Eurlings beteugelt prijsstijging spoor
20-06-2009 om 12:21 uurMinister Eurlings van Verkeer en Waterstaat legt de prijsstijgingen van treinkaartjes aan banden. De vergoeding die spoorbeheerder ProRail mag vragen wordt gemaximeerd. Eurlings gaat nog uitzoeken hoe groot de stijging maximaal mag zijn. ‘Grote schokken zijn dan niet meer mogelijk’, aldus de CDA-bewindsman.
[center][/center]
NS, de grootste spoorvervoerder, kwam eerder dit jaar in aanvaring met ProRail omdat die het spoortarief voor volgend jaar met 17 procent wilde verhogen. Alleen die prijsverhoging zou de treinkaartjes al 2,5 procent duurder maken – nog afgezien van een correctie voor de inflatie. NS stapte naar mededingingstoezichthouder NMa, omdat het bedrijf vond dat ProRail zijn positie als monopolist misbruikt.
Een woordvoerder van NS laat doorschemeren dat dat conflict snel uit de wereld kan zijn. ‘We houden ProRail onze visie voor. Als we eruit komen, zullen we de klacht intrekken.’
Ook bij ProRail klinkt een en al verzoeningsbereidheid. ‘We waren al in gesprek, en blijven in gesprek. De deur staat open om door te praten’, zegt een woordvoerder. Eurlings deed vrijdag voor alle zekerheid nog een oproep aan de partijen om er samen uit te komen.
De tariefmaatregel is genomen naar aanleiding van een evaluatie van de Spoorwet, die in 2005 in werking trad. Die evaluatie is positief van toon, dus Eurlings ziet geen aanleiding om ‘het hele huis om te gooien’. Enkele zaken zullen wel veranderen. Zo krijgen personentreinen in de spits voorrang op goederentreinen. Treinen die weinig kabaal maken, zullen ook een voorrangsbehandeling krijgen. Eurlings hoopt dat dat spoorbedrijven (naast de NS onder meer Veolia en Arriva) zal aansporen stille onderstellen te kopen.
Stations in plaatsen waar de NS niet meer rijdt, zullen worden ontdaan van het NS-logo. De stations blijven wel eigendom van het grootste spoorbedrijf. NS krijgt de opdracht grote veranderingen in de dienstregeling minimaal een jaar van tevoren te publiceren.
bron