Luchtvaartmaatschappijen mogen gehandicapten niet weigeren

07-08-2008 om 10:19 uur

Discriminatie van gehandicapten door luchtvaartmaatschappijen mag niet meer. Dat staat in verordening 1107/2006 van de Europese Unie die op 26 juli is ingegaan.

De CG-Raad is verheugd over deze maatregel. Luchtvaartmaatschappijen mogen gehandicapte passagiers en personen met een beperkte mobiliteit binnen Europa niet meer weigeren op basis van hun beperking. Verder mag een luchtvaartmaatschappij geen extra kosten doorberekenen aan passagiers met een beperking. Ook niet voor voorzieningen en hulp.

De luchthaven is verantwoordelijk voor voorzieningen en hulp van de terminal tot de gate. De luchtvaartmaatschappij is verantwoordelijk voor de voorzieningen en hulp van de gate naar het vliegtuig en in het vliegtuig.

Klachten
Wanneer kunt u een klacht indienen? Uiteraard als een luchtvaarmaatschappij u weigert. Maar dat niet alleen, ook als u tijdens uw reis last hebt ondervonden door slechte voorzieningen, ondeskundig personeel of beschadiging van uw hulpmiddelen. U neemt dan eerst contact op met de organisatie die de afhandeling heeft verzorgd op de luchthaven, uw reisorganisatie of de luchtvaartmaatschappij.

Mocht u er samen niet uitkomen, dan kunt u uw klacht indienen bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat. De inspectie behandelt alleen klachten die te maken hebben met deze verordening en de verordening ‘261/2004 Passagiersrechten’

Bron zorgkrant.nl

Login of registreer om te reageren