Centraal Informatiepunt Zorg

09-10-2006 om 17:12 uur

Ross stelt Centraal Informatiepunt Zorg in

Staatssecretaris Ross-Van Dorp van VWS stelt een Centraal Informatiepunt voor de zorg in. Mensen die het centrale nummer bellen worden automatisch verbonden met het zorgkantoor. Dat is de vertegenwoordiger van de zorgverzekeraar in de regio waar ze wonen. Dat zorgkantoor geeft de mensen informatie waar zij de zorg kunnen ontvangen waarvoor zij een indicatie hebben gekregen. Dat is het resultaat van overleg tussen Ross en Zorgverzekeraars Nederland.


Met het instellen van een informatiepunt wil Ross voorkomen dat mensen de weg naar een zorgaanbieder bij hen in de buurt niet kunnen vinden. Het zorgkantoor heeft de plicht om mensen die daarvoor een indicatie hebben, van zorg te voorzien. Zorgkantoren hebben het overzicht van instellingen die nog ruimte hebben om klanten aan te nemen. Het informatiepunt zal zo snel mogelijk geoperationaliseerd worden, aldus Ross.

De afgelopen zomer heeft een aantal thuiszorgorganisaties cliƫntenstops ingesteld omdat zij geen middelen meer zouden hebben om nieuwe cliƫnten in zorg te nemen. Nader onderzoek leerde dat de stops niet altijd terecht waren. In de regio van het zorgkantoor bleken andere zorgaanbieders te zijn die de zorg konden leveren. Inmiddels heeft Ross 95 miljoen euro beschikbaar gesteld aan de 32 zorgkantoren om mogelijke knelpunten op te lossen.

Bron:ZorgKrant

Login of registreer om te reageren