Astma of copd en sporten

mark29mark29 Gebruiker
Men heeft besloten dat ik 2 x per week moet gaan trainen i.v.m astma.
Dit is namens Heideheuvel de conclusie van de observatie die ik daar heb gehad.

Mijn longarts vind het eigenlijk maar onzin en ik vind het zelf eigenlijk ook onzin.
Als ik bijvoorbeeld een slechte nacht heb gehad heb ik daar de hele dag last van en
dan ben ik ook niet vooruit te branden met trainen.
Ik kan me niet voorstellen dat 2 x per week trainen gaat helpen, toch ben ik al ongeveer
een maand aan het trainen en het helpt zoals verwacht nog niks.

Zelf ga ik liever een stukje lopen of fietsen in de buitenlucht i.p.v trainen.

Bespaar me de opmerkingen dat je er wel in moet geloven want daar kan ik niks mee.

Samen met de longarts ga ik nu verder op het allergische vlak, in de hoop dat hier nog winst valt
te behalen.

Zelf had ik veel meer verwacht van het astmacentrum, maar als je longinhoud goed is en je hebt
geen longontstekingen dan kunnen ze blijkbaar niet veel doen.

Allergieen dat is het probleem en voor mijn gevoel is daar heel weinig op getest in het astmacentrum.

Zijn er mensen bij wie trainen wel geholpen heeft ?

Reacties

  • KidoKido Gebruiker
    Sporten verbetert je conditie en op die manier kan je stabieler worden.
    Een maand is te kort om te kijken of het helpt daar moet je langer voor bezig zijn.
  • MarloekeMarloeke Gebruiker
      :Y Ik kan je vertellen dat sporten helpt ik doe al 13jaar aan fitness de ene keer gaat het beter dan de
          anderen keer. Mijn H.A. vond het ook maar zozo. 

          ^O^ groetjes Marloeke.  :Y
  • daysydaysy Gebruiker
    Train al 6 jaar bij de longfysio houd je conditie gewoon op peil wanneer je ziek bent val je door je conditie niet zo terug, niet zo gauw opgeven.
    Blije dag Daysy
  • Mieke89_89Mieke89_89 Gebruiker
    Het helpt inderdaad voor je conditie. Maar ik denk wel dat het voor iedereen anders is wanneer je nou echt je conditie opbouwt. Sinds ik echt veel ben gaan sporten voel ik het verschil. En kan je dan inderdaad niet kijken of er iets is wat je leuk vindt om te doen en aan je conditie kan werken. Lopen en fietsen klinkt goed, zeker nu het weer beter wordt. Geef het nog niet op en blijf zoeken naar hetgeen bij jouw past. Succes
  • SpiritSpirit Gebruiker
    Hallo Mark,

    Sporten/bewegen is heel belangrijk. Conditie behoud/verbetering, een goede manier van ademhalen beheersen  en lenigheid in stand houden dat vergt onderhoud.
    Het is belangrijk om iets uit te kiezen waar je plezier aan hebt.
    Zelf ben ik ook niet van de sportschool. Ben heel graag buiten.

    In mindere tijden wandel ik en ga ik regelmatig mee met een wandeling onder leiding van een natuurgids. Zo  kan ik mijn verplichte wandeling combineren met mijn interesse in de natuur. Loopt een stuk  leuker.
    Verder fiets ik zoveel mogelijk. Alleen als het verder is dan drie kwartier, is het belangrijk om de wind in de gaten te houden. Lukt het met ventolin of wordt het openbaar vervoer.
    's Winters zwem ik meestal 1x in de week om aan genoeg beweging te komen.
    Op het werk ga ik zoveel mogelijk met de trap. De ene keer zowel naar boven als naar beneden. Gaat het minder dan met de lift naar boven en met de trap naar beneden.

    En vandaag ben ik eindelijk (na 2 jaar geduld hebben) weer voorzichtig begonnen met hardlopen uuuhhh nou ja joggen dan. 5x twee minuten joggen en tussendoor steeds 2 minuten wandelen. Doel is nu om die twee minuutjes aan elkaar te plakken en te komen tot 20 minuten achter elkaar te joggen. En daarna weer een nieuw doel stellen en als het goed gaat hoop ik weer tot 20 km te komen. Daar was ik namelijk tot het weer eens helemaal fout ging.

    Met kleine stapjes voorwaarts kom ik ook waar ik wil zijn. Het allerbelangrijkste vind ik genieten van wat er is.
    Voor mij is dat mijn familie, vrienden, muziek maken, lezen, werk en zoals jullie al gelezen hebben de natuur.

    Groetjes,

    Spirit
  • dine1977dine1977 Gebruiker
    Hoi Mark,

    De poliklinische longrevalidatie en daarna het sporten bij de fysio 2 x in de week heeft mij veel gebracht.
    Sterker het brengt mij nog steeds veel. Mijn astma is er een stabieler van geworden, dit ook door juiste medicatie,goed naleven van het zelfmanagment programma en acceptatie.

    Als ik niet 2 x in de week sport gaat mijn astma gelijk van zich laten horen.

    Mijn conditie is verbetert en daardoor mijn longconditie ook. Als ik nu een longaanval, virus enzo heb ervaar ik dit als zeer vervelend maar mijn lichaam herteld zich veel sneller.

    Echter ben ik dit pas na een jaar sporten echt gaan merken.

    Ook zul je merken dat het de ene dag beter dan de andere dag gaat. Wat hierin belangrijk is je lijf te leren kennen. Ik sport aangepast als ik meer last heb. Als ik een virus heb/ verkoudheid dan sport ik niet maar wandel ik wel mits geen koorts. Als het echt niet gaat loop ik  3 x 10 min. Verdeeld over de dag.

    Als ik erg moe ben/ slechte nacht heb gehad ga ik ook zeker niet sporten dit vraagt teveel van mijn lijf maar niet bewegen is geen optie. In het begin is het zoeken geweest, ik was alleen maar bezig wanneer wel wanneer niet  , balans zoeken.

    En zelfs nu mijn situatie veranderd,doe meer buitenshuis moet ik weer opnieuw balansen.

    Hierin word ik gelukkig ondersteund door een fysiotherapeut die gespecialiseerd is in longen en als ik er niet uit kom door mn longteam.

    Het is zwaar geweest, bloed, zweet, tranen en frustratie heeft het mij gekost en dat doet het soms nog steeds maar voor mij is het het allemaal waard geweest en is het nog steeds.

    Verder speelt ook de geestelijke factor een rol. Door te sporten maakt je lichaam endorfine(gelukshormoon) aan.
    Hierdoor kom je lekkerder in je vel te zitten en dat werkt ook weer positief op de longen.

    Ik hoop voor jou dat je een positieve weg vindt die je verder gaat helpen.
  • mark29mark29 Gebruiker
    Door het sporten, fiets en wandel ik ook minder en dat vind ik wel jammer.

    Heb er de energie niet meer voor.

    Daarnaast word het ook maar 27 x per jaar vergoed, dat is natuurlijk net niks.
    Hoe zijn jullie hiermee omgegaan ? 
  • DaantjeDaantje Gebruiker
    Ik sport bij een fysio en heb een strippenkaart. Dat is goedkoper dan het standaard tarief voor een behandeling fysiotherapie maar natuurlijk duurder dan een sportschool zoals Basic Fit of Fit for Free maar ik heb dan ook betere begeleiding.

    Sporten is belangrijk. Ik heb in 2012 gerevalideerd en dat heeft me van de bank gekregen. Ik ben daarna zelf veel gaan sporten en het heeft een half jaar geduurd voor ik effect merkte maar ik merkte wel dat mijn lichaam sterker werd en ik daardoor ook meer reserve had. Ik ben vorig jaar ontzettend teruggevallen maar toch is mijn conditie nog steeds goed. Zo goed en zo kwaad als het gaat, probeer ik toch nog te blijven sporten. Bewegen is ook belangrijk maar niet voldoende heb ik geleerd.
  • SMPSMP Gebruiker
    ook ik zag enorm op tegen sporten vanwege de benauwdheid .Maar op een fitnesschool doe ik aan lopen en fietsen en ook kracht training onder begeleiding van een sportcoach en af en toe de fysio .Nu na een paar maanden heb ik er echt wel profijt van .Neemt niet weg dat ik heus wel slechte dagen heb en op die dagen kan ik ook echt niet naar de sportschool omdat ik het gewoon al te benauwd heb . maar op de goede dagen kan ik wel .
    De fysio heeft bepaalde kracht trainingen aangegeven,  zoals een oefening op een apparaat die er voor zorgen dan de spieren aan de zijkant van je ribben sterker worden, waardoor je meer ruimte krijgt op je borst en je longen dus meer ruimte ,dat levert meer lucht op. En er werd mij verteld dat bovenbeen spieren erg belangrijk is om die zo sterk mogelijk te maken omdat die van alle spieren in je lichaam de meeste zuurstof heel de dag gebruiken . Dus hoe beter die in conditie zijn hoe minder zuurstof ze gebruiken , en dat is ook weer van invloed op jou benodigde zuurstof per dag .
    Dus ja, Mark , probeer te trainen , zoek een sportschool waar coaches rondlopen en vraag om hulp bij het sporten zodat je ook gericht aan je lucht kan werken .
    Daarnaast is uitzoeken of je allergisch bent ergens voor zeker niet voor niks .

    Succes
  • ManoMano Gebruiker
    Ik kan me niet voorstellen dat een long arts zal zeggen dat het geen zin heeft om te gaan sporten? Ik heb zelf ook allergisch astma en heb binnen 1,5 jaar mijn longfunctie weer op 100%  gekregen dus ja zin heeft het zeker je committent hebben om  je zelf beter te willen maken en heb je een keer een slechte nacht dan doe je het die dag rustiger aan en kijk naar de volgende dag!

    Ik ben zo gaan werken omdat sport mijn werk is en niet bij de pakken wou gaan neer zitten! Sport is heel goed tegen astma op welk niveau dan ook.
  • OmainkOmaink Gebruiker
    #11
    Ik heb COPD (gold 3) en op verzoek van de longarts nu 2 x per week aan het trainen bij een speciale groep voor longpatienten. Soms vraag ik me ook wel af of het wel zin heeft, want voor mijn gevoel helpt het niet zo veel.
    Totdat het moment kwam dat ik afgelopen winter een longbacterie kreeg en erg ziek was, veel hoesten, koorts ectr, toen merkte ik dat ik er eigenlijk wel wat aan had. Natuurlijk zakte mijn conditie tot het nulpunt na een paar weken en duurde het ook weer weken voor ik weer op het oude niveau zat. Verder buiten het sporten om wandel en fiets ik zoveel mogelijk, want je conditie op peil/goed houden is heel belangrijk als je een longziekte heb.
  • lex1960lex1960 Gebruiker
    mark29 schreef: »
    Men heeft besloten dat ik 2 x per week moet gaan trainen i.v.m astma.Dit is namens Heideheuvel de conclusie van de observatie die ik daar heb gehad.Mijn longarts vind het eigenlijk maar onzin en ik vind het zelf eigenlijk ook onzin.Als ik bijvoorbeeld een slechte nacht heb gehad heb ik daar de hele dag last van endan ben ik ook niet vooruit te branden met trainen.Ik kan me niet voorstellen dat 2 x per week trainen gaat helpen, toch ben ik al ongeveereen maand aan het trainen en het helpt zoals verwacht nog niks.Zelf ga ik liever een stukje lopen of fietsen in de buitenlucht i.p.v trainen.Bespaar me de opmerkingen dat je er wel in moet geloven want daar kan ik niks mee.Samen met de longarts ga ik nu verder op het allergische vlak, in de hoop dat hier nog winst valtte behalen. Zelf had ik veel meer verwacht van het astmacentrum, maar als je longinhoud goed is en je hebtgeen longontstekingen dan kunnen ze blijkbaar niet veel doen. Allergieen dat is het probleem en voor mijn gevoel is daar heel weinig op getest in het astmacentrum.Zijn er mensen bij wie trainen wel geholpen heeft ?

    Bij mij is twee jaar geleden copd klasse twee vast gesteld, sinds die twee jaar sport ik 6 keer per week.
    Het gaat niet om uren training maar langzame vooruit gang, dat kan al door in het bos 6 minuten te wandelen in een voor jouw snel tempo, en elke week kijken of je een boompje verder komt. Ik zelf deed in het begin: 15 seconden joggen en 1 minuut wandelen en dat 6 keer achter elkaar, na twee weken i.p.v. 15 seconden 20 seconden joggen en zo verder. Het voordeel is dat jij jezelf conditioneel ziet groeien en sterker uit de strijd komt, meer vertrouwen dat het lukt en mede ook daardoor het leuker gaat vinden...want resultaat boek je hier door zeker. En wat heb je hier nu aan???!!! Nou LET OP !! MEER LUCHT, FITTER, en de kans op ziekte wordt kleiner en als je ziek wordt zal dat zeker minder heftig zijn. Dit is mijn ervaring van de laatste twee jaar, succes,
    Lex
  • MarloekeMarloeke Gebruiker
    ik heb vandaag gesport maar ik kreeg last van krampen in mijn longen en dat minder leuk.
  • dibbesdibbes Gebruiker
    #14
    Kido schreef: »
    Sporten verbetert je conditie en op die manier kan je stabieler worden.Een maand is te kort om te kijken of het helpt daar moet je langer voor bezig zijn.
    Zei de specialist!
  • ShadowShadow Gebruiker
    Wie kan mij vertellen na hoeveel tijd, na een dubbele longontstekking mag je weer sporten? Ik ben gauw vermoeid, als ik iets doe. Het is nu 14 dagen geleden dat ik ziek werd.
  • ShadowShadow Gebruiker
    Ik ben nog steeds niet begonnen met fysio en denk er toch volgende week weer mee te beginnen.
    Heb geprobeerd er achter te komen na hoeveel tijd het mag, maar er is niet veel duidelijkheid hierover. Ik ben nog steeds gauw vermoeid en ben bang dat ik weinig presteer op de lopende band en met fietsen.
    Daarom vraag ik wie heeft hier ervaring mee en kan mij advies hierin geven.
  • DaantjeDaantje Gebruiker
    Kan je fysiotherapeut geen advertenties geven? Verder moet je gewoon kijken hoe het gaat en heel rustig beginnen.
  • ShadowShadow Gebruiker
    Ik heb fysio in het ziekenhuis en pas weer contact als ik er heen ga.
  • SpiritSpirit Gebruiker
    Hallo Shadow,

    Voor herstel van een longontsteking kun je 2 tot 4 weken rekenen. Het kan 6 tot 8 weken duren voor je je zelf weer helemaal goed voelt. Conditie opbouw kan zelfs tot een paar maanden duren.

    Wat kun je doen om je herstel te bevorderen.
    Genoeg water drinken. Het advies is 1,5 tot 2 liter per dag.
    Gezond en gevarieerd eten.
    Ademhalingsoefeningen doen. Fysio kan advies geven.
    Zodra het weer gaat kun je gaan wandelen. Begin met een klein stukje en maak de wandelingen steeds langer.
    Langzamerhand je normale activiteiten weer oppakken. Belangrijk is om actie en rust af te wisselen.
    En genoeg te slapen.

    Mijn eigen ervaring is dat het bij mij langer duurde dan ik zou willen. In het begin van mijn herstel sliep ik ´s ochtends en ´s middags een poosje, na iets gedaan te hebben in het huishouden of wandelen. En ´s avond weer vroeg naar bed. Later alleen nog een middag dut en ´s avonds vroeg naar bed. Tot ik weer de hele dag op kon blijven.

    Luister goed naar je eigen lijf en bouw je activiteiten rustig op. Gaat dat goed dan kun je weer aan sporten gaan denken.
    Sterkte met je herstel.

    groetjes,

    Spirit
  • ShadowShadow Gebruiker
    Dank je Spirit,
    Ja het is jammer dat ik ziek ben geworden ik ging zo goed vooruit.
    Nu ben ik weer bij het begin en heb moeite met trap lopen en wandelen. In de huishouding doe ik alles in etappes. Gelukkig heb ik veel steun van mijn man en helpt hij mee in de huishouding.
    Slapen doe ik slecht dat heb ik altijd al gedaan.
    Als ik benauwd ben doe ik mijn ademhalings oefeningen en dat gaat goed. Volgende week ga ik proberen om de fysio op te pakken. En als het niet lukt dan maar iets minder en hoop het zo weer op te bouwen.
    Ik vroeg mij alleen af begin ik niet te vroeg het word nu 4 weken ik ben ook niet zo jong 67. Ik voel mij op dit moment 10 jaar ouder dan wat ik al ben.


  • DaantjeDaantje Gebruiker
    Shadow schreef: »
    Ik heb fysio in het ziekenhuis en pas weer contact als ik er heen ga.

    Ik zou sowieso gaan, er is altijd wel iets dat je wel kan doen.
  • ShadowShadow Gebruiker
    Ja dat denk ik ook wel, al loop ik maar 10 min op de band en fiets ik ook korter. Maar het was moeilijk om deze beslissing te maken, want de ha zei voorlopig mag je géén fysio doen. En ik mocht ook al niet meer naar de manueel therapeut, ik was behoorlijk ziek. Ik had een blessure op gelopen bij de fysio met de gewichten en daar loop ik nog steeds mee. Maar toen ik vroeg hoelang dan niet, kreeg ik daar geen duidelijk antwoord op. Ik moest veel rusten want ik had een heel hoog ontstekings waarden van 190. Daarom die onzekerheid, wat moet Ik!
  • ShadowShadow Gebruiker
    Inmiddels ben ik 2x naar longfysio geweest en het viel niet mee.
    Ik kan wel zeggen dat ik van voor af aan moet beginnen, maar de verpleegkundige begeleiden mij goed hierin.
    De mist werkt ook niet mee de laatste tijd en heb daar ook veel last van,maar ik zet gewoon door.
    Prettige feestdagen en een gezond 2018
Log in of Registreer om te reageren.