Hulpverleners moeten C2000 beter gebruiken

24-06-2009 om 08:54 uur

DEN HAAG - Hulpverleners krijgen opnieuw te horen hoe ze het beste gebruik kunnen maken van het communicatiesysteem C2000. Zo wordt hen verteld dat ze het systeem alleen moeten gebruiken als het echt nodig is.

http://media.nu.nl/m/m1ezktdabkgt.jpg

Dat heeft het ministerie van Binnenlandse Zaken woensdag laten weten naar aanleiding van berichtgeving van het AD.

Uit onderzoek van onder meer de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid bleek dat C2000 na het ongeval met het toestel van Turkish Airlines bij Schiphol, waardoor negen inzittenden om het leven kwamen, niet goed werkte. Soms moesten hulpverleners met hun mobiele telefoon bellen, in andere gevallen moesten ambulancemedewerkers zelf beslissen naar welk ziekenhuis ze slachtoffers moesten brengen.


Capaciteit

C2000 deed het niet goed doordat de zendmast in het gebied slechts capaciteit had voor elf gespreksgroepen. De vele instanties die bij de hulpverlening betrokken waren, hadden echter veel meer groepen nodig waar ze gesprekken konden houden.

De hulpverleners krijgen nu ook te horen hoe ze het beste met de indeling in groepen om kunnen gaan.


Mobilofoon

Bovendien gebruikten hulpverleners de mobilofoon te pas en te onpas. Dat hadden ze eigenlijk alleen voor de belangrijkste berichten mogen doen. Ook daar worden ze nu nog een keer op gewezen.

Ook wordt bekeken hoe C2000 op technisch vlak nog kan worden verbeterd.

Bron

Login of registreer om te reageren