Buiten sporten met astma, goed plan?

21-10-2014 om 14:02 uur

Hallo allemaal,

Ik ben altijd meer van het binnen sporten geweest maar sinds ik buiten sport, bevalt me dat erg goed.
Zou ik het buiten sporten in de herfst/winter door kunnen zetten? Ik kan niet zo goed tegen vocht, maar zou het op drogere dagen kunnen of hangt er dan nog veel vocht? (Ik zit niet aan teamsport gebonden, dus hoef niet op slechtere dagen toch te sporten of af te zeggen)
Mijn zorg is niet alleen het weer, maar ook het kleden erop. Wanneer de temp onder de 12 graden zakt is een shirtje/jack vast niet warm genoeg meer. Zou een thermoshirt met jack dan voldoende zijn? Alles zonder winterjas klinkt me zo koud in de oren. En veel laagjes lijkt me ook niet prettig bewegen.

Meer mensen die buiten sporten in de herfst/winter? Gaat dat? Hoe doe je dat qua kleding?

Groetjes Evi

Login of registreer om te reageren
21-10-2014 om 14:07 uur

Het ligt er denk ik aan wat voor sport je doet en hoe intensief.

Als ik in de winter ga roeien en het niet écht koud is (vriest of rond het vriespunt), heb ik het warm genoeg met een thermoshirt, fleecevest oid en een winddichte laag (hardloopjasje oid) omdat het het door de inspanning warm krijgt. Belangrijk is dan wel dat je niets onder je thermokleding draagt (behalve natuurlijk ondergoed) zodat je je eigen lichaamswarmte echt kunt gebruiken om jezelf warm te houden. Als ik gewoon een stuk ga wandelen, vind ik dat soms te koud. Het is vooral de wind die het koud maakt vind ik vaak.

Ik sport dus wel in de winter ook buiten en de ene keer gaat dat beter dan de andere keer. Vocht is er niet alleen in de winter maar het hele jaar door. Als dat nu goed gaat, denk ik niet dat dat in de winter voor extra problemen zorgt. Als je last hebt van de koude lucht kan een sjaal, col of buf voor je mond helpen en bij mij scheelt het als ik eerst even buiten ga staan te ademen zonder me gelijk heel erg in te spannen. Ook puf ik altijd foradil voor het sporten.

Een thermoshirt met jack lijkt me te koud. Ik zou er toch nog een (fleece)trui laag tussen doen. Ik zorg altijd dat m'n thermokleding strak zit, naar mijn idee houdt het dan de warmte het beste vast en het belemmert je ook minder in het bewegen met de lagen er overheen. Verder heb ik heel snel koude voeten en draag ik vaak sokken en kniekousen of voetbalkousen die ik dan over m'n hardloopbroek draag (als ik ga roeien) met daaronder eventueel een thermobroek. Skipully's draag ik ook graag als tussenlaag als het nog niet heel erg koud is. Een muts kan ook helpen want via je hoofd verlies je ook veel warmte.

Login of registreer om te reageren
21-10-2014 om 17:36 uur

Dankje Daantje! Ik bedoel wel intensief, waarbij ik het warm krijg. Niet wandelen, dan kan ik gewoon mijn winterjas aan. Zocht idd naar een manier om je warm te houden bij intensief sporten.

Fijn dat jij ervaring hebt en alvast aan kunt geven wat wel en niet koud/warm is, al is dat natuurlijk per persoon verschillend, maar ik ben niet heel afwijkend daarin qua warmte of kou volgens mij. Ik kan wel wat met je tips!

Qua vocht.. ik heb in de herfst toch echt meer last van het vocht dan in de lente. In de lente ook wel af en toe, maar toch niet zoveel als nu. Vandaar mijn twijfel of ik daar nu in de herfst meer last van heb buiten (ik heb sinds september niet meer buiten getraind)

Login of registreer om te reageren
21-10-2014 om 17:41 uur

Ik denk dat er echt maar één manier is om te kijken wat voor jou wel en niet kan en dat is uitproberen. Zelf vind ik binnen sporten ook niet altijd ideaal ivm stoffige sportruimtes, aircondiotioning, etc. Buiten vind ik heerlijk en meestal gaat dat goed maar soms ook niet.

Qua kleding vind ik het met roeien trouwens altijd al gauw nog heel warm buiten dus kleed je vooral ook niet te warm. Heb voor hardlopen wel eens ergens gelezen dat je je moet kleden alsof het tien graden warmer is. Dus bij 15 graden kleed je je op 25 graden.

Login of registreer om te reageren
23-10-2014 om 13:40 uur

Dat herkende ik in de lente/zomer idd ook Daantje.. dat ik het ook snel warm krijg! Vandaar die laagjes questie... want tijdens de herfst/winter meerdere lagen uit doen is niet heel handig wanneer je een sport doet waarbij je 'onderweg' bent. :)

Ben benieuwd hoe meer mensen die buiten sporten, vooral mensen die ook snel last van het vocht hebben, dat doen. Ik merk nu sws in rust al dat ik nog steeds last heb van het vocht van de afgelopen dagen. Dus ik vraag me af of je daar tijdens inspanning nog langer (nadat de regen al voorbij is) last van hebt. En of het dus een succes is tijdens deze maanden (vooral de herfst).

Login of registreer om te reageren
23-10-2014 om 14:22 uur

Ik denk wat je aan wilt hebben heel persoonlijk is, er zijn bv mensen die in de winter nog het liefste in korte broek rennen.

Ikzelf doe idd altijd laagjes aan. er zijn veel goede buitensportkleding te koop, kijk maar eens op de site van  bever sport.
waar ik zelf ontzettend veel plezier van heb, en waarvan ik wilde dat ik het jaren eerder wist zijn kleding van icebreaker. hele dunne wollen shirtjes, die je gebruikt als thermoshirtje. ze gaan megalang mee, zijn heerlijk warm maar niet te heet. je wordt niet nat omdat het vocht getransporteerd wordt naar de volgende laag. t enige is dat ze duur zijn..... maar als je er 10 jaar mee kunt.... (ik koop ze ook wel op MP)

en wat ik aan heb als ik een flink stuk ga wandelen en ga zweten? thermoshirtje, gewoon shirtje (liefst geen katoen, dat maakt nat en koud), fleece, windjack. en handschoenen. zo kan ik altijd laagjes uitdoen. en in mijn rugzak stoppen.

onderweg niet lang gaan zitten want je koelt erg snel af en dat warm je niet meer bij.
In de auto heb ik vaak een stel droge kleren liggen, bij afkoelen en niet meer warm worden raak ik ziek.

oja, themoshirtjes/broeken moeten strak zitten willen ze goed werken.

en of je moet sporten bij vochtig weer? ook dat is weer heel persoonlijk,  ik doe het meestal wel. kijk dan of t ook minder intensief moet.

en als laatste, ik denk dat buiten sporten (met goede kleding) gezond is. Je bent in de buitenlucht, goed voor vit D. Je bent in een omgeving zonder allerlei ziektekiemen/virussen, en je lichaam leert om te gaan met temperatuurverschillen.
en zeg zelf, wat is er nu niet heerlijker dan het bos te ruiken in deze tijd, of de zee....

Login of registreer om te reageren
23-10-2014 om 14:47 uur

Zorg dat je altijd iets winddichts bij je hebt, al is het maar zo'n heel dun hardloopjasje. Met roeien zorg ik altijd dat ik iets bij me heb wat ik gelijk aan kan trekken als we terugkomen en op gaan ruimen of ik hang iets in de loods of geen iets mee aan mn coach zodat ik dat gelijk aan kan doen met m'n zweterige lijf zodat ik niet koud word.

Ik heb verschillende thermoshirts, een niet zo hele warme van de Hema (ook niet zo duur maar wel fijne pasvorm vind ik) en een warmere die ik gekocht heb via m'n schoonzusje. Zal als ik eraan denk ff kijken van welk merk ie is. Ik draag sneller een thermoshirt dan een thermobroek trouwens.

Login of registreer om te reageren
23-10-2014 om 17:43 uur

Wat handig al jullie tips! Heel fijn!
Ik ben benieuwd wat me het beste gaat bevallen. Het is idd uitproberen en kijken wat voor jou fijn is, maar het is wel prettig om daarbij wat tips/ervaringen alvast mee te kunnen nemen. Vooral omdat ik nu al sinds de zomer niet meer buiten hebt gesport, dus de overgang naar kouder/natter weer heb ik gemist.

Het natte weer daar ben ik ook wel benieuwd naar, hoe dat gaat bevallen. Ik dacht misschien is het om te sporten wel langer lastiger om weer te kunnen sporten ivm regen, vocht dat erna nog blijft hangen. Maar dat is bij jullie dus niet anders dan wanneer je gewoon buiten bent (boodschappen gaat doen bijv).

Login of registreer om te reageren
23-10-2014 om 21:13 uur
Reactie op Evi.

het natte weer daar ben ik ook wel benieuwd naar, hoe dat gaat bevallen. Ik dacht misschien is het om te sporten wel langer lastiger om weer te kunnen sporten ivm regen, vocht dat erna nog blijft hangen. Maar dat is bij jullie dus niet anders dan wanneer je gewoon buiten bent (boodschappen gaat doen bijv).

bij mij is dat idd gelijk

Login of registreer om te reageren
23-10-2014 om 21:16 uur

Advies van een ehbo-er (ikke dus) draag een muts! Via je hoofd verlies je veel warmte. En de meeste sporten kun je ook met een muts prima doen.

Login of registreer om te reageren