Nederlanders vinden zorg niet klantvriendelijk
30-04-2009 om 10:33 uurAMSTERDAM - Veel mensen vinden de zorg in Nederland niet klantgericht, ook al had marktwerking dat moeten bewerkstelligen.
Uit een gezondheidsmonitor komt naar voren dat mensen bijvoorbeeld een bezoek aan het ziekenhuis nu minder waarderen dan voorheen.
Dat maakte het onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy woensdag bekend
Gebrek aan respect
In het onderzoek klagen Nederlanders over gebrek aan respect, een tekort aan tijd en aandacht en lange wachttijden.
Nederlanders geven de zorgsector gemiddeld een 6,5 als rapportcijfer, een magere voldoende.
Ook personeel in de zorgsector oordeelt negatiever dan voorheen. Ruim twee derde vindt zijn werk er niet leuker of efficiƫnter op geworden. Volgens het merendeel lijdt de kwaliteit van de zorg daaronder.
Bron
Na het lezen van dit bericht, wil ik toch even zeggen dat ik twijfel aan de beoordeling.
Ik heb nog een Nederlandse huisarts, maar zelfs die verwijst me door naar onze zuiderburen. Reden; betere medische zorg, snellere anticipatie op acute zaken, kortere lijnen client-arts. vooronderzoek worden efficient samengevoegd zodat de fysieke en mentale belasting voor de client tot een minimum beperkt worden. En een eventuele behandeling op zeer KORTE termijn gestart wordt.
Mijn laatste ervaring in een Nederlands ziekenhuis was dat ik na drie weken onderzoeken door een andere arts weer de reeks onaangename onderzoeken zou moeten ondergaan. Arts was niet voor rede vatbaar en Die arts moest wel de operatie uitvoeren waardoor ik in elk geval nu nog leef! Overigens heeft de operatie wel enkele dagen later plaatsgevonden in het UZ Gent. waar ik zelf naar toe ben gestapt op aanraden van mijn huisarts. en daar is wat je noemt op het nippertje de opratie uitgevoerd.
Concuclusie: zorg Nederland mist communicatie, efficientie en vaardigheid om clienten zo veel mogelijk te ontzien van fysieke en mentale belasting. bovendien is die zorg ook nog extreem duur.