V: Niet goed in kunnen ademen

03-11-2011 om 23:42 uur

Toch maar eens wat vragen gaan stellen voordat ik naar een huisarts ga.

Af en toe heb ik benauwde periodes, momenteel alweer een week. Dit houdt in dat ik niet volledig in kan ademen. Elke ademteug voelt oppervlakkig en alsof ik niet over de drempel heen kom om volledig diep in te ademen. Ik gaap veel en ook dan voel ik die drempel. Soms zit ik zover tegen die drempel aan dat ik moet kokhalzen. De momenten dat ik over de drempel heen ga voelt als een enorme opluchting en kan ik mijn longen even goed vullen.

Ik piep verder niet, hoest niet, heb geen slijm, niets vreemds verder. Ik ben 30, rook niet, ben ca 5 kilo te zwaar, geen astmatisch verleden.

Ik vind het ontzettend vervelend en vermoeiend, maar voel me nog wat bezwaard om naar de dokter te gaan.

Heeft iemand tips of advies?

Login of registreer om te reageren
04-11-2011 om 00:06 uur

Hoi.
Misschien een beetje gek van mij om t antwoorden want ik herken je klachten niet echt.
Hoe komt het dat je de ene keer wel en de andere keer niet over die 'drempel' heenkomt?

Maar ondanks dat kan ik je wel vertellen dat niet goed kunnen ademen erg vervelend en benauwend (letterlijk en figuurlijk) is en dat je je niet bezwaar moet voelen om naar de huisarts te gaan!!!

Veel sterkte!

Login of registreer om te reageren
04-11-2011 om 09:27 uur

Hoi Annem

Bel gewoon de dokter!!
En laat even naar je kijken en luisteren.

Groetjes JIppie

Login of registreer om te reageren
04-11-2011 om 09:31 uur

Ik herken je klachten ook niet als iets astmatisch, maar het doet me een beetje denken aan de keelontsteking die ik momenteel heb, waarbij ik het gevoel heb dat er iets in mijn keel in de weg zit. Ik ondervind daar overigens geen ademhalingsmoeilijkheden bij, maar wel een kokhals-reflex, veel moeite met slikken, slijm moeilijk wegkrijgen, en gapen is heel pijnlijk. Lijkt dit een beetje op wat jij hebt, of is dat toch heel anders?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
04-11-2011 om 16:01 uur

Klinkt niet als iets ernstigs, maar het is toch raadzaam om naar de huisarts te gaan en deze te vragen naar de longen te luisteren.

Succes!

Met vriendelijke groet,

D. de Vries.

Login of registreer om te reageren
04-11-2011 om 16:33 uur
Reactie op Annem

Toch maar eens wat vragen gaan stellen voordat ik naar een huisarts ga.

Af en toe heb ik benauwde periodes, momenteel alweer een week. Dit houdt in dat ik niet volledig in kan ademen. Elke ademteug voelt oppervlakkig en alsof ik niet over de drempel heen kom om volledig diep in te ademen. Ik gaap veel en ook dan voel ik die drempel. Soms zit ik zover tegen die drempel aan dat ik moet kokhalzen. De momenten dat ik over de drempel heen ga voelt als een enorme opluchting en kan ik mijn longen even goed vullen.

Ik piep verder niet, hoest niet, heb geen slijm, niets vreemds verder. Ik ben 30, rook niet, ben ca 5 kilo te zwaar, geen astmatisch verleden.

Ik vind het ontzettend vervelend en vermoeiend, maar voel me nog wat bezwaard om naar de dokter te gaan.

Heeft iemand tips of advies?

wat ik me afvraag; als je gaat inspannen, bv de trap oplopen, ga je dan wel dieper inademen?
groet Elly

Login of registreer om te reageren
04-11-2011 om 18:46 uur

Ook ik herken het niet. Het is wel raadzaam om even naar de hisarts te gaan, voel je zeker niet bezwaard.
Succes
Tessa

Login of registreer om te reageren
06-11-2011 om 14:17 uur

Ik had/heb hetzelfde!
Wat voor mij uiteindelijk werkte was na een periode van angstaanvallen een
gesprek had met een bedrijfsarts die jarenlang naar eigen zeggen op een ambulance had gewerkt.
Hij vertelde een verhaal over zuurstofbalance co2 blablabla (de strekking v/h verhaal ben ik vergeten)

Hij zei: het is heel simpel je moet gewoon als je last heb hardop(voor je zelf) van 101 tot 140 tellen.
en tussen door normaal ademen
dan komt het vanzelf goed met de zuurstofbalans in je longen bloedwaardes. 

Dat werkte voor mij en gaf mij rust en vertrouwen
Als ik last had bv stress of verkeerd ademen .

Ik hoop dat je hier wat aan hebt

Login of registreer om te reageren
06-11-2011 om 23:30 uur

Ik herken de klacht van niet diep kunnen inademen. Ik heb daar zelf ook weken last van gehad als onderdeel van meerdere klachten (hoest, slijm) en een vermoedelijke acute bronchitis. Na 6 weken ziekte zit ik nu in de fase dat ik aan het aansterken ben. Maar deze klacht had ik vorige week bv. nog (de week daarvoor ging het juist beter). Toen ik deze klachten had, heb ik een paar dagen ontzettend mijn best gedaan om door mijn buik te ademen en nu kan ik wel weer beter ademen.

Voor deze klachten heb ik van de huisarts nog geen goede verklaring gekregen. De huisarts heeft het over hyperreactieve luchtwegen en bij mijn longfunctietest blies ik maar 90% (100% zou normaal zijn). Oorzaak zou bij mij slijm kunnen zijn (zat 3 weken geleden volgens de huisarts nog in mijn longen) of de naweeën van een bronchitis? Stress probeer ik te vermijden, dus daar ligt het in mijn geval niet aan. Morgen ga ik voor het eerst sinds 2 maanden weer sporten, dan kan ik mijn benauwdheidsklachten opnieuw testen.

Login of registreer om te reageren
07-11-2011 om 09:28 uur

He hallo,

Ik herken je klachten niet, maar als je er door gehinderd wordt, moet je er gewoon even naar laten luister bij de HA.
Je moet er niet te lang mee blijven rond lopen, anders ga je je alleen maar zorgen maken en ook dat werkt belemmerend in de ademhaling!

Succes er mee!!

Groetjes Maaike

Login of registreer om te reageren
20-06-2013 om 17:09 uur

Hoi

de klachten die je hier beschrijft heb ik ook al ongeveer 5 jaar.
na vaak te horen te hebben gekregen dat het stress was, tussen mijn oren zat, en dat ik hyperventilatie had ben ik zelf maar op onderzoek uitgegaan want ik heb een eigenwijze persoonlijkheid en geloof niet direct wat fysio therapeuten of doktoren tegen mij zegge,
gelukkig maar deze keer, ik kon niet meer sporten en kreeg er de heledag last van bij alles wat ik deed. ik kon niet meer doorademen en had het gevoel dat ik moest gapen telkens maar dat lukte niet.
het controleerde mijn leven terwijl ik voor die aandoening een fanatieke sporter was.
ik zelf denk dat er een sterk verband is tussen dat kort ademen en een verkeerde houding, ik game veel en heb een zwakke onderrug gekregen daardoor.
ook mijn schouders naar voren gaan hangen.
ik begon met het trainen van mijn onderrug en buik ( de core) en vermeed bortspier training ( omdat die mijn houding verslechterde) en doe heel af en toe bovenrug oefeningen. daarna ging het een stuk beter.
miss helpt dit je.

succes

Login of registreer om te reageren