Verzekeraars weigeren 'dure' patiënten
21-06-2008 om 14:47 uurDEN HAAG – Verzekeringsmaatschappijen proberen patiënten die hoge kosten maken buiten de deur te houden. Ze versoberen aanvullende polissen waarvan te veel gebruik wordt gemaakt, of maken die duurder. Als ‘dure’ patiënten vervolgens naar een andere verzekeringsmaatschappij willen overstappen, worden ze geweigerd.
Dat blijkt uit een onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam in opdracht van de koepel van patiëntenorganisaties NPCF. De universiteit ondervroeg daarvoor ruim 1700 verzekerden en analyseerde een groot aantal polissen.
Patiënten die bijvoorbeeld veel gebruik maken van fysiotherapie en daarvoor een aanvullende verzekering hebben afgesloten die deze sessies voor honderd procent vergoedt, kunnen na een jaar geconfronteerd worden met een nieuwe polis die de fysiotherapie nog maar voor zeventig procent vergoedt. Of de verzekeringsmaatschappijen introduceren een nieuwe, duurdere polis die de zorg wél in zijn geheel vergoedt. Patiënten die voor de nieuwe duurdere polis willen kiezen, worden vervolgens op grond van hun ‘declaratiegedrag in het verleden’ geweigerd.
Overstappen naar een verzekeringsmaatschappij die de zorg wel volledig vergoedt, blijkt steeds moeilijker. Steeds vaker krijgen burgers een gezondheidsverklaring toegestuurd en worden vervolgens op grond daarvan geweigerd. Dit terwijl verzekeringsmaatschappijen in 2006 hebben beloofd dat zij geen patiënten zullen uitsluiten op grond van hun medische dossier. Vooral chronisch zieken en ouderen de dupe, zegt de NPCF.
Volgens brancheorganisatie Zorgverzekeraars Nederland (ZN) hebben sommige verzekeraars vorig jaar te maken gehad met een aanzienlijke stijging van het aantal patiënten dat gebruik maakt van aanvullende zorg. ‘Om de kosten hiervoor te kunnen blijven dragen en de verzekering betaalbaar te houden, moeten deze verzekeraars de premies van die aanvullende verzekeringen verhogen of de aanspraken beperken’, aldus ZN-directeur Pieter Hasekamp.
Bron
Verzekeraars doen het puur voor het geld. Zorg voor de klant is echt een tweede. Dus deze maatregelen zijn helaas niet verrassend en nog maar het begin van veel erger.
Het overstappen van de ene naar de andere zorgverzekering blijkt steeds lastiger. Vooral bij het afsluiten van een nieuwe aanvullende verzekering ondervonden verzekerden in 2008 meer belemmeringen dan in het jaar ervoor.
Het aantal zorgverzekeraars dat een gezondheidsverklaring liet invullen voor hun meest uitgebreide polis steeg van vier naar acht op een totaal van dertig. Dit blijkt uit een onderzoek dat de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) heeft laten uitvoeren naar risicoselectie via de aanvullende en collectieve verzekeringen.
Mensen die een polis met uitgebreide dekking wilden afsluiten werden – meer dan in 2007 – geconfronteerd met beperkende voorwaarden zoals uitsluiting van vergoedingen of het betalen van een hogere premie. Veel zorgverzekeraars maken het daarnaast onaantrekkelijk, zo niet onmogelijk, om uitsluitend een aanvullende verzekering af te sluiten. Zo rekenen negen zorgverzekeraars premietoeslagen van 25 tot 100% bij het afsluiten van een afzonderlijke aanvullende verzekering. De verscherpte voorwaarden in combinatie met de koppeling tussen basispakket en aanvullende verzekering zijn vooral problematisch voor de mensen die zorg het hardst nodig hebben, zoals chronisch zieken en gehandicapten. Immers, als overstappen naar een andere aanvullende verzekering niet mogelijk is, wordt overstappen naar een andere basisverzekering ook onaantrekkelijk.
Op zich zijn zorgverzekeraars gerechtigd een gezondsheidsverklaring te vragen voor hun aanvullende zorgverzekeringen. Geen van de verzekeraars geeft echter bij het opmaken van de offerte aan wat de mogelijke consequenties zijn. Er is daarom sprake van een onvolledige offerte. De kans bestaat immers dat de aanvrager geweigerd wordt of alleen voor het gewenste pakket in aanmerking komt onder zeer beperkende voorwaarden of een premieopslag. Zorgverzekeraars blijven dan ook in gebreke waar het gaat om informatieverstrekking over hun acceptatiebeleid.
Een ander punt van zorg is de opzegtermijn. Negen verzekeraars hanteren nog een opzegtermijn van twee maanden. Verzekerden die willen overstappen moeten al voor 1 november opzeggen terwijl de meeste nieuwe polissen en premies op dat moment nog niet bekend zijn. Daar komt bij dat de acceptatieprocedure voor een nieuwe aanvullende verzekering veel tijd in beslag kan nemen. Het onderzoek is in opdracht van de NPCF uitgevoerd door het instituut Beleid en Management Gezondheidszorg (Erasmus MC) van de Erasmus Universiteit Rotterdam.
De resultaten van het onderzoek 'Evaluatie aanvullende en collectieve verzekeringen 2008’ bevestigen het beeld uit de meldactie ‘Overstappen’ die de NPCF eerder dit jaar heeft gehouden. Een knelpunt dat nogal eens gemeld wordt door verzekerden is dat ze te maken krijgen met aanpassingen aan hun aanvullende pakket, maar dat ze niet geaccepteerd worden voor het duurdere pakket dat meer overeenkomsten vertoont met het pakket waar ze indertijd voor gekozen hebben. Dit voelt als een 'klem'-situatie. De NPCF pleit voor meer continuïteit in de aanvullende pakketten.
Heb u een klacht of vraag over de zorg dan kunt u hiervoor terecht op consumentendezorg.nl.
Bron zorgkrant.nl