Huisartsenposten slecht bereikbaar
18-12-2006 om 14:31 uurHet is nog steeds niet goed gesteld met de bereikbaarheid van huisartsenposten. Ze zijn buiten kantooruren telefonisch niet goed bereikbaar. Bij negen huisartsenposten is het slecht gesteld met de beantwoording van spoedoproepen.
Dat stelt de Inspectie van de Gezondheidzorg in een maandag verschenen rapport. Vergeleken met 2003 is er wel iets verbeterd, maar het aantal keren dat de telefoon buiten kantooruren niet werd beantwoord, is flink gestegen. 4 Procent van de spoedoproepen werd niet door een mens, maar door een computer beantwoord.
Tien huisartsenposten worden door de inspectie op hun vingers getikt. Zij beantwoorden een spoedoproep tussen de een en drie minuten, terwijl dat van de inspectie maximaal dertig seconden mogen zijn. Drie van deze posten waren hier vorig jaar ook al op aangesproken.
Bovendien blijkt de beoordeling van spoedoproepen niet overal goed geregeld te zijn. Verder blijkt dat op ongeveer twee derde van de posten geen relevante medische gegevens van de patiënt opgevraagd kunnen worden. Ook de vaak in het donker af te leggen kilometers lange speurtocht naar de apotheek, die een patiënt soms moet ondernemen wordt in het rapport gehekeld. De inspectie wil dat de huisartsenposten de toegang tot een apotheek vlakbij garanderen, nu is dat bij ongeveer 70 procent niet te geval.
Bron ad.nl