Voor t eerst zuurstof vliegen

14-05-2024 om 11:31 uur

Dag allemaal,

Ik heb sinds 2013 diagnose COPD 4.  In november wil ik weer gaan vliegen naar Tenerife. Dit jaar voor ‘t eerst met 1 liter zuurstof ter ondersteuning. Een zuurstof concentrator lijkt mij ‘t handigste. Maar waar kan ik die ‘t beste huren? Of is kopen handiger omdat ik in de toekomst vast wel meer en vaker zuurstof zal gaan gebruiken. Ik zie ze 2e hands aangeboden maar kan - gelukkig- ook een nieuwe betalen. En regel ik eerst de reis en daarna de zuurstof met documentatie? Kortom ik kan van alles wel vinden op internet maar hoor graag tips uit de praktijk. 

Dank!

 

 

14-05-2024 om 18:18 uur

Je zuurstof leverancier kan je hiermee helpen.

Login of registreer om te reageren
15-05-2024 om 09:47 uur

Je zou ook je longarts kunnen vragen er een voor te schrijven.

Als je op COPD 4 zit neem ik aan dat je thuis ook zuurstof gebruikt.

Gerard

Login of registreer om te reageren
15-05-2024 om 09:57 uur
Reactie op Gerard01

Je zou ook je longarts kunnen vragen er een voor te schrijven.

Als je op COPD 4 zit neem ik aan dat je thuis ook zuurstof gebruikt.

Gerard

Nee,ik gebruik (nog) geen zuurstof thuis. Ben 1x opgenomen geweest in een zkh en heb daar kort gebruik gemaakt van zuurstof. De ‘fit to fly’ test liet echter zien dat zuurstof in t vliegtuig wenselijk is. Maar op mijn praktische vragen kon mijn longverpleegkundige weinig antwoorden geven. 

Login of registreer om te reageren
15-05-2024 om 10:00 uur
Reactie op Daantje

Je zuurstof leverancier kan je hiermee helpen.

Die heb ik ( nog) niet. Kan ik gewoon een leverancier bellen of heb ik daarvoor een verwijzing nodig? 

En om welk apparaat vraag ik dan? Iemand ervaringen? 

Login of registreer om te reageren
15-05-2024 om 12:00 uur

Ik denk dat je daarvoor een machtiging nodig hebt van je longarts. Ik heb er zelf geen ervaring mee. Ik weet het alleen omdat het een optie was in het keuzemenu van de leverancier van mijn vernevelapparaat. Je kan altijd een leverancier bellen om te vragen hoe je het aan moet pakken en wat je nodig hebt van je longarts of longverpleegkundige.

Login of registreer om te reageren
Moderator
15-05-2024 om 12:43 uur

Dag Petronella63, overleggen met je behandelend arts of huisarts is hierin wel het beste. Ik wens je alvast een fijne vakantie toe, luchtige groet, JessicaB 

Login of registreer om te reageren
15-05-2024 om 15:20 uur

Als je verder nog geen zuurstof nodig hebt is het idd wat lastiger. Misschien kun je bij je zorgverzekeraar informeren met welke zuurstofleverancier zij een contract hebben en vervolgens met hen overleggen over de mogelijkheden (en evt vergoeding). 

 

Voor de vakantie-periode kun je bij hen vaak wel apparatuur huren. Al vind ik de kosten best aanzienlijk. Ook een aantal commerciële bedrijven die de apparatuur verkopen, bieden de mogelijkheden om te huren. 

 

Huren of kopen is een lastige kwestie. Als je verwacht in de toekomst vaker te gaan vliegen kun je kopen overwegen. Hangt er ook vanaf hoe lang je gaat, huur gaat per week.  Maar als de verwachting is dat je binnen afzienbare tijd vaker/continu zuurstof nodig gaat hebben, krijg je via je zorgverzekeraar ook vaak een mobiele concentrator vergoed. 

 

Wat je het beste kunt huren is een zgn POC (portable oxygen concentrator). De meest gangbare daarvan zijn goedgekeurd om mee te vliegen (maar let daar wel op als je bv een tweedehands zou kopen). Meestal kom je uit op een INOGEN zijn verschillende types van, afhankelijk van wat je nodig hebt en die zijn idd ook steeds vaker tweedehands te koop. Let wel op de batterijtijd, meestal mag/kan je tijdens de vlucht niet laden. Je batterijtijd moet dus voldoende zijn voor de vlucht (anders heb je een grotere of tweede batterij nodig)

 

Ik zou vooraf bij de vliegmaatschappij informeren die je op het oog hebt, de voorwaarden om te vliegen met zuurstof verschillen per maatschappij. Je hebt over het algemeen wel een recente medische verklaring nodig van je huisarts of longarts. Vroeger regelden de vliegmaatschappijen zelf de zuurstof aan boord, maar nu die mobiele concentraties er zijn, moet je het meestal zelf regelen. Maar als je echt alleen zuurstof tijdens de vlucht nodig hebt, zijn er misschien nog wel luchtvaartmaatschappijen die dat voor je kunnen regelen. KLM doet dat volgens mij nog wel, daar zijn ook kosten aan verbonden, je moet dus even kijken of dat opweegt tegen de kosten van het huren van de apparatuur. 

Login of registreer om te reageren
15-05-2024 om 22:19 uur
Reactie op Daantje

Ik denk dat je daarvoor een machtiging nodig hebt van je longarts. Ik heb er zelf geen ervaring mee. Ik weet het alleen omdat het een optie was in het keuzemenu van de leverancier van mijn vernevelapparaat. Je kan altijd een leverancier bellen om te vragen hoe je het aan moet pakken en wat je nodig hebt van je longarts of longverpleegkundige.

Klopt, een verklaring van longarts Max.1 week oud voor vertrek. 

Longverpleegkundige kon me niets wijzer maken. 

Login of registreer om te reageren
15-05-2024 om 22:21 uur
Reactie op Daantje

Ik denk dat je daarvoor een machtiging nodig hebt van je longarts. Ik heb er zelf geen ervaring mee. Ik weet het alleen omdat het een optie was in het keuzemenu van de leverancier van mijn vernevelapparaat. Je kan altijd een leverancier bellen om te vragen hoe je het aan moet pakken en wat je nodig hebt van je longarts of longverpleegkundige.

Had ook concrete info verwacht van longverpleegkundige. Niet dus. 

 

Login of registreer om te reageren
15-05-2024 om 22:27 uur
Reactie op koe

Als je verder nog geen zuurstof nodig hebt is het idd wat lastiger. Misschien kun je bij je zorgverzekeraar informeren met welke zuurstofleverancier zij een contract hebben en vervolgens met hen overleggen over de mogelijkheden (en evt vergoeding). 

 

Voor de vakantie-periode kun je bij hen vaak wel apparatuur huren. Al vind ik de kosten best aanzienlijk. Ook een aantal commerciële bedrijven die de apparatuur verkopen, bieden de mogelijkheden om te huren. 

 

Huren of kopen is een lastige kwestie. Als je verwacht in de toekomst vaker te gaan vliegen kun je kopen overwegen. Hangt er ook vanaf hoe lang je gaat, huur gaat per week.  Maar als de verwachting is dat je binnen afzienbare tijd vaker/continu zuurstof nodig gaat hebben, krijg je via je zorgverzekeraar ook vaak een mobiele concentrator vergoed. 

 

Wat je het beste kunt huren is een zgn POC (portable oxygen concentrator). De meest gangbare daarvan zijn goedgekeurd om mee te vliegen (maar let daar wel op als je bv een tweedehands zou kopen). Meestal kom je uit op een INOGEN zijn verschillende types van, afhankelijk van wat je nodig hebt en die zijn idd ook steeds vaker tweedehands te koop. Let wel op de batterijtijd, meestal mag/kan je tijdens de vlucht niet laden. Je batterijtijd moet dus voldoende zijn voor de vlucht (anders heb je een grotere of tweede batterij nodig)

 

Ik zou vooraf bij de vliegmaatschappij informeren die je op het oog hebt, de voorwaarden om te vliegen met zuurstof verschillen per maatschappij. Je hebt over het algemeen wel een recente medische verklaring nodig van je huisarts of longarts. Vroeger regelden de vliegmaatschappijen zelf de zuurstof aan boord, maar nu die mobiele concentraties er zijn, moet je het meestal zelf regelen. Maar als je echt alleen zuurstof tijdens de vlucht nodig hebt, zijn er misschien nog wel luchtvaartmaatschappijen die dat voor je kunnen regelen. KLM doet dat volgens mij nog wel, daar zijn ook kosten aan verbonden, je moet dus even kijken of dat opweegt tegen de kosten van het huren van de apparatuur. 

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Ik ga, inderdaad, maar eens starten bij zorgverzekeraar.

Ik vlieg met Transavia (pakketreis) en die zijn gestopt met ‘t leveren van zuurstof. Aantal andere maatschappijen leveren die service nog wel. 

Ik kom er ook wel uit ( lang leve internet) maar had gehoopt op tips en ervaringen van anderen. 

Login of registreer om te reageren