Commissie pakt slechte taalkennis studenten aan
12-02-2007 om 21:16 uurMinister Maria van der Hoeven van Onderwijs stelt een commissie samen die iets moet doen aan de slechte beheersing van het Nederlands en de matige rekenvaardigheden van onder andere pabo-studenten. Dat heeft zij maandag gezegd.
De Expertgroep Doorlopende Leerlijnen Rekenen en Taal gaat op zes verschillende onderwijsniveaus bepalen wat de bijbehorende leerstof moet zijn, en wat leerlingen met een diploma op dat niveau moeten kennen en kunnen.
Doel is om de aansluiting tussen verschillende scholen, bijvoorbeeld tussen het mbo en het hbo, te verbeteren. Op dit moment sluiten vervolgopleidingen op het gebied van rekenen en taal vaak niet goed op elkaar aan, stelt Van der Hoeven.
Taaltoets
Vorige maand werd bekend dat twee derde van alle eerstejaarsstudenten van de pabo waren gezakt voor een taaltoets.
Vooral kandidaten met een diploma van het havo of mbo scoorden slecht. Slechts 32 procent van de eerstejaars die in september zijn begonnen slaagde voor de taaltoets.
De hogescholen kondigden daarop aan een grootschalig onderzoek uit te voeren naar de taal- en rekenvaardigheid van studenten in alle opleidingen van het hoger beroepsonderwijs (hbo).
Het advies van de Expertgroep van minister Van der Hoeven moet eind 2007 gereed zijn.
Bron: Nu.nl
Het zou tijd worden. Eigenlijk dient taalkennis een groot aandachtspunt te zijn op alle opleidingen. En dus niet alleen pabo.
hmm ik vind het bij lerarenopleidingen voor scholen prima dat er aandacht wordt gegeven aan taalvaardigheden. Maar bij andere opleidingen vind ik het nonsense, een spellingscontrole erover heen en klaar is kees toch! Ik vind het belangrijker dat die tijd besteed wordt aan het vergaren van kennis in het vakgebied van de studie.
Het probleem van een spellingscontrole is dat die lang niet alles ziet. "Ik wordt" kan prima erdoor maar is wel heel erg fout. Daarnaast zou het niet nodig moeten zijn die spellingscontrole, maar een vangnet voor die paar typefouten die overblijven.
ja dat is idd zo dat de spellingscontrole niet alles ziet. maar het ligt ook een beetje wat voor opleiding het is. Bij ons bij biologie zou engelse les meer zin hebben dan nederlandse bijv. Omdat het behoorlijk internationaal is. t lijkt mij veel handiger als je zelf kan kiezen of je zo'n vak erbij neemt of van te voren een toets moet afleggen om het niet te hoeven volgen. Bij onze opleiding is het namelijk nog al wat verschil tussen studenten die wel goed engels kunnen en studenten die totaal niet uit de voeten kunnen.
Naar mijn mening zou het taalonderwijs op de middelbare school ook veel beter kunnen. Ik ben leraar in opleiding voor klassieke talen, maar ik kom soms bij leerlingen zoveel problemen met nederlands tegen, dat ik daar ook maar eerst eens aandacht aan besteed. Zelf ben ik een enorme spellingneuroot en ik vind ook dat elke WO- of HBO-student minstens zijn eigen taal goed moet beheersen, want dat komt wel zo professioneel over. Ik ben ook geneigd artikelen die spelfouten bevatten minder serieus te nemen, of dat nou terecht is of niet. Hieraan zou niet meer moeten worden geschaafd op het hoger onderwijs maar bij de basis: basisschool en middelbare school.
Ik kwam er net een tegen bij mijn eigen studenten op haar portolio. Welkom op de portfolio van... Ahum... :X Bij ons op Communicatie word er dus wel heel hard op gehamerd. Opzich kan ik goed ABN en redelijk goed spelling, alleen D-T wil nog wel eens fout gaan... Dit heb ik bijvoorbeeld gemist op de basisschool. En nu wil het er moeilijk in :P
ik ben een ramp met spelling, zie het echt niet en lees gewoon wat ik wil dat er staat... gewoon dyslectis dus...best irritant...maar goed heb super veel bijles gehad en heb er veel woorden ingehard dus die gaan wel goed maar meot er wel de hele tijd op letten...