Meer toezicht bepleit op medicijnreclame

02-10-2008 om 12:47 uur

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) moet actiever en effectiever toezicht houden op reclame voor medicijnen die worden voorgeschreven door artsen. Patiënten moeten erop kunnen vertrouwen dat de dokter beslissingen neemt die voor hen het beste zijn. Dat stellen onderzoeksinstituut voor de gezondheidszorg Nivel en de Universiteit van Amsterdam donderdag.

Reclame voor een medicijn moet het rationele gebruik van het middel bevorderen, schrijft het Reclamebesluit geneesmiddelen voor. De eigenschappen van het medicijn mogen niet worden overdreven, maar moeten objectief worden weergegeven. De sector doet aan zelfregulering, terwijl de IGZ hier toezicht op houdt.

Hoewel de zelfregulering werkt, ontbreekt het volgens de onderzoekers aan toezicht. Zo vallen bepaalde uitingen, zoals het sponsoren van een patiëntenorganisatie, buiten het Reclamebesluit. Ook vinden de onderzoekers dat reclames waarin symptomen of klachten centraal staan zonder dat een specifiek medicijn wordt genoemd meer in de gaten moeten worden gehouden. "Deze uitingsvorm wordt niet als reclame beschouwd maar blijkt toch een effectieve manier om geneesmiddelen aan de man te brengen."

Bovendien staan de belangen van de farmaceutische industrie soms haaks op de belangen van de patiënt, menen de onderzoekers. Probleem is volgens de onderzoekers dat overtredingen in reclame 'vrijwel alleen aan het licht komen' door vrijwillige melding. Veel overtredingen blijven daardoor onopgemerkt. De onderzoekers stellen dat dit beter is geregeld voor reclame voor vrij verkrijgbare geneesmiddelen. Een speciale keuringsraad toetst de reclames vooraf en geeft toestemming voordat reclames publiek mogen worden gemaakt.

bron

Login of registreer om te reageren