Vliegen met copd gold 3 - beantwoord -

02-09-2024 om 19:02 uur

Goede avond,

Ik zou graag willen weten of ik gewoon kan vliegen met copd gold 3,ik heb al eerder gevlogen en toen had ik nergens last van,maar nu las ik dat je dat aan moet vragen, een fit to fly test,ik heb mijn longarts daarover gevraagd en ze zei dat dat via het vliegtuigmaatschappij moet,terwijl zij weet hoe mijn longen ervoor staan.

Iemand ervaring hiermee? 

Ik gebruik geen zuurstof alleen een pufje   

Vriendelijke groet,Nanda 

Moderator
02-09-2024 om 19:29 uur

Hallo Nanda,

Als eerste welkom op ons longforum.

Hopelijk krijg je hier antwoord op jouw vraag, dit kan zowel door deskundige als lotgenoten gebeuren.

Mogelijk valt jou vraag binnen het kennisveld van lotgenoten.

Maar onthoud dat er dus wel zeker vragen gesteld kunnen worden aan artsen etc

Aangaande jou verhaal het vogende.

Beetje vreemd dat de longarts dat niet zou weten, de conditie van de Longen bedoel ik dan.

En wellicht weet zij de conditie wel maar kent zij de fit to fly test niet en de contras voor het uinsluiten van vliegen mogelijk maken de ja of de nee

Wat ik me ook kan indenken is dat het een verzekering verhaal is met betrekkkng tot veilig kunnen vliegen.

Je schrijft wel dat je eerder gevlogen hebt, toen was je er niets van op de hoogte schrijf je.

Heb je al contact gezocht met een vlieg maatschappij? Dat lijkt mij zelf wel de snelste en juiste stap in deze  

Fit to fly mooie naam ook trouwens

uitgaande van onze brede kennis en uiteenlopende ervaringen van lotgenoten binnen het forum ga ik er vanuit dat jij een oplossing vind in dit alles.

Mocht je toch gaan vliegen, dan wens ik jou een veilige vlucht toe.

 

Met groet 

Robert pak

Login of registreer om te reageren
03-09-2024 om 13:53 uur

Hallo Nanda,

Wij hebben hier geen ervaring mee, maar de volgende informatie voor je gevonden. 

De Fit to Fly test, ook wel 'laag zuurstof ademen-test' genoemd, meet hoe het lichaam reageert op een zuurstofgehalte van 15%. Dit gehalte is gelijk aan het zuurstofgehalte in een vliegtuig. Als het zuurstofgehalte te veel daalt tijdens de test is dit een indicatie om tijdens de vliegreis extra zuurstof te gebruiken.

Het ‘Fit-to-Fly’-document is een door een medicus afgegeven verklaring waarin staat dat de algehele conditie van de reiziger geen belemmering vormt om met het vliegtuig te reizen. Veel luchtvaartmaatschappijen stellen een ‘Fit to fly’-document verplicht voor zieke of gewonde reizigers. De behandelend arts mag geen ‘Fit to Fly’-verklaring ondertekenen. De beoordeling van de patiënt moet worden uitgevoerd door een onafhankelijke arts. 

Meer informatie over zuurstof aan boord: Oxygen Travel Service (OTS) van Air Liquide Healthcare

Wat onduidelijk blijft is of je verplicht bent aan te geven dat je COPD hebt. Dat zou eventueel nog een vraag aan een arts kunnen zijn. Zonder een FTF loop je het risico te worden geweigerd op de vlucht.  "Zeker bij zichtbare kwetsuren of als u wordt begeleid tijdens uw reis, is de kans groot dat het grondpersoneel u bij het inchecken om de verklaring vraagt." Maar een longziekte is niet zichtbaar en als je geen zuurstof gebruikt is het onduidelijk. Is het eigen risico of ben je verplicht het te melden en dus zo'n fit to fly test te doen?  Dat antwoord hebben we helaas niet voor je.

Met vriendelijke groet,
Advieslijn

Login of registreer om te reageren
Moderator
04-09-2024 om 13:41 uur

Hoi Nanda, ikzelf heb ook copd gold 3 (rond 35% longfunctie op een goede dag ☺️)en ben vorige maand lekker op vakantie geweest met het vliegtuig. Heb niet eens nagedacht of dat wel kon of mocht. Ik had me wel aangemeld voor assistentie op de vliegvelden en ben met een rolstoel naar het vliegtuig gebracht en opgehaald op plaats van bestemming. Ik vond het ontzettend spannend omdat ik dat nog nooit had meegemaakt. En tijdens het vliegen heb ik geen probleem gehad met ademhalen of zo. Het was wel een korte vlucht van 1 uur 45 minuten. Maar ik had een paar jaar eerder al eens aan mijn longarts gevraagd of ik gewoon kon vliegen (wilde toen naar de USA) en hij zei: gewoon doen! Heb er dus niet eens over nagedacht (behalve de afstanden lopen op de vliegvelden en dat was perfect geregeld). O ja, ik gebruik geen zuurstof!

Groet, Marikey

Login of registreer om te reageren
Moderator
05-09-2024 om 09:32 uur

@nadabos

Zelf heb ik copd gold3 met longcapaciteit van 49%

Ik heb al vaker gevlogen hier mee.

Soms heb ik een extra pufje nodig maar dat ligt eraan hoe lang de vlucht is.

Naar Amerika had ik dit nodig maar naar turkije weer niet.

In november ga ik weer naar new york .

Heb er zin in kijk er erg naar uit

Hopelijk heeft mijn ervaring je geholpen.

Login of registreer om te reageren
13-10-2024 om 09:35 uur
Reactie op Longfonds Advieslijn

Hallo Nanda,

Wij hebben hier geen ervaring mee, maar de volgende informatie voor je gevonden. 

De Fit to Fly test, ook wel 'laag zuurstof ademen-test' genoemd, meet hoe het lichaam reageert op een zuurstofgehalte van 15%. Dit gehalte is gelijk aan het zuurstofgehalte in een vliegtuig. Als het zuurstofgehalte te veel daalt tijdens de test is dit een indicatie om tijdens de vliegreis extra zuurstof te gebruiken.

Het ‘Fit-to-Fly’-document is een door een medicus afgegeven verklaring waarin staat dat de algehele conditie van de reiziger geen belemmering vormt om met het vliegtuig te reizen. Veel luchtvaartmaatschappijen stellen een ‘Fit to fly’-document verplicht voor zieke of gewonde reizigers. De behandelend arts mag geen ‘Fit to Fly’-verklaring ondertekenen. De beoordeling van de patiënt moet worden uitgevoerd door een onafhankelijke arts. 

Meer informatie over zuurstof aan boord: Oxygen Travel Service (OTS) van Air Liquide Healthcare

Wat onduidelijk blijft is of je verplicht bent aan te geven dat je COPD hebt. Dat zou eventueel nog een vraag aan een arts kunnen zijn. Zonder een FTF loop je het risico te worden geweigerd op de vlucht.  "Zeker bij zichtbare kwetsuren of als u wordt begeleid tijdens uw reis, is de kans groot dat het grondpersoneel u bij het inchecken om de verklaring vraagt." Maar een longziekte is niet zichtbaar en als je geen zuurstof gebruikt is het onduidelijk. Is het eigen risico of ben je verplicht het te melden en dus zo'n fit to fly test te doen?  Dat antwoord hebben we helaas niet voor je.

Met vriendelijke groet,
Advieslijn

Hebben jullie een voorbeeld van een (geanonimiseerde) fit to fly test? Mijn ziekenhuis is n.l niet bekend met zo’n verklaring en vraagt mij om een voorbeeld.  Ik lees in bovenstaande dat niet mijn behandelend arts deze mag ondertekenen? Maar wie kent beter mijn situatie dan mijn longarts?  Is dan een collega longarts de bedoeling? Ik heb de fit to fly test toch ook in mijn eigen ziekenhuis gedaan. En de verklaring moet in het Engels zijn en niet ouder dan 7 dagen voor vertrek heb ik gelezen.  Moet de uitslag van de fit to fly test daarin genoemd worden? In mijn geval vliegen met 1 liter zuurstof. Ik ga gebruik maken van een FAA goedgekeurde )concentrator. Moet deze ook genoemd worden?  Een boel vragen maar ik wil voorkomen dat de reis straks niet door kan gaan omdat ik het juiste document niet bij me heb of verkeerd ingevuld is. 

Ellen 

Login of registreer om te reageren
Moderator
13-10-2024 om 14:20 uur

Hallo Ellen, 

ik ben na bovenstaande reacties toch wel erg nieuwsgierig geworden en ben gaan zoeken op internet. Ik vond de volgende info. 
Je hebt een 1. fit to fly verklaring en een 2. fit to fly test. 
1. De fit to fly verklaring is een schriftelijke verklaring van je (huis)arts. 
2. De fit to fly test is een fysieke test die in een ziekenhuis moet worden afgenomen. 
Als je met zuurstof gaat vliegen moet je dat vooraf melden aan de luchtvaartmaatschappij.  De formulieren voor de schriftelijke verklaring van de KLM kan je vinden op de site van de KLM, onder het kopje Informatie - assistentie en gezondheid. (Sorry, de link die ik toevoegde werkte niet). 

Op die site vind je ook een telefoonnummer waar je meer informatie kunt krijgen. 
Vlieg je met een andere maatschappij dan moet je daar contact mee opnemen om te vragen wat hun voorwaarden zijn voor vliegen met zuurstof. 
Werk aan de winkel dus! Mocht je via een reisbureau hebben geboekt dan kunnen zij je wellicht helpen hierbij. Succes en als je meer vragen hebt dan kan je me ook altijd een persoonlijk bericht sturen!

Groet, Marikey

 

Login of registreer om te reageren
13-10-2024 om 15:50 uur

Dank je wel voor je snelle antwoord. Ik heb de fit to fly test gedaan in het ziekenhuis en moet voor Transavia een fit to fly verklaring hebben in het Engels . Mijn longarts vroeg om een voorbeeld. Helaas heeft Transavia niet zo’n mooie vragenlijst als de KLM bijvoorbeeld. 
Ik heb nu een concept gemaakt waarin staat dat ik de HAST test heb ondergaan en dat ik 1 liter zuurstof per minuut moet gebruiken op cruisehoogte. Dat ik daarvoor gebruik maak van een door de FAA goedgekeurde concentrator. En er hierdoor geen belemmeringen zijn om te gaan vliegen. 
Oh ja, dat ik in gezelschap vlieg maar zelfstandig de concentrator kan bedienen en dat de  batterij van de concentrator meer capaciteit heeft dan de voorgeschreven 1,5 x vluchtduur. 

Ik ga er maar vanuit dat deze verklaring in het Engels, op briefpapier v h ziekenhuis en ondertekend door de specialist voldoende is. 
En dan ook nog gedateerd op max. 7 dagen voor vertrek. 

Mocht je een aanvulling hebben dan hoor ik dat natuurlijk graag. 

Gr. Ellen 

Login of registreer om te reageren
Moderator
13-10-2024 om 16:13 uur

 Hoi Ellen, ik heb ff gegoogeld op ‘Transavia fit to fly’ en inderdaad willen ze een verklaring ondertekend door een arts in het Engels. Ik denk dat je er vanuit mag gaan dat de info die je verschaft ruim voldoende moet zijn!  Fijne vlucht gewenst!

Groet, Marikey

Login of registreer om te reageren