20 jaar en beginnend longemfyseem?

MilesMiles Gebruiker
edited december 2018 in COPD algemeen
Beste mensen,

Ik ben 3 weken geleden vastgesteld met longemfyseem (COPD). Dit kwam als een klap aan natuurlijk. Ik ben zelf nog maar 20 jaar maar heb wel redelijk veel geblowd.. Nu is mijn vraag, is het toegelaten om cannabis te vapen/verdampen? Met het stoppen van het roken van sigaretten heb ik persoonlijk niet zoveel moeite maar met het stoppen van cannabis heb ik toch wel redelijk veel moeite.. Ze hebben mij ook gezegd dat het beginnendlongemfyseem was maar ik kan het gewoon niet geloven.. Hopelijk dat mij iemand hier een duidelijk antwoord op kan geven.
Ga naar laatste reactie«1

Reacties

• ballingballing Gebruiker
    Ach! OK, je hebt een eigen draadje aangemaakt.
    Nogmaals dan:

Miles,
    Als beginnend COPD'er is het natuurlijk het beste om zowel niet te roken als niet te vapen (dampen).
    Echter in de praktijk blijkt, zoals je zelf al aangeeft, het beste vaak de vijand van het goede.
    Er zijn goede THC-houdende liquids legaal te krijgen die je uitstekend kunt dampen.
    Dampen is bewezen minimaal 95% minder schadelijk als roken (even buiten wat THC met je lichaam doet).
    Het direct "verdampen" middels zg. kruiden-vaporizers van wiet is echter waarschijnlijk net zo schadelijk als roken en dus in jouw situatie niet echt aan te raden.
  • MilesMiles Gebruiker
    Beste Balling,

Ik had in een recent onderzoek gelezen dat het verdampen van de de top op zich beter was als het verdampen van e-liquids. Dus een verdamper waarin je gewoon de plant in moet steken is dus volledig uitgesloten? Ik heb echt veel moeite met het laten van cannabis. Als ik af en toe eens een paar jointjes rook, zal mijn COPD dan (snel) verergeren? Voor ik vastgesteld werd met deze ziekte wist ik helemaal niet wat het precies inhield. Vind het heel moeilijk om dit te accepteren..
  • StefanieStefanie Gebruiker
    Hoe en door wie is die emfyseem vastgesteld?
    Beste @Miles
    Waarschijnlijk stel ik nu een vraag die moeilijk voor je te beantwoorden is nl. welk onderzoek heb je gelezen?
    Waarom stel ik die vraag. Het is nl. strijdig met alle onderzoeken die ik de laatste vijf jaar over e-liquids en dampen heb gelezen.
  • MilesMiles Gebruiker
    Ik heb zoveel onderzoeken gelezen.. Maar is er echt geen optie om cannabis (zonder e-liquid) te dampen? En @Stefanie in het Mariaziekenhuis te Overpelt. Maar ik kon het moeilijk geloven aangezien ik nog maar 20 jaar ben...
    Miles ik kan t ook moeilijk geloven hoewel het wel kan, vandaar dat ik vroeg hoe en door wie de emfyseem is vastgesteld. Wat voor onderzoeken heb je gehad? Is alpha 1 ook onderzocht?
  • MilesMiles Gebruiker
    Zou ik mij nog eens laten testen in een ander ziekenhuis? En wat bedoel je met alpha 1, mijn bloedcellen? Ik had 100% zuurstof in mijn bloed dus ze zeiden dat dat goed zat.
    Ik denk dat ik concretere vragen moet stellen : heb je een longfunctie onderzoek gehad en een ct scan? Alpha 1 is in simpele woorden een zeldzame aandoening waarbij de eiwithuishouding niet klopt en daar kan je o.a. emfyseem van krijgen.
  • MilesMiles Gebruiker
    Ik heb ze beide gehad, ze hebben mij dat verteld na de ct-scan. Daarna heb ik een longfuntcietest waar ik 75% blaasde.
  • DaantjeDaantje Gebruiker
    Ik zou zeker uitzoeken of er een erfelijke oorzaak is. Zo jong al emfyseem is uitzonderlijk.
  • MilesMiles Gebruiker
    Het is geen erfelijke oorzaak dus kan het ook moeilijke geloven of ik wil het gewoon niet geloven...
    Miles alpha 1 is een erfelijke aandoening en Daantje heeft gelijk hoor! Uit laten zoeken! Er zijn ook erfelijke aandoeningen waarvan jij de 1e kan zijn waarbij het ontdekt wordt!
  • MilesMiles Gebruiker
    Zou er dan kans zijn dat het verkeerd vastgesteld zou zijn? @Stefanie
  • emsepemsemsepems Gebruiker
    Je huisarts heeft de info vanuit hef ziekenhuis. Ik zou met hem overleggen, voordat je alles in twijfel gaat trekken.
    Miles schreef: »
    Zou er dan kans zijn dat het verkeerd vastgesteld zou zijn? @Stefanie

Daar kan ik geen uitspraak over doen! Was alleen benieuwd hoe het is vastgesteld.
  • MilesMiles Gebruiker
    Kan mij iemand vertellen of een dry-herb vape is toegestaan?
    @Miles
    Het verdampen van droge kruiden moet op een dusdanig hoge temperatuur verdampen dat je daardoor dicht bij verbranding zit. Bovendien ken je itt. liquid verdampen, niet de samenstelling van de damp.
    Gezien de eigenschappen van wiet lijkt me dat allemaal niet zo gezond voor je longen.
    Het enige alternatief is e-liquid met THC verdampen. Afgezien van de aanwezige THC, is van e-liquid bekend wat de bestanddelen van de geproduceerde damp is. Deze is maar zeer beperkt schadelijk (minder dan 95% minder schadelijk dan tabaksrook).
  • ThirzaThirza Gebruiker
    Ik kreeg ook een paar jaar geleden plots diagnose COPD door een vervangende huisarts. Ik rookte al meer dan 30 jaar niet meer. Maar de longarts maakte gehakt van die diagnose, ik bleek een dubbele longontsteking te hebben. Hij zei dat zoveel mensen onterecht de diagnose COPD krijgen.
  • nienke789nienke789 Gebruiker
    @Thirza bizar eigenlijk... het is niet zomaar een diagnose..
  • ThirzaThirza Gebruiker
    nienke789 schreef: »
    @Thirza bizar eigenlijk... het is niet zomaar een diagnose..

Nee precies. Ik vroeg nog aan haar, en hoe nu verder dan? Nou,. gewoon, zoals u nu bezig bent. Pffffffffft. En om dan een paar weken later te horen van de longarts dat dit grote onzin was, ik heel erg ziek was (dubbele longontsteking) en dat daarom mijn VC zo was gekelderd. Ik was de zoveelste trouwens op zijn spreekuur die een verkeerde COPD diagnose had gekregen. Het lijkt voor sommige dokters een verzamelnaam zoals dat vroeger CARA was.
  • nienke789nienke789 Gebruiker
    Ja echt bizar! Ik kan er gewoon niet bij dat sommige dokters zo slecht luisteren naar patiënten en soms zulke random diagnoses doen. Alsof ze er te weinig vanaf weten?
    Maar bij Miles is een CT scan gemaakt en dan wordt het toch al wat serieuzer dan alleen een longfunctie test! Met spoed stoppen met blowen zou ik zeggen!
  • MilesMiles Gebruiker
    Ik kan het roken van cannabis toch niet laten. Ik ben het toch aan het overwegen om een vaporizer te kopen voor het verdampen van Cannabis. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
    Zonde, je bent nog zo jong!!
  • MilesMiles Gebruiker
    @Stefanie, ik snap je reactie maar de situatie hier thuis is ook niet heel ideaal maar daar wil ik verder niet op ingaan. Kan mij iemand meer uitleg geven hoe fel emfyseem zich zal ontwikkelen indien ik volledig stop met gewoon roken maar de hulp inschakel van een kruiden vaporizer? Alvast bedankt.
    #26 edited december 2018
    Ik denk echt dat als je nu al emfyseem hebt je uiterst gevoelig bent voor serieuze longproblemen en je daar zuinig mee om moet gaan! Heb je eigenlijk medicatie / puffers gekregen en sta je nu onder controle van een longarts? Daar heb je verder niks over verteld. Neem aan dat je klachten hebt waardoor je bent onderzocht?
  • MilesMiles Gebruiker
    Kan mij hier iemand een antwoord op geven? Ik wil gewoon weten of dit een beter alternatief is dan het normaal roken van cannabis.
    #28 edited december 2018
    @Miles
    Geen ervaring mee. Vond "gewoon" roken al meer dan zat.
    Cannabis verdampen zal allicht minder schadelijk zijn. Hoeveel minder is een avondje serieus googlen want zoals met alles lopen de meningen uiteen.
    Het enige wat houvast biedt zijn de peer-review onderzoeken.
    En dan niet een paar maar een hele hoop zodat je een beeld kunt krijgen hoe de wetenschap er tegenaan kijkt. Blijf ver weg bij opinie-sites, MSM of sponsored-links want die zijn per definitie bias.
  • MilesMiles Gebruiker
    Ik ben gewoon een ander alternatief aan het zoeken. Stoppen zit er op dit moment nog niet in en rook nu momenteel nog steeds 4-5 joints per dag dus heb echt een vervangend alternatief nodig...
    Dan mag je wel snel gaan zoeken want met zoveel joints moet je niet gek opkijken als het straks geen zin meer heeft te veranderen. Schade is onomkeerbaar!
Log in of Registreer om te reageren.