Groot kennistekort bij medisch studenten
19-02-2009 om 13:41 uurVeel Nederlandse studenten geneeskunde (55 procent) vinden hun medische kennis fors tekortschieten. Zij wijten dit aan de huidige universitaire leerprogramma’s, waarin volgens hen beduidend minder aandacht zou zijn voor medisch-inhoudelijke kennis.
Dat blijkt uit een representatief onderzoek onder 1695 geneeskundestudenten door het Studentenplatform van de artsenorganisatie KNMG. Morgen worden deze alarmerende gegevens gepubliceerd in het artsenweekblad Medisch Contact.
In de huidige medische opleidingen wordt, vergeleken met vroeger, relatief veel tijd besteed aan zaken als reflectie, professionele ontwikkeling en communicatie. Dit gaat ten koste van medisch-inhoudelijk onderwijs, stelt het KNMG-platform. Slechts 23 procent van de studenten beoordeelt de kennis van collega-studenten met een onvoldoende.
De ‘zelfkritiek’ van de co-assistenten, die over enige jaren zelfstandig hopen mee te draaien in de zorg voor patiënten, chronisch zieken en gehandicapten, sluit aan bij het oordeel van veel medisch specialisten. Die zeggen zich te verbazen over het kennistekort bij opvallend veel studenten. Hoewel de toon kan verschillen, is de strekking van hun kritiek steeds: ,,Studenten van tegenwoordig weten niets meer.”
Het lijkt erop dat de specialist voor een belangrijk deel gelijk krijgt. Vier op de tien studenten (40 procent) vindt zijn kennisniveau te laag tot veel te laag, afgemeten naar de eigen maatstaven. Onder ouderejaarsstudenten is dit zelfs meer dan de helft (53 procent).
Volgens de auteurs van het artikel in Medisch Contact, drie co-assistenten uit Groningen en Leiden (Merel Lambregts, Maurits Buiten en Lidewij Warris), dienen de aankomende dokters na zes jaar natuurlijk wel over bepaalde medische basiskennis te beschikken. ,,Het is de kwaliteit van hun basiskennis waaraan studenten duidelijk twijfelen. Dit is een signaal dat niet mag worden genegeerd.”
bron