November 2010 - Wat te doen tegen problemen bij mist?

07-11-2010 om 20:16 uur

Bij mist ervaar ik meer problemen aan mijn luchtwegen.  Wat kan ik daar aan doen?

Mist ontstaat door rustig, vochtig weer met weinig wind. Daardoor neemt waarschijnlijk ook de concentratie schadelijke stoffen in de lucht toe die bij mensen met luchtwegklachten tot nog meer klachten leiden dan mist alleen. Het slijmvlies in de luchtwegen wordt daardoor extra geprikkeld. Kortademigheid en hoesten zijn het gevolg.

Tips:

- sjaal voor de mond buiten, zodat de vochtige lucht voorverwarmd wordt;

- niet op het koudst van de dag naar buiten;

- eventueel extra medicijnen;

- rustig aandoen.

Bron: Astmafondsadvieslijn

Login of registreer om te reageren
07-11-2010 om 20:24 uur

wat ook nog helpt is een stap naar buiten zetten, een paar minuten rustig blijven staan zodat de longen wennen aan mist (of kou) en dan vertrekken

Login of registreer om te reageren
08-11-2010 om 08:56 uur

Niet op het koudst naar buiten lukt natuurlijk niet altijd, als ik weg moet voor mijn werk is dat erg vroeg en erg koud.

Login of registreer om te reageren
08-11-2010 om 08:59 uur

Rustig aan fietsen, ook al mis je dan misschien de bus, trein of kom je te laat op je werk. Of eerder vertrekken, al kom ik er meestal te laat achter dat het mistig is  :+

Oh en ik word nu vaak om 05:00 wakker door benauwdheid, de fysio merkte terecht op dat dit misschien wel door de mist komt en adviseerde mij de luchtroosters 's nachts even dicht te houden en dan 's ochtends uiteraard weer open.

Login of registreer om te reageren
08-11-2010 om 10:20 uur
Reactie op nina

Rustig aan fietsen, ook al mis je dan misschien de bus, trein of kom je te laat op je werk. Of eerder vertrekken, al kom ik er meestal te laat achter dat het mistig is  :+

Oh en ik word nu vaak om 05:00 wakker door benauwdheid, de fysio merkte terecht op dat dit misschien wel door de mist komt en adviseerde mij de luchtroosters 's nachts even dicht te houden en dan 's ochtends uiteraard weer open.

Hai Nien,

wel grappig, ik wordt ook heel vaak tussen 4 en 5 wakker door benauwdheid  :Y maar dat is onafhankelijk van het weer. Volgens mijn LA komt het door schommelingen in hormonen, daardoor staan je longen het meest open in de namiddag en zijn ze het meest vernauwd rond 4u 's morgens. Iemand zonder astma heeft dit ook maar heeft er niet zo'n last van omdat die meer reserve hebben que longinhoud. Ik kan me wel voorstellen dat de mist dit nog erger maakt en ik zou idd ook de roosters 's nachts toehouden en je kamer overdag luchten terwijl je er niet bent.

Login of registreer om te reageren
08-11-2010 om 10:27 uur
Reactie op Sien

Hai Nien,

wel grappig, ik wordt ook heel vaak tussen 4 en 5 wakker door benauwdheid  :Y maar dat is onafhankelijk van het weer. Volgens mijn LA komt het door schommelingen in hormonen, daardoor staan je longen het meest open in de namiddag en zijn ze het meest vernauwd rond 4u 's morgens. Iemand zonder astma heeft dit ook maar heeft er niet zo'n last van omdat die meer reserve hebben que longinhoud. Ik kan me wel voorstellen dat de mist dit nog erger maakt en ik zou idd ook de roosters 's nachts toehouden en je kamer overdag luchten terwijl je er niet bent.

*offtopic* Ja, dat verhaal ken ik ook. Maar omdat ik het alweer een tijd niet gehad heb dacht mijn fysio aan de mist. Maar eigenlijk zou het ook heel goed kunnen liggen aan die hormoonschommelingen... Mn longen zijn in ieder geval een beetje van de wap.

En weer terug naar de mist!

Login of registreer om te reageren
08-11-2010 om 20:57 uur

Ik herken het allemaal heel goed maar helaas helpen de tips bij mij niet afdoende. Het enige wat een beetje helpt is voor ik thuis wegga een dubbele dosis symbicort nemen en als ik op m'n werk aankom nog extra symbicort of ventolin. Mist is mijn ergste astma-trigger. Als het mistig is buiten dan weet ik dat al voor ik mijn ogen opendoe 's ochtends omdat ik dan al piepend wakker word.

Login of registreer om te reageren
08-11-2010 om 21:12 uur

ook hier veel herkenning. Mist is voor mij ook een erge trigger, en heb hetzelfde als daantje, voel het  's morgens bij het wakker worden meestal al.. Wat ook nog een rol is, is dat als het mistig is uitlaatgassen ed ook meer beneden blijven hangen...
Enige wat ik verder kan doen is wat ems zegt, even blijven staan en wennen buiten voordat ik ga bewegen lopen/fietsen...

Login of registreer om te reageren
09-11-2010 om 17:16 uur

En waar ik dan van baal.... doe ik heel verstandig een sjaal voor m'n mond (helpt inderdaad een beetje), beslaat m'n bril. Wat ik ook probeer. Ok, een skibril heb ik nog niet geprobeerd :)

Login of registreer om te reageren
09-11-2010 om 17:38 uur
Reactie op Els64

En waar ik dan van baal.... doe ik heel verstandig een sjaal voor m'n mond (helpt inderdaad een beetje), beslaat m'n bril. Wat ik ook probeer. Ok, een skibril heb ik nog niet geprobeerd :)

De duikbril al geprobeerd? ;)
Ik herken het brilprobleem. Blijft lastig.

Login of registreer om te reageren
09-11-2010 om 20:13 uur
Reactie op Els64

En waar ik dan van baal.... doe ik heel verstandig een sjaal voor m'n mond (helpt inderdaad een beetje), beslaat m'n bril. Wat ik ook probeer. Ok, een skibril heb ik nog niet geprobeerd :)

Je hebt wel doekjes en spray die je kunt gebruiken tegen het beslaan van brillen.
Ik weet alleen niet van welk merk je die doekjes hebt.
Wij hebben ze wel eens op proef gehad in het zkh, tegen het beslaan als we mondkapjes dragen.

De spray kun je misschien wel in een watersportwinkel kopen, wordt nl ook gebruikt tegen het beslaan van duikbrillen ( ;)).

Login of registreer om te reageren