Wisseling van medicatie - Beantwoord -
28-11-2023 om 20:42 uurVorige week heb ik inplaats van de aerochamber (die ik voorheen altijd gebruikte), optichamber gekregen van Philips.
Dit was niet de enige wisseling, ook kreeg ik Beclometason formoterol mee (een witte puffer met een roze dop) inplaats van mijn gebruikelijke puffer (volledig roze met de naam Foster)
Ik merkte dat wanneer ik ging puffen ik gelijk moest hoesten en zo niet mijn medicatie kon binnen krijgen. Vervolgens de apotheker gebeld en die vertelde dat dit geen verschil kan maken omdat het alleen een andere verpakking is. Ook vertelde ze mij dat ik niet gelijk moet ademen door de voorzet kamer wanneer ik de medicatie spray maar even moest wachten met inhaleren. (Nog nooit eerder gehoord)
Maar goed, ook dit werkt niet en ik voel me ook niet gehoord bij de apotheker. Zou deze wisseling toch wel verschil kunnen maken? Of dat iemand er wat sterker op kan reageren ?
Beste Shawneyvdv,
Wat enorm vervelend dat u gaat hoesten bij het inhaleren. En wat goed dat u dit probleem meldt! Heel goed dat u dit aangeeft want als je moet hoesten bij het inhaleren komt het geneesmiddel niet goed je longen in en zal het ook niet werken en helpen. Ik denk dat het hoesten ligt aan het wisselen van de Foster® voor de beclometason/formoterol in de witte inhalator met roze dop.
Heeft u de inhalator beclometason/formoterol van het merk Viatris? Eerder hoorden we van gebruikers dat ze een “scherp” gevoel hebben bij inhaleren en dan moeten hoesten of daar juist benauwd van worden. Mogelijk komt het door een andere hulpstof. In de inhalator van Viatris zit de hulpstof maleïnezuur. Misschien is dit de oorzaak en dit wordt nu onderzocht. Het is door Lareb gemeld bij de het college ter beoordeling van geneesmiddelen (CBG) en ook bij de beroepsorganisatie van apothekers (KNMP). Het kan zijn dat u gaat hoesten van het inhaleren van maleïnezuur.
U bent zeker niet gek! Dit is een belangrijk probleem. En het is goed om dit ook te melden bij het Lareb, het bijwerkingen centrum. Met meer meldingen kunnen zij meer doen voor alle patiënten die dit gebruiken. Wilt u uw probleem ook hier melden? https://meldformulier.lareb.nl/Forms/reportform
En voor iedereen die dit leest; wilt u uw klacht of bijwerking ook melden bij het Lareb? Daarmee helpt u ook andere patiënten.
Wat u zelf nu kunt doen is teruggaan naar de apotheek. U kunt daar vragen om uw oude inhalator Foster® met de bijbehorende voorzetkamer Aerochamber®. U kunt aangeven dat u het geprobeerd heeft met de beclometason/formoterol met de witte inhalator met roze dop en dat u daarvan ging hoesten. Misschien helpt het om te vragen naar de apotheker en vragen of u hem of haar daarover kan spreken. U kunt dan aangeven dat in de generieke inhalator maleïnezuur zit en dat dit mogelijk een hoestprikkel kan geven. (U kunt ook nog vertellen dat dit bekend is bij Longfonds en bij Lareb)
Als dit niet lukt kunt u contact opnemen met de huisarts of longarts of verpleegkundige die u de Foster® voorschrijft. Vraag hen om een recept met “medische noodzaak” of “MN”. En vertel het verhaal dat u moet hoesten van het generiek en dat dit probleem bekend is bij Lareb en Longfonds en dit mogelijk komt door de hulpstof maleïnezuur. Dat dit bij u en bij meer mensen een hoestprikkel geeft, direct bij inhaleren. Dan moet de apotheek u vervolgens wel de Foster® meegeven.
Als de apotheek u dan nog geen Foster® geeft dan kunt u naar een andere apotheek gaan. Of u kunt hen verwijzen naar de afspraken die er gemaakt zijn over het wisselen van medicijnen. Meer informatie over die afspraken vindt u hier: https://www.longfonds.nl/medicijnwissel
Het wachten met inhaleren is niet een bekend advies. Het algemene advies is om wel tegelijkertijd rustig in en uit te ademen. Zie hier de gebruiksadviezen die door alle zorgverleners worden gebruikt in Nederland: https://inhalatorgebruik.nl/uploads/gebruiksaanwijzingen/76_1.aerochamber-mondstuk_gebruiksaanwijzing-20.pdf
Hier vindt u voor alle verschillende voorzetkamers gebruiksadviezen en instructies: https://inhalatorgebruik.nl
Ik vind het heel erg vervelend dat uw klacht niet serieus is genomen door de apotheker. Ik hoop wel dat u er met deze informatie wel snel uit kunt komen met de apotheker. Ik hoop ook dat de Foster® u wel weer snel helpt en dat u daar niet van hoeft te hoesten. Als u wel blijft hoesten, ook met de Foster®, neem dan contact op met uw eigen huisarts of longarts. Dan is er waarschijnlijk iets anders aan de hand.
Met luchtige groet,
Dr Anne
Enorm bedankt voor je reactie! Dit heeft me veel geholpen. Dit verhaal heb ik neergelegd bij mijn apotheker, en die hadden nu weer een heel ander verhaal maar namen mij wel iets serieuzer nu.
De apotheker vertelde mij dat Foster niet leverbaar is, en dit ook even kan duren. Daaropvolgend heb ik de huisarts gebeld om te vragen of zij mij wel verder kunnen helpen met eventueel een alternatief voor de Foster. Dit wordt nu verder nagekeken, en hopelijk kan ik snel weer mijn medicatie gebruiken.
Ik heb gelijk de melding gemaakt bij Lareb !
Beste Shawneyvdv,
Dankjewel voor het melden bij Lareb! Dat helpt ons allemaal. Goed te lezen dat ze je bij de apotheek wat serieuzer nemen.
Ik weet niets over huidige leveringsproblemen van Foster. Ik heb het nog niet gehoord. Daarom heb ik de mogelijke leveringsproblemen voor je nageken op:
https://farmanco.knmp.nl
Maar daar is niets gemeld over leveringsproblemen van Foster. Misschien toch nog eens terug naar de apotheek? Of een andere apotheek proberen?
Met luchtige groet,
dr Anne