Astma en chronische hyperventilatie?

19-12-2006 om 10:18 uur Gesloten

Ik ben een 38-jarige vrouw, die al haar hele leven aan astma lijdt. Met medicijnen (serevent en ontstekingsremmer) is de astma redelijk onder controle te houden.
Wat mij echter in het dagelijks leven stoort is het feit dat ik continu een te snelle ademhaling heb, zonder dat ik het echt benauwd heb. Het lijkt een beetje op de ademhaling die iemand tijdens een flinke huilbui heeft. Zoals je ademt tijdens stress dus. Vooral de uitademing gaat wat “trillerig/schokkerig”, ik weet niet of dit nu een chronische vorm van kortademigheid is ten gevolge van mijn astma of een chronische vorm van hyperventilatie (al dan niet veroorzaakt door mijn astma), maar lastig is het wél. Want ik ben van mezelf een rustig persoon, maar door die ademhaling voel ik me vaak enorm opgejaagd, zonder dat er hiervoor een reden is. Mijn zus heeft ook astma en precies dezelfde ademhalingsklachten. Stress kan hierbij natuurlijk ook een rol spelen, ik doe daarom vaak ademhalingsoefeningen om mijn adem rustig te krijgen, maar niets helpt. Door oxazepam (die ik heel af en toe gebruik) voel ik me minder gejaagd, maar de snelle ademhaling blijft. En oxazepam is natuurlijk geen oplossing, dit middel gebruik ik dus liever niet.
Graag hoor ik of meer mensen hier last van hebben, wat de mening van de longarts op dit forum is en of iemand tips heeft? Alvast bedankt!

De reacties zijn gesloten.
27-12-2006 om 19:10 uur

Blijkbaar ken niemand dit verschijnsel? Of is het zo bekend dat het geen antwoord meer behoeft en vraag ik naar de bekende weg :?

28-12-2006 om 02:46 uur
Reactie op Lia38

Blijkbaar ken niemand dit verschijnsel? Of is het zo bekend dat het geen antwoord meer behoeft en vraag ik naar de bekende weg :?

Beste Lia,

Als er ervaringen zijn van anderen zullen die ook gerust worden gedeeld! Het is absoluut niet zo dat men denkt, 'ach, dat is zo bekend daar reageren we niet meer op'. Dat zou ook volledig voorbijgaan aan het doel van dit forum.

Dat er (nog) geen longarts (lees Dr. Frans Krouwels) heeft gereageerd is vanwege de kerstperiode en dus drukte. Tevens beginnen de longartsen Heideheuvel pas met het beantwoorden van medische vragen medio Januari 2007  :)

27-12-2006 om 23:39 uur

Hey wat vervelend dat er niemand heeft gereageerd. Ik persoonlijk ken het niet zo. Eigenlijk. Heel soms maar dan ben ik ook kortademig. Ik weet niet wat het is. Is het echt altijd...... of is het met periodes. misschien daar eens op letten. of is het altijd en word het soms erger...? misschien een de piek stroom meten. en daarmee vergeleiken.

Groetjes Inge

Moderator
27-12-2006 om 23:48 uur

Ik herken t ook echt niet, vandaar dat ik niet reageer!

28-12-2006 om 13:37 uur

Bedankt voor jullie reacties! Ook wanneer iemand mijn klachten niet herkent, is dit belangrijk voor mij om te horen, want mijn klachten kunnen natuurlijk best los staan van mijn astma. Ik hoop nog meer reacties te krijgen op dit rare hyperventilatieprobleem, maar heb begrip voor de drukke Kerstperiode natuurlijk.

28-12-2006 om 13:51 uur

Hey Lia,

Ik heb geen last van (chronische) hyperventilatie, maar ik kon er wel wat over vinden. Ik weet niet of je dit zelf ook al gevonden hebt, maar hier zijn de linkjes:

- Hyperventilatie 1
- Hyperventilatie 2
- Hyperventilatie 3

Dat opgejaagde gevoel zou er dus wel van kunnen komen. (Maar zo'n gevoel kan door wel meer dingen komen, ook door een te snel werkende schildklier, etc.).

Sterkte,
Wendy

28-12-2006 om 19:29 uur

Ja, ik haalde ook veel te snel adem en heb insp.astma en bovendien zet mijn borstkas minder uit door een kuiltje in mijn borst. Ik heb nu Cesartherapie gevolgd en heb nu veel meer ruimte om te ademen en daardoor gaat het vel beter, zowel met sporten als gewoon dagelijks. Ik was bovendien behoorlijk stressig en dat is voor rustig ademhalen moeilijk. Ik werd v.d. Cesra rustig. Nu ben ik een weekje thuis i.v.m. de feestdagen en was weer behoorlijk stressig geworden met migraine e.d. gewoon omdat ik thuis en op het werk weer veel te druk was geweest zonder aan mezelf te denken. Mijn hardlopen ging weer minder etc.
Nu probeer ik weer meer mijn oefeningen te doen van Cesar en bovendien rustiger te gaan sporten en het gat al weer veel beter. Bovendien heb ik besloten om voor de zoveelste keer te proberen meer aan mezelf te denken. Dat en de Cesar geven mij een rustiger ademhaling.
groetjes, Bert.

29-12-2006 om 11:13 uur
Reactie op Lia38

Ik ben een 38-jarige vrouw, die al haar hele leven aan astma lijdt. Met medicijnen (serevent en ontstekingsremmer) is de astma redelijk onder controle te houden.
Wat mij echter in het dagelijks leven stoort is het feit dat ik continu een te snelle ademhaling heb, zonder dat ik het echt benauwd heb. Het lijkt een beetje op de ademhaling die iemand tijdens een flinke huilbui heeft. Zoals je ademt tijdens stress dus. Vooral de uitademing gaat wat “trillerig/schokkerig”, ik weet niet of dit nu een chronische vorm van kortademigheid is ten gevolge van mijn astma of een chronische vorm van hyperventilatie (al dan niet veroorzaakt door mijn astma), maar lastig is het wél. Want ik ben van mezelf een rustig persoon, maar door die ademhaling voel ik me vaak enorm opgejaagd, zonder dat er hiervoor een reden is. Mijn zus heeft ook astma en precies dezelfde ademhalingsklachten. Stress kan hierbij natuurlijk ook een rol spelen, ik doe daarom vaak ademhalingsoefeningen om mijn adem rustig te krijgen, maar niets helpt. Door oxazepam (die ik heel af en toe gebruik) voel ik me minder gejaagd, maar de snelle ademhaling blijft. En oxazepam is natuurlijk geen oplossing, dit middel gebruik ik dus liever niet.
Graag hoor ik of meer mensen hier last van hebben, wat de mening van de longarts op dit forum is en of iemand tips heeft? Alvast bedankt!

Ik heb precies hetzelfde! Het aparte is bij mij dan wel, dat zuurstof wel helpt als ik een hevige aanval heb. Of is dat dan echt astma?

Zorgprofessional
08-01-2007 om 16:08 uur

Beste Lia

Dit klinkt inderdaad als hyperventilatie.
Hyperventilatie kan inderdaad optreden bij astma en is een lastige combinatie.

In feite kun je gaan hyperventileren als je astma niet goed geregeld is, maar ook kan hyperventilatie zelf weer leiden tot astmaklachten omdat de luchtwegen ervan geprikkeld raken. Verder kunnen beiden ontstaan door stress.

Wat ik vaak aanraad is het gebruik van een piekstroommeter: als de waarde normaal is, is er waarschijnlijk minder sprake van astma en moet je je richten op het onder controle krijgen van de ademhaling. is de waarde te laag, dan kun je proberen met extra astma medicijnen en mn luchtwegverwijders de klachten te verminderen.

Pas wel op want door de luchtwegverwijders zoals bv Ventolin, brincayl of serevent kan het hart ook sneller gaan kloppen, wat ook een opgejaagd gevoel kan geven.

Succes

29-01-2007 om 22:09 uur

Hoi,

Hier moet ik ook even op reageren!
Ik heb zelf namelijk best vaak last van die combinatie. Ik heb zelf al lang astma, en ik ben mij daar ook van bewust. Vaak ben ik best gespannen of ik wel genoeg lucht krijg, dat ik extra mijn best ga doen om lucht te krijgen (terwijl ik eigenlijk al genoeg lucht had dus), en daardoor ga ik dus hyperventileren. Ik heb dit vaak in situaties waarvan ik vermoed dat ik het benauwd ga krijgen... Bijvoorbeeld als ik in een stoffige ruimte zit of naar het café ga, en ik weet vante voren al dat ik het benauwd ga krijgen (maar ben het nog niet!) en ga ik al meer ademhalen en dan krijg ik een vreselijk opgejaagd gevoel en tintelingen in mijn hand en licht in mijn hoofd en weet ik dat ik aan t hyperventileren ben en moet ik ff rustig aan doen en ff rustig ademhalen mijn handen voor mijn mond.. en dan gaat het vaak na en tijdje wel weer (maar ben ik wel helemaal doodmoe!)...
Wie herkent dit ook? Ik vind het echt zo vervelend! Soms denk ik wel dat hetallemaal hartstikke psychisch is bij mij dat ik miss wel geen astma heb ( ik krijg het dus benauwd van dat gedachte dat ik geen lucht zal krijgen..)... maar hoe zie je het verschil tussen echte astma of dat het maar psychisch is??  :?