Hoesten op het werk

03-12-2017 om 15:56 uur

Met mijn astma heb ik vaak last van acute bronchitis en hoest ik me mijn longen uit mijn lijf. Verder ben ik dan ook heel snel buiten adem en gaat mijn ademhaling met de nodige bijgeluiden tekeer. Zelf vind ik dat heel vervelend, maar ik voel mij niet ziek ofzo. Ik pas mijn lichamelijke beweging aan om te zorgen dat ik niet te kortademig wordt en ik puf mijn puffers van vaker (foster en salbutamol).

Dus ik denk dat ik fit genoeg ben om te gaan werken. Maar helaas storen veel collega's zich aan mijn hoestbuien en krijg ik vaak opmerkingen over mijn ademhaling. Ik begrijp ook wel dat het wat angstaanjagend en benauwend kan klinken.

Ik werk vaak op tijdelijke contracten en uitleggen dat je astma hebt is meestal een reden om je contract niet te verlengen. Dus het liefst wuif ik e.e.a. weg door te zeggen dat ik een koutje heb. Nu vraag ik mij dus af hoe jullie daar mee omgaan. Hoe hou je je hoestbuien in bedwang en regel je je ademhaling op het werk of hoe zorg je ervoor dat niemand het merkt?

Login of registreer om te reageren
03-12-2017 om 21:22 uur

Hoi MiraNovember,
Hoesten op het werk is inderdaad een groot probleem. Zo ervaar ik het tenminste. Ik hoest altijd en heb het in bedwang. Mijn directe collega's zijn er ondertussen aan gewend, maar ik niet. Ik schaam mij ervoor. Als ik in gesprek moet met een of meerdere personen neem ik altijd water mee en vooraf neem ik voor alle zekerheid een pufje.

Het zou natuurlijk niet mogen dat je contract niet verlengd wordt. En het is jammer dat jouw collega's geen begrip tonen. Dat maakt het voor jou lastiger.
Ik zou wel altijd open blijven over jouw astma.

Sterkte.

Login of registreer om te reageren
04-12-2017 om 15:24 uur

Beste Iris69,

Open zijn over de astma (is dus chronisch) is geen enkele optie als flexibele kracht. Zolang niemand het merkt worden mijn contracten wél verlengd. Zodra ik te veel hoest of mij ziek moet melden wegens luchtwegklachten worden mijn contracten altijd aan de eindtijd beëindigd. Soms wordt mij vriendelijk medegedeeld dat het toch beter is als ik eerst maar even aan ga sterken dus dan begrijp ik de hint. En een enkele keer werd er zelfs toegegeven dat ik niet representatief ben met mijn klachten (Telefoon en baliewerk).

Ik probeer het dus zoveel mogelijk te verbergen en/of te voorkomen door mijn puffers vaker te nemen en weinig te bewegen op kantoor. En ik spaar altijd wat prednisontabletjes uit van mijn stootkuren zodat ik een kleine voorraad thuis heb voor enkele dagen. Dat helpt ook altijd goed want ik heb niet altijd de gelegenheid weer een afspraak bij de huisarts te maken. Maar ik vraag me af of er betere tips zijn en hoe anderen er mee omgaan?

Login of registreer om te reageren
04-12-2017 om 17:56 uur

Dat laatste klinkt niet heel verstandig. Beter kan je dan eens in overleg gaan met je arts of longverpleegkundige over een actieplan. Misschien kan je dan wel een kuurtje thuis op voorraad krijgen en telefonisch overleggen of je gezien moet worden. In mijn ziekenhuis hebben ze trouwens ook avondspreekuur.

Ik zou me in elk geval afvragen of je werk het je waard is om je gezondheid zo op een tweede plaats te zetten.

Login of registreer om te reageren
05-12-2017 om 07:02 uur

Anders dan bij antibiotica mag een kort Prednison stootkuurtje abrupt worden afgebroken. Het afbouwschema is alleen van toepassing op chronisch gebruik. Dat biedt dus inderdaad de mogelijkheid om geleidelijk pilletjes op te sparen. Maar waar zijn we dan mee bezig? Is dat middel zo duur dat de regering erop bezuinigt? Ik denk het niet. Daantje zei het al, vraag gewoon een kuurtje in voorraad aan de behandelaar. De apotheek kan soms een beetje steigeren, maar de voorschrijver kan afdwingen dat de apo ondanks eventuele beperkende voorschriften toch uitdeelt. Vooral als de arts je al kent, is het niet altijd nodig dat je op het spreekuur verschijnt.

Login of registreer om te reageren
05-12-2017 om 08:23 uur

Het is niet slecht om ineens te stoppen met prednison maar je arts geeft je natuurlijk wel een kuur mee met een lengte die je verwacht nodig hebt. Ze zullen je niet onnodig een langere kuur geven. Als je consequent daar tabletten van achter houdt, heb je kans dat je nog niet goed opgeknapt bent en blijft sukkelen.

Login of registreer om te reageren
05-12-2017 om 11:11 uur

Beste Daantje,

Afvragen of het werk me mijn gezondheid waard is, is een theoretische kwestie. Ik moet toch eten? Bijstand is voor mij een schrikbeeld en ik zou het afschuwelijk vinden om werk toegewezen te krijgen dat iemand anders voor mij geschikt acht. Dan blijf ik liever mijn eigen werk doen. Dat is niet altijd makkelijk maar ik heb er plezier in. Helaas ligt het voor een werkgever de prioriteit natuurlijk anders. Die wil geen zieke werknemers. En dus probeer ik mijn ziekte wat uit het zicht te houden.

Ach, tot nu toe kom ik er mooi mee weg. Soms is 2x 15 gr prednison genoeg om het ergste hoesten en de benauwdheid weer kwijt te raken en daarna kom ik met mijn puffers wel weer een paar weken verder. Gezond zal ik nooit meer worden en helaas ben je met astma nu eenmaal gevoelig voor verkoudheden, stress en slechte luchten en moet je je lichamelijke inspanning gewoon aanpassen aan de situatie. Maar als werknemer heb je er natuurlijk voor te zorgen dat je werk er niet onder lijdt.

Dus bij mij komt het hoesten vaak toch weer opzetten want helaas is stress in mijn leven niet altijd te vermijden. En ik probeer dat op deze wijze op mijn werk een beetje te verbloemen. Maar misschien zijn er veel betere tips voor.

Een afspraak met de huisarts maken is ook soms lastig. Meestal mag je direct komen, maar dan zit ik vaak op mijn werk en kan niet direct vrij nemen of de afspraak is pas over een week of soms twee. Dat is voor mij ook geen optie. Natuurlijk kun je ook bij de huisartsenpost terecht en dat doe ik wel. Maar dan heb je altijd weer een andere arts en dat is niet altijd prettig.
Om een indicatie te geven: het afgelopen jaar zat ik elke twee maanden wel bij de huisarts en kreeg ik standaard na het luisteren een AB en stootkuur voorgeschreven. Ik heb geen koorts en ik ben niet ziek. Alleen duidelijk hoorbaar benauwd en moet dan erg veel hoesten.

Te vaak verzuimen voor de huisarts is als flexibele kracht ook geen aanrader. Je ligt nu eenmaal onder een vergrootglas, Dus ik vind het gewoon lastig om ervoor te zorgen dat ik overkom als een gezonde werknemer en vraag me af hoe anderen er dan mee omgaan?

Login of registreer om te reageren
05-12-2017 om 11:57 uur

Beste @MiraNovember,
In een ander topic schrijven mensen over het accepteren van
de ziekte die ze hebben en de consequenties voor je sociale en
maatschappelijk leven.
Als je vindt (zo klinkt het bij mij in de oren)
dat je werk een negatieve invloed heeft op je
gezondheid is het misschien wijs om naar alternatieven te zoeken
Natuurlijk is dat moeilijk zoals velen hier weten.
Er is een heleboel werk, maar je hebt maar 1 lichaam.
Zorg er zo goed mogelijk voor en probeer je astma onder controle
te krijgen.

Login of registreer om te reageren
05-12-2017 om 13:21 uur

Al je veel hoest en je vaak een pruttelende ademhaling hebt denk ik dat je niet ingesteld bent met medicatie. Naar je huisarts of longarts dus om dit probleem (met het sparen van predpilletjes) te bespreken!

Ik lees nog dat je elke 2 maanden een predkuur krijgt? Dat klopt echt niet, op naar de longarts!

Login of registreer om te reageren
05-12-2017 om 13:32 uur

Maar zo door blijven denderen zonder op je gezondheid te letten, gaat op lange termijn ook niet werken. Bewegen is bijvoorbeeld juist belangrijk.

Login of registreer om te reageren
05-12-2017 om 14:02 uur

Beste Joop, ik vind mijn werk prima. Het is kantoorwerk. Lichamelijk prima te doen en geen vuil werk. Wel stress af en toe. En helaas al jaren op contractbasis of uitzendwerk. Dus zoals gezegd, ik wil geen aandacht vestigen op mijn gezondheid want dat is niet in mijn voordeel.

Beste Emsepems, maak je maar geen zorgen. Ik zie de longarts elk half jaar. En mijn Foster en Salbutamol mogen verhoogd worden wanneer ik nodig acht, op advies van de longarts. Dus daar heb ik geen problemen mee. Het probleem begint pas bij een verkoudheidje of ineens flinke waterkou en zo. Dan begin ik te hoesten en te pruttelen. Niets bijzonders, heeft elke astmapatient last van. Maar een astmapatient is voor een werkgever een risico, dus het is een flink nadeel. Dus slik ik snel wat prednison om de boel kalm te houden.

Beste Daantje, ik heb een grote hond, die gaat er 3x per dag minstens een half uur uit. Mijn looppas pas ik aan naar mijn conditie. Ik ga niet hardlopen als ik daarna hoestend en proestend naar adem hap. Maar er zijn ook dagen dat het wel gaat. Verder nog een grote tuin om in te werken en het algemene huishouden. Ik doe het allemaal, alleen soms wat rustigeraan. Alleen op mijn werk mijd ik de trap als het slechter gaat. En ga ik tussen de middag niet mee wandelen. Dan ben ik volkomen buiten adem in slechte dagen. Geen aanrader.

Maar hoe doen jullie dat dan allemaal? Of zijn jullie allemaal in vaste dienst?

Login of registreer om te reageren