medische noodzaak medicatie - Beantwoord -

04-07-2024 om 21:48 uur

Is de apotheker bepalend in het afgeven van medicatie?

Door mijn huisarts wordt vermeld: Om medische noodzaak seretide

Mijn apotheker geeft vervolgens wederom de vervanger, waar ik het veel benauwder van krijg (en meer bijverschijnselen) en heeft volgens EN zorgverzekering EN apotheker doorslaggevend advies.

Een arts, welke arts ook, schrijft voor, maar de apotheker bepaalt of de patient het ook krijgt?

Zorgprofessional
10-07-2024 om 12:40 uur

Beste Warrig1313,

 

Wat vervelend dat je de Seretide® niet krijgt bij de apotheek. Zeker als je deze echt nodig hebt! En meer klachten krijgt van een ander merk of ander apparaatje.

 

De apotheker bepaalt meestal niet het merk van het geneesmiddel wat je krijgt. In veel gevallen is dit de zorgverzekeraar die afspraken maakt met fabrikanten. De zorgverzekeraar bepaalt daarmee welk merk vergoed wordt met jouw polis. Maar met de vorig jaar gemaakte afspraken hebben de zorgverzekeraars en apothekers belooft dat zij bij medische noodzaak wel het gewenste merk zouden leveren en vergoeden. 

 

Wat je nu kan doen is jouw huisarts/longarts vragen of deze contact opneemt met de apotheker. De arts kan dan uitlegggen waarom jij de Seretide® nodig hebt. Meestal gaat het dan goed. De apotheker begrijpt dan met de uitleg van de arts dat de Seretide® voor jou echt noodzakelijk is. 

 

Als dit niet lukt dan kan je het bij een andere apotheek proberen. Wat dan ook helpt is om een gesprek aan te vragen met de apotheker. De naam van de apotheker is vaak terug te vinden op de website. In het gesprek kan je zelf uit leggen waarom jij de Seretide® nodig hebt. Met een recept met medische noodzaak gaat het daarna meestal goed. 

 

Volgens de gemaakte afspraken moet de zorgverzekeraar de Seretide® dan vergoeden. De apotheek heeft niet een afleverplicht. 

 

Wil je dit probleem ook melden bij ons meldpunt? Dan kunnen wij dit probleem gemakkelijker onder de aandacht brengen bij de zorgverzekeraars en apothekers: https://www.longfonds.nl/meldpunt-longzorg

 

Ik hoop dat het met bovenstaande tips wel gaat lukken om de Seretide® te krijgen.

Met luchtige groet,

dr Anne

 

PS meer informatie over de gemaakte afspraken vind je hier: https://www.longfonds.nl/medicijnwissel

 

Login of registreer om te reageren
11-07-2024 om 11:56 uur
Reactie op dr Anne Leendertse apotheker

Beste Warrig1313,

 

Wat vervelend dat je de Seretide® niet krijgt bij de apotheek. Zeker als je deze echt nodig hebt! En meer klachten krijgt van een ander merk of ander apparaatje.

 

De apotheker bepaalt meestal niet het merk van het geneesmiddel wat je krijgt. In veel gevallen is dit de zorgverzekeraar die afspraken maakt met fabrikanten. De zorgverzekeraar bepaalt daarmee welk merk vergoed wordt met jouw polis. Maar met de vorig jaar gemaakte afspraken hebben de zorgverzekeraars en apothekers belooft dat zij bij medische noodzaak wel het gewenste merk zouden leveren en vergoeden. 

 

Wat je nu kan doen is jouw huisarts/longarts vragen of deze contact opneemt met de apotheker. De arts kan dan uitlegggen waarom jij de Seretide® nodig hebt. Meestal gaat het dan goed. De apotheker begrijpt dan met de uitleg van de arts dat de Seretide® voor jou echt noodzakelijk is. 

 

Als dit niet lukt dan kan je het bij een andere apotheek proberen. Wat dan ook helpt is om een gesprek aan te vragen met de apotheker. De naam van de apotheker is vaak terug te vinden op de website. In het gesprek kan je zelf uit leggen waarom jij de Seretide® nodig hebt. Met een recept met medische noodzaak gaat het daarna meestal goed. 

 

Volgens de gemaakte afspraken moet de zorgverzekeraar de Seretide® dan vergoeden. De apotheek heeft niet een afleverplicht. 

 

Wil je dit probleem ook melden bij ons meldpunt? Dan kunnen wij dit probleem gemakkelijker onder de aandacht brengen bij de zorgverzekeraars en apothekers: https://www.longfonds.nl/meldpunt-longzorg

 

Ik hoop dat het met bovenstaande tips wel gaat lukken om de Seretide® te krijgen.

Met luchtige groet,

dr Anne

 

PS meer informatie over de gemaakte afspraken vind je hier: https://www.longfonds.nl/medicijnwissel

 

Goedemorgen,

Dank u voor deze snelle en duidelijke reactie. Ik zal nogmaals contact opnemen met huisarts, zij had al contact gehad met apotheker en hij bleef volhouden, maar ik probeer het nogmaals. Ook ga ik  de afspraken medicijnwissel doorsturen.

Deze melding had ik al doorgegeven bij meldpunt-longzorg.

Nogmaals dank,

Mep positieve groet,

Anja 

Login of registreer om te reageren
11-07-2024 om 13:21 uur

ps., ik heb ook contact gehad met mijn zorgverzekering, zojuist de reactie gehad : "wij hanteren een eigen geneesmiddelenbeleid en deze zijn anders dan het longfonds." En: "De apotheek beoordeelt daarom of de medische noodzaak werkelijk op gaat. Is de apotheker akkoord, dan kun je een ander merk vergoed krijgen dan het voorkeursmerk" .

Conclusie, ik kan geen kant op en zal zelf mijn medicatie moeten betalen. Tevens blijken gezamenlijke gemaakte afspraken niet voor iedereen te gelden.

Gr 

Login of registreer om te reageren
12-07-2024 om 09:17 uur

Beste Warrig,

Als je van andere medicatie benauwder wordt, dan lijkt mij het de moeite waard om verder te zoeken naar een oplossing. Is het een idee om te gaan praten met een andere apotheek? Je zorgverzekeraar weigert het niet te betalen, lijkt mij. En een apotheek die het niet de moeite vindt om mee een oplossing te zoeken als je benauwder wordt van hun medicatiekeuze, zou ik echt niet meer kunnen vertrouwen.

Het beste,

Tamia

Login of registreer om te reageren
03-09-2024 om 14:07 uur

Hallo Warrig,

ik hoop dat het je inmiddels is gelukt om de Seretide wel vergoed te krijgen met medische noodzaak.

Ik heb helaas een vergelijkbaar verhaal. Ik was met de originele Foster stabiel qua astmaklachten, kon en deed alles. In juni kreeg ik helaas vanwege het preferentiebeleid het goedkopere variant Foster van Vincion i.p.v. Chiesi. 3 weken later begon ik steeds meer klachten te krijgen van mijn luchtwegen en kreeg ik steeds meer astma aanvallen op steeds meer prikkels. Ik heb uiteindelijk onder een prednisonstootkuur een hevige astma-aanval gekregen en ben acuut in het ziekenhuis beland. Ik heb 3 dagen opgenomen gelegen en met veel medicijnen en vernevelapparaat naar huis ontslagen. De longarts zei veel meer patiënten te zien met achteruitgang van hun astmaklachten met de variant Vincion en dat het dit middel de oorzaak is van mijn achteruitgang. Mijn inhalatietechniek is goed en er is verder helemaal niets veranderd alleen dit medicijn. Ik kreeg van de longarts een een recept met medische noodzaak en een verklaring met de reden van medische noodzaak om de originele Foster van de apotheek te krijgen. Bij de apotheek werd mij gezegd dat ik die niet vergoed krijg door mijn verzekering en dat ik het zelf zal moeten betalen. Dat ik een medische noodzaak heb hadden ze geen boodschap aan. Het lag allemaal aan mijn verzekering. Ik heb contact opgenomen met mijn verzekering en die liet weten dat ik het wel vergoed krijg, maar dat de apotheker het niet indient omdat die dan een boete krijgt van de zorgverzekering en die er daarom voor kiest om de patiënt er zelf voor te laten betalen. Maar als hij het wel zou indienen bij mijn zorgverzekering dan zou ik het wel vergoed krijgen. Ik heb vervolgens de apotheek gebeld en ik werd uitgenodigd voor een gesprek. In dit gesprek hield de apotheker alleen een heel verhaal over het zorgkostenstelsel van Nederland, legde lage prijsgarantie en het preferentiebeleid met allerlei getallen en percentages uit. En vertelde dat de apotheek vanwege het economische belang van de apotheek het standpunt had ingenomen geen 1 medische noodzaak recept te accepteren, wat de reden dan ook zou zijn. Trok het in twijfel of het middel wel degelijk mijn achteruitgang had veroorzaakt. Terwijl ik daar zat belde de verpleegkundig specialist mij, die zelfs de Foster had verhoogd i.v.m. aanhoudende klachten in de hoop dat het sneller weer beter zou gaan, en zij heeft de apotheker zelf gesproken en uitgelegd dat ik het echt nodig heb. Ook daarop antwoorde de apotheker dat hij niet van het standpunt afstapte en dat ik het kon krijgen als ik het zelf zou betalen. Ik kan niet anders concluderen dan dat het economische belang van de apotheek boven dat van een mensenleven staat. Wat ik echt een zeer kwalijke zaak vind en een bizarre ontwikkeling. Geld is dus belangrijker dan de gezondheid van mensen. Ik heb dus al de pech gehad dat het middel wat bij mij goed werkte werd vervangen door een middel wat voor mij niet goed werkte en na dus een heftige astma-aanval met een acute opname en een lange tijd nodig zal hebben om te revalideren, kreeg ik ook nog tegenwerking van mijn apotheker. Echt waar gaat onze gezondheidszorg naar toe?

Mocht het je niet gelukt zijn om je recept met medische noodzaak vergoed te krijgen dan heb ik 2 oplossingen:

1) Stap over naar een andere apotheek, namelijk 1 die wel medisch noodzaak recepten indient
2) Samen met je behandelaar kijken naar een goed alternatief. Ik heb nu bijv Trimbow voorgeschreven gekregen van mijn longarts, hier zit Foster in met nog 2 andere middelen en is van dezelfde fabrikant Chiesi. Dit middel is veel duurder dan de Foster, maar vanwege patent op dit middel wordt dit wel gewoon vergoed door de zorgverzekeringen. 

Heel veel succes
Joyce

Login of registreer om te reageren