Ergotherapie

06-06-2022 om 08:31 uur

Hallo allen
Eind van deze week heb ik een afspraak bij de ergotherapie.
Uit onderzoek blijkt dit goed te werken bij longcovid (wat ik heb), en hoop zo wat sneller te herstellen.
Ook voor mijn astma zal dit goed kunnen zijn. (heb geen ergo tijdens mijn revalidatie gehad)

Wie heeft er tips, waar moet ik aan denken, wat heeft ergo bij jou opgeleverd?

Login of registreer om te reageren
06-06-2022 om 11:40 uur

Ik heb helaas geen ervaring met ergo, maar wat ik wel weet is igg, goed op de ademhaling te letten.
Maar daar gaat ook de ergotherapeut je bij helpen.
Igg wens ik jou heel veel sterkte, en succes.

Login of registreer om te reageren
06-06-2022 om 12:32 uur

Ik denk dat de ergo met alle tips komt.

Wat ergotherapie voor mij heeft gedaan:
In kaart brengen wat ik doe op een dag en hoeveel energie mij dat kost of brengt. Bijvoorbeeld douchen, eten maken enzo kost energie maar hoeveel energie kost het je. Tv kijken is dat een ontspannende activiteit en kost het je geen energie of wel iets. Een dutje blijft je energie daarvan gelijk of krijg je er energie van.
Hoe verdeel je die energie en hoe kan je het beter verdelen zodat je eind van de dag niet helemaal kapot bent.
Bepaalde ruimten inrichten voor rust: de bank is om tv te kijken of te slapen (liefst mijn bed om te slapen maar in dit huis moet ik een trap op en af dus vandaar de bank), niet om actievere dingen te doen. Zo maakt je brein uiteindelijk ook onderscheid en kan je beter uitrusten op de daarvoor aangewezen plek.
Beter vooruit leren plannen en de energie beter over de week verdelen.
Opstaan en voelen hoe je je voelt en op basis daarvan je plannen al eventueel aanpassen.

Door de ergotherapeut heb ik veel meer inzicht gekregen in mijn handelen, waar ik hulp bij kan en mag vragen en dit ook daadwerkelijk doen en welke consequenties mijn handelen heeft voor mijn energieverdeling. Oh en ook de soorten hulp die er zijn en waar ik recht op. Ik deed voorheen veel aan piek-dalbelasting, dus de ene dag doen wat ik wilde en daarna kapot zijn en moeten bijkomen en momenteel verdeel ik het veel beter en val ik nog wel eens terug maar heb ik niet meer de typische piek-dalbelasting maar meer een geleidelijke belasting.

Login of registreer om te reageren
06-06-2022 om 13:34 uur

Ik hoop dat het veel inzicht geeft @emsepems.
Ik heb 't ook gehad thuis, ander ziektebeeld maar zelfde doel.
Ik lees altijd veel adviezen over ga naar een ergotherapeut maar zelf heb ik er weinig aan gehad, vriendelijk en hulpvaardig was ze echt wel, dat sowieso.
Het werden bij mij meer gezellige koffie uurtjes :)
OH ja hele lijsten invullen wat ik op een dag Indd deed en punten wat en hoeveel energie 't kost of juist oplevert.

Ik denk dat het ook aan de situatie ligt, het is prachtig om te weten wanneer ik teveel energie verbruik maar heb je een huishouden of werk dan ontkom je er lang niet altijd aan om niet over grenzen heen te gaan.
Zo vond ik ook in het revalidatiecentrum dit makkelijk toe te passen, verder moest er niets, zelfs niet koken of de was wassen of boodschappen regelen, daar lukte het goed.
Thuis vind ik het vaak niet te doen, er gebeuren nu eenmaal onverwachte dingen en dan toch ook daarnaast zaken die wel ff moeten soms...
Voor iemand die misschien geen werk heeft of gezin of een huishouden wat makkelijker denk ik in te vullen en er naar te leven ook.
Ik weet wat het kost aan energie dat is dan wel wat ik geleerd heb maar vond het geen shokking nieuw nieuws...
OH ja de tips in huis waren wel handig.
Mijn ervaring is dus niet slecht maar mijn leven en dagen zijn er niet door veranderd, ik doe nog steeds het meeste op gevoel en niet op lijsten met dag indelingen en getallen...

Hoop dat zeker voor longcovid er meer uit te halen is, succes en slechter kun je er nooit van worden.
🍀😘

Login of registreer om te reageren
06-06-2022 om 13:53 uur

Idealiter bij dit soort vraagstellingen komt de ergotherapeut aan huis zodat je echt concreet kan kijken wat voor jou in jouw omgeving werkt.

Ik heb twee periodes ergotherapie gehad en nu heb ik alleen nog contact als ik het nodig vindt. Ze heeft me de laatste keer goed op weg geholpen met hoe ik mijn huishouden alleen met zo weinig mogelijk energie kan doen maar ook geeft ze tips over werk, vrijwilligerswerk en vrije tijd.

Meestal begin je met tijdschrijflijsten. Wat doe je op een dag, hoe lang en is het licht, gemiddeld of zwaar qua intensiteit. Dan ga je kijken of je verdeling over de dag goed is en of je daar iets aan kan veranderen en of je de zware dingen minder zwaar kan maken of kan uitbesteden.

Het is heel persoonlijk dus je moet het verder maar gewoon gaan ervaren. Iedereen heeft andere dingen die je zwaar vindt en dat hangt er ook vanaf hoe je huis ingericht is. Daarom is het ook belangrijk dat je het samen gelijk bij je thuis kan uitproberen.

Login of registreer om te reageren
06-06-2022 om 14:37 uur

Dag-, week- en maand planning
Eerst een aantal dagen tijdschrijven: hoe laat doe ik wat, en welke borg hoort daarbij bij de start, halverwege en op het eind.
Bespreken met de ergo en tips krijgen. Toepassen. Bij voorkeur ook de tips die je nu belachelijk of overdreven of als onzin voorkomen. Want wie weet wanneer het ooit nog wel van toepassing is? En als je iets ooit geprobeerd hebt, dan onthoud je het beter, dus kun je er makkelijker op terugvallen als het wel nodig is.

Voor een groot deel gedragsverandering. Dus moeilijk en nooit 100% uit te voeren volgens het ideaalplaatje. Er zijn altijd onverwachte dingen, het leven is niet maakbaar. En de tips moeten ook bij je passen. Zo heb ik bijvoorbeeld de borg die er bij mij maar niet in wil. Ik kan er blijkbaar niks mee.

Opschrijven geeft vooral inzicht, vind ik. Loop je weer tegen grenzen aan, of zet je treden omhoog of omlaag in de ziekteladder? Dan kun je dit tijdschrijven prima zelf doen. Want vaak denk je dat je het goed doet, heb je het idee dat er geen verbetering haalbaar is, en dan schrijf je het op en dan zie je ineens wel je valkuilen.
Voordeel voor mezelf: ik heb tegenwoordig voldoende speelruimte om een (grotere) tegenvaller op te vangen. Denk aan een extra afspraak, lekkage, een onverwacht telefoontje waar je niet onderuit komt, extra medicatie en rust die nodig blijkt, enz.
Ook bij een grote dagactiviteit kan ik de dagen ervoor en erna zo plannen, dat de dagactiviteit zelf geen problemen meer geeft. Dus vooraf extra rust en energie sparen (voor zover dat kan) voor de betreffende dagactiviteit. Mij helpt het heel goed.

Activiteitplanning
Wat wil je doen? Wanneer wil je het doen? Uit welke deelhandelingen bestaat het? Wat heb je nodig? Hoeveel tijd kost het om alles klaar te leggen? Hoeveel tijd kost de totale activiteit? Op welk punt kun je de activiteit stoppen voor die dag, als het teveel is? Wanneer ga je dan verder? Op welke punten kun je pauze houden? Wat moet je opruimen als je klaar bent? Hoeveel tijd kost dat?

Dit is mieren op de vierkante centimeter, maar soms broodnodig. Ik vind het zelf heel vervelend om te doen. Maar inmiddels heb ik het zo vaak noodgedwongen gedaan, dat het doorlopen hiervan veel automatischer gaat. Dat scheelt ook weer energie.

Het hele plannen, alles bij elkaar, vind ik reuze irritant. En ik blijf ik. Maar ik weet hoe het moet (volgens het boekje), ik kan het, maar ik ga evengoed nog de mist in. Ik zeg nogal vaak iets toe uit enthousiasme op dat moment. Dan denk ik niet verder na bij wat dat iets kost aan tijd en energie. Dan is het wel even aan de bak met goed plannen. Maar daardoor krijg ik tegenwoordig wel alles gedaan zonder nadelige gevolgen :-)

Hulpmiddelen
Welke hulpmiddelen zijn er. Wanneer gebruik je ze? Gebruik je ze ook preventief, en wanneer dan?

Voor mij is het trouwens niet sneller herstellen van een terugval of wat dan ook. Het is eerder anders omgaan met mijn energie. En daardoor meer dingen op een dag gedaan krijgen. Dus meer gelijkmatiger de dingen doen die ik wil doen, het hele jaar door, ook als ik (heel erg) ziek ben.

Login of registreer om te reageren
11-06-2022 om 11:13 uur

De ergotherapeut heeft mij gisteren nieuwe inzichten gegeven :-)

Bij postcovid patienten blijkt het autonome zenuwstelstel in de war te zijn met alle gevolgen van dien (de nervus vagus speelt herin mee)
de eerste opdracht is om iedere dag 3x 20 minuten op bed te gaan liggen zonder mobiel computer of tv. totale rust dus.
rust heeft het lichaam nodig om te herstellen van covid

de door jullie genoemde daglijst heb ik ook meegekregen om in te vullen. best moeilijk, want als t metaal energie oplevert maar het lichamelijk energie kost... wat doe je dan.....

natuurlijk aangegeven dat ik astma heb, gerevalideerd heb, daar vaak moe van ben etc, Maar de covid staat nu voorop in de behandeling.

Login of registreer om te reageren
11-06-2022 om 11:27 uur

OK mooi dat het jou helpt. Succes verder, jij kan dit. :-bd

Login of registreer om te reageren
11-06-2022 om 11:33 uur

Ik weet niet of jij er ook baad bij hebt, maar soms als ik mijn rust niet kan vinden, dan zet ik meestal even een soort natuur muziek cd op, bv met panfluit, war ik heel rustig van word. en pas dan even probeer te gaan slapen, die combi wil bij mij meestal wel ff goed doen. Misschien werkt het bij jou ook wel, zo dat je echt goed tot rust in slaap kan vallen?

Login of registreer om te reageren