 1e wat liever voor jezelf moet zijn en niet zo streng:klagen is dit niet en kapot moe betekent;jezelf veel meer rust geven en er aan toe geven dat het even niet lekker gaat.
    Verzet helpt niet, sloopt je nog meer..
    Gewoon rusten afwisselen met ademh.oefeningen en lichte beweging, al is t een rondje om de tafel...
    Jezelf extra verwennen met leuke tv, boek of iets lekkers, mens moet zichzelf kietelen af en toe ;)
    Sterkte hoor, valt soms echt ff niet mee 😘
  • GF75GF75 Gebruiker
    Dankjewel, word bijna emotioneel van je antwoord. Ik heb net even een potje zitten huilen. Mijn man is hier en zei ook al dat ik gewoon moet toegeven aan het feit aan het nu even niks kunnen totdat de Alvesco zijn werk gaat doen. Ik gebruik salbutamol nog om de 4-5 uur.

Maar ik ben niet gewend om niks te doen. En als ik dan bv naar de wc ga en loop hijgend terug dan frustreert dat enorm.

Ik heb de app geïnstalleerd, dankjewel voor de tip. Ik ga eens luisteren, heb toch niks te doen ;)
    Is zo logisch en menselijk, als je ineens een stuk minder kunt frustreert dat ook enorm.
    Alleen blijf je je verzetten dan pleeg je roofbouw op je lichaam en duurt 't nog langer of glijd je meer af.
    Ennuh ff flink huilen lucht soms erg op.
    Zo te lezen ben je gewoon te streng voor jezelf, zou je man of ander 't hebben zul je waarschijnlijk zeggen:neem je rust en de tijd en laat mij je maar vertroetelen.
    Gaat 't omjezelf:dan moet je ineens door..
    Minder streng en jezelf rust gunnen =geen falen maar =goed voor jezelf zorgen.
    Echt doen! Neem je eigen klachten net zo serieus als dat je zou doen bij een ander.
    Liefs en houd moed! 😘
  • ThirzaThirza Gebruiker
    emsepems schreef: »
    is dat uit de mode?

Dat is jaren geleden al veranderd in een bruin papieren zak Emsepems ;;)

Nee joh, geen sorry. Daar is het forum voor.
    Geen lucht is geen leven.
    Ik heb nachtenlang opgezeten toen ik (vermoedelijk Corona) had en in de nacht lijkt alles erger.
    Ik heb toen zitten puffen zoals ik geleerd had tijdens zwangerschapscursus.
    Altijd-is-Kortjakje-ziiiiieeeeeek, met lippen losjes op elkaar. De laatste puf langer aanhouden en dan weer langzaam inademen. Er gaat op een gegeven moment dan iets rustgevends van uit.
    In je hoofd concentreer je je dan meer op het liedje.
    Maar kortademigheid, benauwdheid went nooit. Je probeert er zo goed mogelijk mee om te gaan.

En moet je de trap op? Bij elke tree een korte inademing. Ergens op het forum had iemand een filmpje geplaatst, een tijdje geleden. Het klinkt heel overdreven, maar het kan (deels) voorkomen dat je adem te kort komt als je boven bent. Beterschap!

• GF75GF75 Gebruiker
    Dankjewel dames, echt superlief :x
    #20 edited 13 mei
    Thirza schreef: »
    emsepems schreef: »
    is dat uit de mode?

Dat is jaren geleden al veranderd in een bruin papieren zak Emsepems ;;)
    oef, dan loop ik achter.

ik kijk op internet en ook de bruine papieren zak wordt niet meer geadviseerd.
    nu is het advies: bewegen, zingen, naar buiten gaan... afleiding dus. Of fysiotherapie/ ceasar of psycholoog bij angsten
  • ThirzaThirza Gebruiker
    Ja emsepems, het is ook nogal genant om midden in een winkelcentrum in een zak te gaan staan blazen. Hyperventilanten willen juist de aandacht niet, en die trek je dan wel. Er was ook een handzaam apparaatje ontwikkeld, een soort "platvinkie" (zakflesje voor jenever). Ik kreeg jaren geleden een hyperventilatie-aanval terwijl ik de ramen stond te zemen. Werd er duizelig bij, dus ik moest van de huishoudtrap af. Mijn dochtertje fietste heen en weer op de stoep. En ik stond in de gang mijn adem te reguleren. Terwijl flitste mijn aandacht naar mijn dochtertje, het andere raam dat nog gezeemd moest worden, de emmer met water die op de stoep stond. Ha ha, zoveel afleiding, dat het snel voorbij was. :D
  • GF75GF75 Gebruiker
    Goedemorgen, ik zit sinds gisteren aan de prednison. Ik kon werkelijk niks meer. Dokter is hier geweest en nu een stootkuur voor 5 dagen. Weet niet of het de gedachte is die het graag wil, of dat het echt zo is, maar heb het gevoel minder benauwd te zijn.

Nadeel is dat ik amper 2 uur geslapen heb. Maar goed ik moest er een nemen en vanaf vandaag smorgens. De bijwerkingen neem ik voor lief.

Bedankt nog dames voor de support
  • Suus01Suus01 Gebruiker
    @GF75
    Jammer dat een stootkuur prednisolon nodig is. Wel fijn dat je je minder benauwd voelt.
    Het effect van prednisolon kun je inderdaad na 1 of 2 uur al merken. Dat hoeft niet en is per persoon verschillend natuurlijk. En per stootkuur ook, is mijn ervaring.
    Hopelijk helpt het goed en heb je zo weinig mogelijk bijwerkingen.
    Beterschap!
    Beterschap GF75!
    Beterschap, je hebt het echt even nodig en neem ook na de kuur nog je rust!
    Slecht slapen kan wel horen bij prednison, heb ik ook altijd.
    Overdag vaker ene tukkie doen
    Sterkte 😘
  • ThirzaThirza Gebruiker
    Goedemorgen, ik zit sinds gisteren aan de prednison. Ik kon werkelijk niks meer. Dokter is hier geweest en nu een stootkuur voor 5 dagen. Weet niet of het de gedachte is die het graag wil, of dat het echt zo is, maar heb het gevoel minder benauwd te zijn.

Nadeel is dat ik amper 2 uur geslapen heb. Maar goed ik moest er een nemen en vanaf vandaag smorgens. De bijwerkingen neem ik voor lief.

Bedankt nog dames voor de support
    Fijn dat er nu iets aan gedaan wordt. De gevolgen van een stootkuur vallen reuze mee hoor. Soms is het gewoon nodig om je weer op de rails te kunnen zetten. De werkzaamheid kan verschillen. De ene keer werkt het inderdaad binnen 2 uur en een andere keer kreeg ik het zelfs benauwder er van, eerst. Heel raar dus. Maar het gereutel neemt meestal snel af en als het slijm loskomt, voel je je meteen een stuk beter. Gewoon nog steeds je rust pakken, want ook al zou je je hyper voelen (kan ook voorkomen bij pred) je bent nog steeds ziek!
  • GF75GF75 Gebruiker
    Bedankt dames, ik heb het idee dat het iets doet, ben wel nog benauwd, maar kan normaal naar de wc lopen. Dat is al een begin.

Besef me nu pas hoeveel het waard is om gezonde longen te hebben, dat terwijl mijn jongste al heel wat jaartjes bij de longarts komt. Gelukkig is ze stabiel. Gisteren zei ze zie je mama zo voelde ik me ook altijd. Echt vreselijk eigenlijk.

Maar goed, volgende keer eerder aan de bel trekken 🙈
  • ThirzaThirza Gebruiker

Maar goed, volgende keer eerder aan de bel trekken 🙈

Dat herken ik wel hoor. Puffjes ophogen, nog een dagje afwachten, het gaat wel weer, nee het gaat toch niet, maar nu is het bijna weekend, zal maandag wel bellen, enz enz. ;;) Ik krijg ook weleens op mijn kop dat ik volgende keer toch echt eerder aan de bel moet trekken.
  • GF75GF75 Gebruiker
    Ja dat dus!!!

Man wat een wondermiddel dat prednison. Ik ben duidelijk minder benauwd, wel nog doodmoe en moet echt even uithijgen na bv een simpele handeling, maar dat beklemmende gevoel is bijna weg. Ik lig nog veel en probeer elk uur even iets te doen al is het maar even de tuin op en neer.
    Alhoewel ik buiten wel weer wat benauwder wordt.

Die prednison hè, werkt dat nog door. Ben als de dood dat als ik maandag de laatste pak dat het allemaal terugkomt. Ik moet maandag bellen naar de praktijk om door te geven hoe het gaat en kan het dan ook vragen. Maar heb meer aan ervarings verhalen.

Ja hoor, de pred werkt echt nog door!
    fijn om dit goede bericht van je te horen
Log in of Registreer om te reageren.