Een beetje overgewicht is gezond

09-01-2013 om 08:06 uur

Een beetje overgewicht is gezond
Publicatie Nr. 02 - 11 januari 2013
Jaargang 2013
Rubriek MediSein
Auteur Henk Maassen
Pagina's 88

Mensen met een BMI tussen 25 en 30, enig overgewicht dus, leven langer. Dat blijkt uit een meta-analyse door Katherine Flegal e.a. gepubliceerd in JAMA van deze week.  Zij includeerden 97 studies waaraan in totaal ongeveer 2,9 miljoen volwassenen deelnamen, afkomstig uit vele windstreken: de VS, Canada, Europa, Australië, China, Japan, Brazilië, Israël, India en Mexico.

De onderzoekers berekenden zogeheten hazard ratio’s en keken alleen naar sterfgevallen, niet naar het aantal ziektevrije jaren. Hun voornaamste bevinding: mensen met een beetje overgewicht hebben een 6 procent lagere kans om vroegtijdig te overlijden vergeleken met mensen die een ‘gezond’ gewicht hebben. Mensen met obesitas (BMI 30 of hoger) lopen in het algemeen een 18 procent verhoogd risico, maar de verschillen binnen deze groep zijn groot. Bij zeer obese mensen (BMI 35 of hoger) is het risico met 29 procent verhoogd, terwijl matig obese mensen (BMI tussen 30 en 35) een overlijdensrisico hebben dat ongeveer gelijk is aan dat van mensen met een gezond gewicht.

Flegal e.a. opperen een paar verklaringen voor de uitkomsten van hun studie: misschien dat mensen met licht overgewicht optimaler medische behandeling zochten en kregen, mogelijk zorgde het geringe surplus aan lichaamsvet voor ‘cardioprotectieve metabole effecten’ of hadden mensen tijdens ziekte op een of andere manier voordeel van hun hogere metabole reserves.

Twee commentatoren, Steven Heymsfield en William Cefalu, stellen in hetzelfde nummer van JAMA identieke verklaringen voor. Zij concluderen verder dat kennelijk niet alle patiënten met overgewicht, ‘zeker als ze chronisch ziek zijn’, zouden moeten afvallen. Het vaststellen van een BMI zou volgens hen slechts een eerste stap moeten zijn naar een meer omvattende risico-evaluatie.

Inmiddels heeft de studie van Flegal e.a. internationaal voor de nodige beroering gezorgd. Zo liet de vicevoorzitter van het Britse Royal College of Medicine, John Wass, tegenover de BBC weten: ‘Heeft u ooit een 100-jarige gezien met overgewicht? Het antwoord is zeer waarschijnlijk nee.’ En de bekende hoogleraar Walter Willett (Harvard School of Public Health) kwalificeerde het onderzoek als ‘nog grotere onzin dan de studie die dezelfde groep in 2005 publiceerde’.

Henk Maassen

bron

Login of registreer om te reageren
09-01-2013 om 09:38 uur

Vanmiddag wordt hier een zak chips gekocht  :P

Login of registreer om te reageren
09-01-2013 om 11:15 uur

Ik houd me vast aan de laatste regel van het artikel.

Login of registreer om te reageren
09-01-2013 om 12:19 uur

Ik doe met je mee emsepems! ;)

Ben overigens wel van mening dat het er ook wel een beetje aan ligt hoe je vet is verdeeld, daar zegt BMI niks over natuurlijk.
Bij mij zit het voornamelijk op de heupen en bovenbenen en daar kan het niet zoveel kwaad gelukkig.

Login of registreer om te reageren
09-01-2013 om 12:40 uur

Leuk onderzoek!
Deze conclusie gaat volgens mij wel in tegen eerdere onderzoeksresultaten dus ik ben benieuwd hoe dat komt.

Ik vind de kritiek op dit onderzoek wel een beetje raar. Ik heb geloof ik in mijn hele leven maar twee honderd jarigen gezien ;D Dus kom liever met een goed inhoudelijk argument waarom de conclusies van dit onderzoek niet kunnen kloppen ;)

Login of registreer om te reageren
09-01-2013 om 12:43 uur

Er zijn de laatste tijd meerdere onderzoeken geweest waaruit blijkt dat een beetje overgewicht niet perse slecht is. Al zit er in al die onderzoeken wel iets vreemds.

Login of registreer om te reageren
09-01-2013 om 13:46 uur
Reactie op Stardust

Er zijn de laatste tijd meerdere onderzoeken geweest waaruit blijkt dat een beetje overgewicht niet perse slecht is. Al zit er in al die onderzoeken wel iets vreemds.

Die heb ik dan niet meegekregen. Wat voor vreemds zit erin? :)

Login of registreer om te reageren
09-01-2013 om 14:39 uur
Reactie op Solstice

Die heb ik dan niet meegekregen. Wat voor vreemds zit erin? :)

Bijvoorbeeld dat mensen met overgewicht gemiddeld gezien beter herstellen van een beroerte en er minder blijvende schade van oplopen. Maar ze hebben wel weer eerder een beroerte.

Login of registreer om te reageren