Hoe voel jij je vandaag? #149

trijnkotrijnko Administrator
En hier maar weer verder.

vorige
Ga naar laatste reactie«134

Reacties

• Bloempje74Bloempje74 Gebruiker
    Langzaamaan gaat het de goede kant weer op, geen zere benen meer ( ze zijn wel bont en blauw) neus weer open en voel me weer wat fitter, nog wel regelmatig benauwd en kortademig maar daar helpt de ventolin redelijk tegen dus die gebruik ik momenteel maar wat vaker....
    Iedere zieke beterschap en allen die het nodig hebben sterkte!
  • wendy24wendy24 Gebruiker
    zo zit je bij de longarts vanmiddag en zo wordt je opgenomen # heel benauwd en veel pijn met ademhalen. # het maar weer op de rit krijgen
  • puckiepuckie Gebruiker
    @wendy beterschap

hier wat meer last van de longen extra medicatie erbij gezet

@iedereen beterschap die het nodig heeft en kop op hou vol.
    ( een energie om iedereen te beantwoorden)

• kapster95kapster95 Gebruiker
    Iedereen beterschap en veel sterkte!

Sinds gisteren alle medicatie moeten afbouwen voor de histamine test waar ik nogal tegenop zie.
    Daardoor extra benauwd en nog meer vermoeid als ik al ben.
    Gelukkig dag erna alle uitslagen van de testen. Daar ook wel zenuwachtig voor.

• emsepemsemsepems Gebruiker
    Wendy, wat naar. Beterschap!
  • EdelweissEdelweiss Gebruiker
    @wendy24: sterkte meid! Beterschap! Denk aan je vanuit mijn ziekenhuisbed ;)
  • wendy24wendy24 Gebruiker
    Edelweiss schreef: »
    @wendy24: sterkte meid! Beterschap! Denk aan je vanuit mijn ziekenhuisbed ;)

@Edelweiss ik denk ook aan jou,hoe gaat ie ondertussen met je?

Ook ik denk regelmatig aan jou edelweiss
    @Wendy beterschap hoop dat je het weer gauw op de rit krijgt.
    @puckie beterschap
    @kapster vervelend om te stoppen met medicatie,als je de uitslag hebt weet je in ieder geval hoe het ervoor staat, sterkte!
    @edelweiss hoe gaat het nu met jou?
    @emsepems en hoe gaat het met jou?

Zou wel eens graag een nacht lekker willen slapen zonder benauwd wakker te worden en iets langer dan 4 uur, maar ach met weinig slaap heb je nog wat aan je dag ;)
    Hoop dat het vandaag niet te warm en benauwd wordt... :-?
  • EdelweissEdelweiss Gebruiker
    Hoihoi
    Iedereen sterkte met dit klamme weer!
    Ik lig voor dag 18 in t ziekenhuis, t gaat beter maar ook wisselend. Maandag had k een dag koorts. Vandaag ben k meer benauwd, maar daar ben k niet de enige in :), zelfs binnen de ziekenhuismuren.
    Dank dat jullie aan me denken, zo lief!!
    #11 edited 20 juli
    @Edelweiss, helemaal lekker gaat t nog niet bij jou. Zijn ze nu aan t kijken wat ze nog voor je kunnen doen, andere behandeling? Of ben je nu nog te zwak om naar huis te gaan.

Hier gaat het goed.
    Ben geswitcht van foster naar alvesco/foster. Dit doe ik nu dikke 2 week. Ik ben wel wat meer vermoeid, en heb s avonds en s morgens de medicatie nodig, maar ik wijd dit aan het weer. Ik heb net voor 3 maanden besteld, ga gewoon nog even goed uitprobleren.

met allergoloog het ik afgesproken met 60 mg prednisolon te beginnen als ik gestoken word door een oa de paardenvlieg/daas, ook bij twijfel. Hier ben ik namelijk allergisch voor en heb eerder 2 hele dikke jeukende benen gehad en fors benauwd.
    Ook vorige week op terschelling en gisteren in een moerasgebied ben ik gestoken door een paardenvlieg. Maar ik voelde me te gezond om zo hoog in de pred te gaan zitten. Heb dus direct zalf gesmeerd (dermovate) en een extra allergie pil genomen. Gelukkig geen erge reactie gehad! Blij!
  • dine1977dine1977 Gebruiker
    @Ems het klinkt al met goed. Blij voor je! Hopen dat je deze lijn vasthoudt.
    @Edelweiss dag 19 inmiddels wat een rit! Het is dus nog niet echt stabiel te noemen...wat wil je ook met het weer in Nederland.
    @Bloempje74 zo kun je het idd ook bekijken weinig slapen veel aan je dag hebben ;)
    @Kapster hoe is het nu een aantal dagen zonder meds?
    @Wendy24 beterschap meid!

Ik ben in de twijfel en dat heeft mij doen besluiten om morgen, vandaag is mijn huisarts vrij, naar mijn ha te gaan om te overleggen. Ik ben nu sinds oktober gestopt met de longmedicatie maar ik merk allemaal kleine dingetjes die mij niet bevallen.
    Gisteren lag ik in bed en merkte ik tijdens mijn ademhalingsoefening dat het uitademen niet goed ging. Kreeg het niet voor elkaar omdie lager te latenzijn dan de inademing. Ik word sochtens alweer een tijdje met een snotkop, schoor en droge mond wakker, de laatste paar nachten inde nacht al. Ook ontstaater weer een druk en ik heb sochtens geen trek. Het kost mij moeite om naar de ha te gaan ik heb niet zo op artsen het laatste jaar maar als ik hier langer mee door blijf lopen en er niets an doe weet ik ook dat ik mijzelf in de vingers snij.
    #13 edited 20 juli
    Kan goed merken dat het weer omslaat, vannacht 2,5 uur geslapen en daarna nog 1,5 uur en vanaf 4.45 mijn bed uit...weer rochelen en slijm en blijf benauwd ook na medicatie, krijg mijn ademhaling niet zoals het hoort... Nu maar even proberen te liggen, slapen als dat lukt...warmte is niks maar met deze vochtigheid kan ik nog slechter tegen..

Iedere zieke beterschap en iedereen die het nodig heeft sterkte!
  • precyllprecyll Gebruiker
    zooo gaat lekker lees ik...

iedereen heel veel beterschap!!!!
  • Mamv2Mamv2 Gebruiker
    Iedereen die het nodig heeft veel beterschap gewenst!

Mijn longen zijn rustig dus dat gaat goed. Ondanks de stress van gisteren om mijn zoon.
  • dine1977dine1977 Gebruiker
    #16 edited 21 juli
    Net terug van mijn ha. Na overleg besloten weer op te starten met de Alvesco en de Atimos. Mijn ha vroeg heb je het gevoel van falen? Nee ik ben godsgruwelijk boos, ook verteld dat toen ik stopte dit uit boosheid heb gedaan omdat ik september een andere diagnose kreeg. Ook dat ik daarin naief ben geweest.. Ik dacht: oke dan is het die andere diagnose die het heeft getriggerd. Dus als ik die onder controle krijgen dan is mijn astma ook weg. Helaas het ene sluit het andere niet uit en blijft het een mooi spel van welke ziekte ik het meeste last heb op momenten.

Hij anwoordde: Dine ga hier pragmatisch mee om. Je hebt de medicatie maanden niet hoeven te gebruiken. In de zomer zitten er nu eenmaal meer deeltjes in de lucht. Dan weet je nu dat je wellicht een aantal maanden per jaar je meds moet gebruiken en voor de rest meds vrij kunt zijn.

Ook gaf hij nog andere tips voor atroposofische medicatie. Dat heb ik even afgehouden daar die spullen schreeuwend duur zijn en ik deze moet koken en de werking pas na 6 weken intreed.

Gek genoeg ben ik nu heel verdrietig en zal wel willen schreeuwen. Soms haat ik mijn lijf....ik wil gewoon gezond zijn maar helaas is dat een utopie.
    Deze bui gaat ook weer voorbij.

Iedereen die het nodig heeft beterschap en of een knuffel
    @dine hoop dat het inmiddels wat beter met je gaat.

De laatste dagen nog steeds extra medicatie nodig.
    Vanochtend de mountainbikes opgehaald in de hoop dat ik op vakantie weer eens kan fietsen,
    Uitgetest 5 km.( op snel tempo)Ging redelijk, wel snel kortademig, maar herstelde snel. Half uur na het fietsen werd ik erg benauwd en kortademig, wel een rustige hartslag. Vraag me af of dit nu een reactie op de inspanning is of op de hyperreactiviteit. ( ik loop veel (werk) en fiets wel dagelijks op normale fiets en normaal tempo)
    Nu heb ik 3, 5 uur geleden 2 pufjes foster gebruikt en weet niet of ik nu ventolin moet nemen of rustig moet afwachten. Ben inmiddels al een uur benauwd.
    #18 edited 23 juli
    Ik vind het soms wel lastig in te schatten wanneer nu wel of geen ventolin te gebruiken, gister uiteindelijk wel weer paar keer extra gebruikt en merk dan toch wel weer duidelijk verschil, maar ik wil eigenlijk ook weer niet te afhankelijk worden, soms wil ik alles aan de kant gooien maar dan heb ik ook mezelf er weer mee, hoe kan het toch dat het het laatste half jaar /jaar met dat vochtige wisselvallige weer zoveel meer klachten zijn, vannacht wakker geworden met weer niezen, benauwd, gevoel alsof ik weer verkouden ga worden, ook weer hoesten, ...baaldagje .... Wil al tijden graag zo veel leuke sportieve dingen doen maar dat gaat gewoon niet... Baal...

Iedereen beterschap en sterkte voor iedereen die het nodig heeft!
  • SpiritSpirit Gebruiker
    Hallo Bloempje74,

Wat een gedoe is het toch wanneer je longen van slag zijn. En wat duurt het toch vaak lang voor ze weer stabiel zijn. Je hebt het er over dat je 2 pufjes foster hebt gebruikt en twijfelt of je nog ventolin moet gebruiken.
    Wanneer je benauwd bent mag je ventolin gebruiken dat is een kortwerkend medicijn. Zo nodig na 15 a 20 minuten herhalen. Helpt het niet voldoende dan naar de huisartsenpost bellen voor advies en/of controle.
    Foster is een langwerkend medicijn en moet volgens voorschrift dagelijks gebruikt worden. Het maakt als het ware een beschermlaagje in je longen zodat ze minder snel geprikkeld raken. Dit niet extra gebruiken wanneer je benauwd bent.
    Na een half jaar onrustige longen kun je gerust advies vragen aan je arts om te kijken of je misschien ander medicijnen nodig hebt.

Succes en fijne vakantie.

Sterkte voor alle mensen die last hebben en van harte beterschap.

groetjes,

Spirit
  • StefanieStefanie Gebruiker
    Mijn LA zegt dat ik beter extra foster kan nemen dan extra ventolin. ( Mag wel de ventolin ).
    Max 4x daags 2 pufs foster. Ook de luchtwegverwijder in de foster werkt binnen enkele minuten. Ik mag zelf kiezen. Ik heb ook bricanyl en mag ipv ventolin en die mag 8x daags. Daarnaast 2x daags Eklira.
    Als je van 24 uur er 8 in je bed ligt heb je er 16 uur over en dan 4x daags foster = om de 4 uur. Dat kan en mag gewoon.
    #22 edited 23 juli
    @spirit @stefanie

Ik gebruik nu foster 200/6 nexthaler: 2 x daags 2 pufs en daarnaast ventolin discus max. 6 of de salbutamol 100 met airchamber, volgens de po heeft foster vaker nemen geen zin omdat het langwerkend medicijn is, ik slaap gemiddeld 4 uur en als ik geluk heb haal ik 5 uur, foster werkt meestal maar 4 a 5 uur ( soms minder) dus gebruik nog best vaak ventolin, ik ben inmiddels al voor de 3e keer gewisseld van medicatie het afgelopen jaar maar we krijgen het niet onder controle.
    Na de vakantie heb ik nu weer afspraken staan in het ziekenhuis en bij de longarts en hoop dan verder te komen.
    Had gehoopt dat ik snel vooruitgang zou boeken sinds ik de officiële diagnose heb en medicatie aanpassing maar helaas werkt dat niet zo..
    Snap dat je baalt. Je ziet vaker dat de meningen verdeeld zijn onder artsen en met de foster kennelijk ook. Maar ik zou niet weten waarom b.v. de ventolin wel eerder zou werken dan dat ie uitgewerkt hoort te zijn b.v. om het uur of 2 uur en de foster niet... Ook al neem ik de foster alweer na 3 of 4 uur merk ik het wel degelijk... het zal voor iedereen anders zijn. Toch ik denk dat als je b.v. 3x daags de foster zou (mogen) nemen het al beter kan gaan. Beterschap in elk geval.
    @stefanie thnx voor je reactie,
    Ik zal het op deze manier toch maar ff vol moeten houden tot half augustus.
    Vanochtend erg geïrriteerde luchtwegen ( erg veel slijm) en de foster doet weinig ( krijg weer steken tussen de schouderbladen en merk het aan de ademhaling) zal te maken hebben met de hoge luchtvochtigheid denk ik, a.s zaterdag op vakantie, hoop dat de luchtkwaliteit daar beter is.
    Iedere zieke beterschap en sterkte voor iedereen die het nodig heeft.

En wie op vakantie gaat of is... hele fijne vakantie!
  • DaantjeDaantje Gebruiker
    @Bloempje74: spoel je je neus en holtes al met zout water? Bij mij geeft dat veel verlichting nu met dit weer of bij een verkoudheid.
    @Daantje nee nog niet geprobeerd wel over gelezen ook dat daarvoor een neuskannetje voor word gebruikt? Waar kan je die kopen? hoe spoel jij?
  • DaantjeDaantje Gebruiker
    Ik gebruik de rhinohorn, die kan je kopen bij de apotheek en kook ik een keer per week uit. Zout water maak ik zelf met het maatschepje wat je erbij krijgt. In goede periodes spoel ik na het opstaan en voor het slapen een half kannetje per kant (dus 's ochtends een en 's avonds een). Bij klachten vaak wel drie keer per dag een hele per kant. Volgens mijn kno arts was dat niet teveel en ga je erdoor niet meer slijm aanmaken. Na het spoelen gebruik ik mijn neusspray (dymista).
    #28 edited 24 juli
    Dank je.. Ik moet toch nog naar de apotheek kan ik het gelijk vragen en eens uitproberen, ik gebruik ook nasonex s'avonds, ik wil alles proberen om de boel te verbeteren, begin weer aardig te snotteren en rochelen en heb het gevoel dat er een olifant op mijn borstkas zit ( al paar paracetamol gehad in de hoop dat het minder wordt) zo gelijk maar naar de apotheek.
    Boempje,
    Idd is een Rinohorn een goed idee. Bij mijn apotheek kan ik die niet kopen, ik heb hem via internet.

Daarnaast zou ik (je mag immers 6x ventolin) eerst ventolin nemen, je maakt je longen daardoor open, en dan de foster. Op die manier komt de foster beter binnen en kan beter werken.
    verder niet te zuinig met ventolin, je kan er niet aan wennen.

Is er al eens gekeken of je hyperventileerd.

Daarnaast is het belangrijk om wel te bewegen maar niet -wat ik veel lees bij je- over je grenzen te gaan. Daarmee breek je af ipv dat je opbouwt.

Bij twijfel de huisarts vragen, een maand wachten met gepruttel is lang.
    (de medische adviezen die hier gegeven worden kloppen, maar natuurlijk moet je altijd dit in overleg met de arts doen, enne.... ik ben niet zo'n fan van praktijkverpleegkundigen, dus ik zou naar de huisarts bellen)
    #30 edited 24 juli
    @emsepems

In het verleden ( voor iets anders) wilde een dienst doende arts niet komen omdat die dacht dat ik hyperventileerde, ambulance erbij en geen hyperventilatie ( ambulance broeders waren ook boos op de dienstdoende arts)
    Ook een jaar bij psychosomatische fysiotherapeut gelopen en ik kan juist heel goed en rustig ademhalen.

Maar ik ben wel geneigd te lang te wachten met medicatie, ik ben 15 jaar lang over mijn grenzen gegaan ( door vele omstandigheden) maar afgelopen 2 jaar toch aardig rustig aan gaan doen maar met sporten ga ik vaak te ver.
    Alles gaat in overleg met zowel huisarts en po en ben daarom nu weer doorverwezen naar longarts maar daar moet ik dus half augustus heen. ( na mijn vakantie)
Log in of Registreer om te reageren.