Alternatief Prednison

07-11-2018 om 11:02 uur

Goedemiddag,

Ik heb even een lastige vraag, ik kan nogal heftig reageren op een Prednison stootkuur, ik werd altijd al hyper van de Prednison, maar na de laatste kuur kon ik drie maanden vrijwel niet slapen! Na iedere kuur lijken de bijwerkingen toe te nemen.
De eerste 2 week slaap ik helemaal niet ondanks Dormicum. De maanden daarna sliep max 2 tot 3 uur op Dormicum.
En dat op een aangepaste dosering van 15 mg gedurende 10 dagen.
Ik raakte ondertussen ook overspannen van het niet slapen, daar werd het natuurlijk niet beter van... Ik gebruik al de nodige medicatie, Alvesco, Serevent, Zyrtec, Singulair, Mometosan neuspray, nog steeds slaapmedicatie en ook regelmatig antibiotica (heb hardnekkige stafylococ infectie in de bijholten)
Nu is de vraag, wat kan ik doen om Prednison verder te voorkomen, zijn er alternatieven??
Ik zal dit binnenkort bespreken met mijn huisarts... de longarts spreek ik pas in Februari. Ik heb kortgeleden longrevalidatie traject doorlopen, hier goed opgeknapt en veel geleerd, maar de angst voor Prednison blijft! Vooral omdat de huisarts het kortgeleden opnieuw wilde voorschrijven vanwege een heftige allergische reactie.

Met vriendelijke groet,
Renate

Login of registreer om te reageren
07-11-2018 om 11:16 uur

Nog even een toelichting, ik heb vanaf mijn derde jaar astma (ben nu 46 jr), en heb last van vele allergieën. Daarnaast heb ik reumatoïde artritis, gebruik hier alleen Brufen zo nodig voor.

Login of registreer om te reageren
07-11-2018 om 12:09 uur

Soms is prednison echt nodig bij astma en is er eigenlijk geen alternatief
Wat wel zou kunnen helpen misschien is het voorkomen dat t zo erg wordt dat prednison nodig is, door bijv in een vroeg stadium je inhalatiemedicijnen te verhogen.
Weet niet hoeveel ruimte je daarin hebt maar dat is iets om met je huisarts of longarts te bespreken. Veel
Astmapatiënten hebben er echt baat bij als ze puffen verdubbelen en kunnen daarmee een pred kuur uitsparen. Hopelijk is dat voor jou ook nog een mogelijkheid!

Login of registreer om te reageren
07-11-2018 om 12:18 uur

Dank je wel voor je reactie Edelweiss.
Helaas moet ik al regelmatig mijn ontstekingsremmers moet verdubbelen, maar dit voorkomt meestal geen antibiotica of predison kuren. Mag ook maar kort de Alvesco verdubbelen, omdat ik volgens de longarts teveel cortico's binnen krijg, zit ook nog in de neusspray en in hormoonzalven voor eczeem klachten.
Gebruik zelfs al THC olie, waardoor ik gelukkig veel minder benauwd ben dan vorig jaar, maar nu dus toch door een allergische reactie op antibiotica zat ik op het randje... ben hier erg van geschrokken, want wil eigenlijk geen prednison meer hebben.

Login of registreer om te reageren
07-11-2018 om 12:23 uur

Nog een vraagje erbij, is er anders iets te doen aan de heftige slaapproblemen door Prednison, zijn er nog andere (slaap) middelen die wat rust kunnen geven.
Dus niet de gewone slaapmiddelen, zoals Dormicim, Nitrazepam enzo. Ik gebruik als onderhoud al Mirtazapine (15 mg dus als slaapmiddel).
Zo lang niet/weinig slapen is gewoon geen optie... het ging zo slecht dat ik daardoor in het ziekenhuis belande, dit wil ik dus eigenlijk niet meer meemaken.

Login of registreer om te reageren
07-11-2018 om 15:40 uur

Ik weet dat niet, teska, ik heb geen ervaring met extrem slaaptekort door prednison. Na jouw verhaal daar extra blij mee want ik heb wel veel ervaring met pred.
Wens je sterkte, ik heb helaas geen tips dus

Login of registreer om te reageren
07-11-2018 om 16:20 uur

Dank je wel Edelweiss! Mensen die kunnen meeleven, helpen ook!

Login of registreer om te reageren
08-11-2018 om 06:35 uur

Teske, misschien een domme vraag, maar neem je de prednison wel 's morgens in?
Ik heb het wel een paar dagen dat ik niet goed kan slapen.

Login of registreer om te reageren
08-11-2018 om 11:28 uur

Helemaal geen domme vraag Anna, ik neem de prednison idd. wel 's ochtends in.

Login of registreer om te reageren
08-11-2018 om 11:40 uur

@Teske heb je met de huisarts al overlegd over eventuele melatoninetabletten? Ik weet dat er bij de drogist diverse middeltjes zijn met melatonine erin, maar zelf overleg ik zulk soort supplementen het liefst met een arts. Ik hoop dat je snel weer lekker kan slapen! Ik herken het wel hoor slechter slapen door de prednison, zit er zelf nu 3 maanden aan en slaap niet altijd even goed. Maar gelukkig heb ik het niet zo erg als jij. Erg uitputtend is dat en dat draagt ook niet erg bij aan je herstel:(

Login of registreer om te reageren
08-11-2018 om 11:52 uur
Reactie op Teske

Helemaal geen domme vraag Anna, ik neem de prednison idd. wel 's ochtends in.

Dank je, het is heel akelig als je niet kan slapen. Net wat Nicky zegt: dat bevordert je herstel niet.
Wat voor sterkte heb je? Ik heb ergens gelezen over Boswelia pillen.
Sterkte hoor!

Login of registreer om te reageren