Effectiever toezicht op geneesmiddelenreclame
26-11-2006 om 21:37 uurDe toezicht op geneesmiddelenreclame wordt effectiever en doelgerichter door afspraken die de Inspectie Gezondheidszorg (IGZ) en de Stichting Code Geneesmiddelenreclame (CGR) met elkaar hebben gemaakt. Dit leidt niet alleen tot betere handhaving van de regels, maar draagt er tevens aan bij dat de regelgeving voor geneesmiddelenreclame zich op heldere en praktisch toepasbare wijze kan blijven ontwikkelen en kan worden toegepast.
Meer duidelijkheid
De IGZ heeft de wettelijke taak om toezicht te houden op naleving van de regels op het gebied van geneesmiddelenreclame. De CGR doet dit vanuit de zelfregulering. Vanaf 2002 hielden beide instanties vanuit hun eigen verantwoordelijkheid toezicht op de wijze waarop reclame wordt gemaakt voor geneesmiddelen. De taakverdeling was echter niet altijd duidelijk, waardoor vragen rezen over de effectiviteit van het toezicht. De Tweede Kamer drong daarom aan op meer duidelijkheid.
Concrete afspraken
Er zijn nu concrete afspraken gemaakt over de onderlinge afstemming en samenwerking. De CGR zal zich toeleggen op zogeheten preventieve monitoring, waaronder het toetsen van voorgenomen reclameactiviteiten vanuit de farmaceutische bedrijven. De IGZ concentreert zich op de naleving van de wettelijke regels in het veld en het opsporen van strafbare feiten. Daarbij is de CGR een belangrijke informatiebron voor de IGZ.
Klachten
Daarnaast is afgesproken dat een klacht over geneesmiddelenreclame in principe door de Codecommissie van de CGR wordt behandeld. Alleen in gevallen van zwaarwegende (volksgezondheids)belangen, wanneer wettelijke (opsporings)bevoegdheden van de IGZ ingezet moeten worden of de klager dat expliciet wenst, zal de IGZ de klachtbehandeling zelf ter hand nemen. Overigens blijft de IGZ toezicht houden op de CGR.
Bron: ZorgKrant