Slechte leerprestaties door binnenmilieu

21-11-2005 om 21:17 uur

In Nederland komt er steeds meer aandacht voor het zogenaamde binnenmilieu. Kortom hoe veilig ben je binnenshuis voor giftige stoffen? Het aantal kinderen met astma of allergie is de laatste jaren flink gestegen. Een van de oorzaken is te vinden in het slecht ventileren van scholen. Door het slechte ventileren ontstaat een slecht binnenmilieu.

Het ministerie van VROM is een actiecampagne gestart om vooral je ramen thuis open te laten staan om goed te ventileren. Naar aanleiding van het spotje vroeg Radar zich af hoe het gesteld is met het binnenmilieu op lagere scholen, omdat tenslotte het kind daar de meeste tijd van de dag doorbrengt. De uitkomsten zijn zorgwekkend.
Binnenmilieudeskundige Atze Boerstra denkt dat je kunt stellen dat in acht van de tien scholen de binnenlucht slecht tot zeer slecht is. Boerstra heeft op een conferentie op 2 november 2005 een lezing gehouden over het slechte binnenmilieu op scholen en de gevolgen hiervan. Onder het binnenmilieu verstaat men alle fysische, chemische en biologische factoren die van invloed zijn op de gezondheid en het welzijn van de gebruikers.

Een goede indicatie voor een goed of slecht binnenmilieu zijn CO2 waarden. De hygiënische grenswaarde voor CO2 concentratie in Nederland voor (basis) scholen ligt op 1200 ppm. Deze grens wordt veelvuldig overschreden. Deze hoge waarden hebben verstrekkende gevolgen zo blijkt uit recent Scandinavisch wetenschappelijk onderzoek . Wil de Gids van TNO bouw onderschrijft die conclusies en vertelt dat TNO bouw op dit moment onderzoek doet naar de relatie tussen een slecht binnenmilieu en de (leer) prestaties van leerlingen op school in Nederland.

Slechte ventilatie kan leiden tot:

- Discomfort bv. geurhinder
- Hoofdpijn, vermoeidheid en sufheid
- Slijmvliesirritaties
- Overdracht infectieziekten en astma-aanvallen
- Verergering van allergieën

En dat resulteert in.
-‘Schoolzieke’ kinderen +
ziekteverzuim leraren en leidsters
- Slechtere leerprestaties +
- Lagere productiviteit leraren


Atze Boerstra, voorzitter van de Nederlandse Binnenmilieu vereniging, denkt dat de resultaten van het TNO onderzoek nog schokkender zullen zijn. Dit omdat hij denkt dat de scholen in Nederland nog slechter geventileerd worden dan in Scandinavië.

Het is dus cruciaal dat ventilatie op scholen goed is. In Nederland is er een bouwbesluit. In dit besluit staat vast waar onder andere architecten en aannemers zich aan moeten houden. De ventilatievoorziening is ook in dit bouwbesluit opgenomen en uitgedrukt in waarden. Zo mag een school niet meer CO2 , koolstofdioxine, in haar klaslokaal hebben dan 1200 ppm (ofwel delen per miljoen). Hoe kan het dan dat acht van de tien scholen die waarde bij lange na niet halen?

Een logische gedachte om een klaslokaal beter te ventileren is een raampje open zetten, maar zo simpel is het niet. Ook al staan de ramen de hele dag open, hoeft dat nog niet te betekenen dat de kwaliteit van het binnenmilieu goed is. Factoren als een te laag plafond bijvoorbeeld kan hierbij ook een rol spelen.

Ook de hoeveelheid kinderen in een klas maakt uit. Tegenwoordig zijn er modernere ventilatiesystemen die actief worden als er te veel CO2 gemeten wordt, maar als er te veel kinderen in de klas zitten werken ze nog steeds niet goed genoeg.

Hoe kan het dat er te weinig aan gedaan wordt? Zijn scholen er zelf überhaupt wel van bewust wat de consequenties zijn? We hebben een willekeurige school uitgezocht. De Klimop in Haaren. Deze school heeft oude en nieuwe lokalen en zowel hoge als lage plafonds. Lonneke Haans, milieudeskundige, gaat twee lokalen testen op de aanwezige CO2 concentratie in bijzijn van de directeur. Het blijkt dat in de twee geteste lokalen de CO2 waarden veel te hoog liggen. Dit terwijl er zichtbaar ramen openstaan. Voor de directeur is het ook nog eens een verrassing dat slechte ventilatie invloed kan hebben op de leerprestaties.

Dat scholen weinig weet van ventilatie verbaast Wil de Gids van TNO bouw niets, terwijl De Gids toch al twintig jaar met dit onderwerp bezig is en de normeisen voor goede ventilatie al net zo lang bestaan.

En dat preventief controleren op scholen nut heeft blijkt. De Lea Dasberg school in Zutphen is op last van de burgemeester met onmiddellijke ingang op 4 november gesloten. In deze school zijn hoge concentraties chemische stoffen aangetroffen, bijvoorbeeld 300 keer de toegestane waarde van de kankerverwekkende stof benzeen.
De kinderen van de school worden nu vervoerd met bussen naar andere scholen. Maar hoe heeft het zo ver kunnen komen?

Uit dit rapport uit september van Pro-Monitoring blijkt dat de ventilatievoud 0.4 is in twee lokalen en die moet toch echt gemiddeld 5 zijn. Ventilatievoud wil zeggen de ingeblazen verse lucht gedeeld door de vertrekinhoud. Kortom op het moment van de meting was er te weinig frisse lucht in het gebouw aanwezig.

Wij zijn twee weken later in Zutphen. Waar de gemeente, RIVM en de GGD alle ouders bijpraten over de situatie van de school. Er zijn sinds de sluiting nieuwe onderzoeken gedaan door het RIVM en zij zijn tot de conclusie gekomen dat er geen chemische stoffen in gevaarlijke hoeveelheden aanwezig zijn.

Het verschil is dat het RIVM op een ander tijdstip heeft gemeten en de metingen vaker zijn uitgevoerd. Het zal de ouders en leraren een zorg zijn. Zij begrijpen het niet. Hun kinderen voelen zich beter als ze niet in de school zijn.

De chemische stoffen zijn dus volgens de RIVM niet meer gevaarlijk, maar over de ventilatie van de school is nog geen duidelijkheid.De ziekteverschijnselen van de kinderen in de school zijn vergelijkbaar met de ziekteverschijnselen die optreden bij slechte ventilatie.Voor de burgemeester is het een nieuw feit dat slechte ventilatie invloed kan hebben op de leerprestaties en gezondheid van de kinderen.

bron: Trosradar.nl

Login of registreer om te reageren