Wat is er loos?

Een nieuwe poging.

Sinds drie weken heb ik acute longklachten: een soort stijf/stug gevoel van inelasticiteit of volle longen? Pijn aan mijn bovenrug, gevoel alsof er een plaat tussen mijn ribben en longen steekt, onderaan de longen heel erg last en soms idee dat er iets 'pruttelt' en pijn die uitstraalt naar mijn schouderbladen en schouders en vnl ook tussen mijn schouderbladen zit.
Moeilijk uit te leggen.
's Nachts hevig zweten. Immer klam. In het begin aanvallen van kortademigheid waarbij vnl moeite met uitademen wat in stukken moest gebeuren of moeite met dieper ademen en gewoon moeite met inademen in het algemeen, wat zwaar is. In het begin was er nog droge hoest, dan even 'productieve' maar nu nog amper iets ondanks inname acetylcysteïne. Diep inademen is pijnlijk en inademen is gewoon zwaar en het voelt echt allemaal heel ongemakkelijk en ik ben erg suf, gewone dingen doen is amper nog mogelijk.

Long Rx toonde "geaccentueerde peribronchiale longtekening". Artsen lijken niet te weten wat ik heb, men vindt dat ik geen koorts heb maar volgens mij wel, zeker snachts.

Ik weet niet wat ik heb maar voel me echt niet lekker, arts lijkt te denken dat er of niets gaande is want er is niks te zien in bloed (in begin van deze periode 2x via spoed geweest wg acute kortademigheid ) en dat ik panikeer omdat ik bij een Rx las dat het beeld emfysemateus is (middenrif afgevlakt en vergrote *?*ruimte). Een volgende Rx beschreef dit niet meer (zie boven). Ik wil gewoon van mn probleem af.

Het probleem persisteert echter.

Meest recente longfunctietesten
Voor Na
Gemeten % Gemeten % D%
FVC 3.47 93 3.63 97 4
ESW 2.83 87 3.09 95 9
ESW/FVC 81.32 85.11

VC 3.17 83
TLC 2.78 175
RV 3.37 120
RV/TLC 46.75

R mid 0.13 43
sG mid 2.17 208

DLCO 6.74 71
DLCO/VA 1.42 80

Limietsignificante reversibiliteit.

NO: 5 ppb (laag)

Zijn deze als normaal te beschouwen?

Ik vraag me vnl ook af wat er loos is: heb al pleuritis, gewone longontstekingen als kind en als volwassene, atypische longontsteking, ... gehad maar dit lijkt niet op deze. Toch voel ik soort algemene malaise maar ook vreselijke dufheid. Heb me al helderder gevoeld tijdens vorige longontstekingen dan nu.

Dank u wel!

Reacties

• sunflower28sunflower28 Gebruiker
    Niemand die mij kan helpen?

Vanmorgen opnieuw opgestaan met gevoel van zeer moeilijk beweegbare/stijve longen waardoor diep of deftig ademen zeer moeilijk. Kan aan spieren liggen, gewrichten, vliezen, ... geen idee?
  • NckiieNckiie Gebruiker
    #2 edited 16 september
    Antwoord van een deskundige kan soms even duren:( verder kan ik je helaas niet helpen. Kan je niet naar je huisarts en dit overleggen? Die zou je wellicht verder kunnen helpen. Succes en beterschap!
  • StefanieStefanie Gebruiker
    Je zou een CT scan krijgen toch? Is dat al gedaan?
Log in of Registreer om te reageren.