Omgaan met klanten...
24-01-2012 om 14:18 uurIk heb sinds 1,5 jaar last van chronische hoest, zeer waarschijnlijk astma - ben (nog) niet gediagnosticeerd maar gebruik medicijnen en reageer op prikkels als inspanning, vochtige lucht.
Mijn werk is in de buitenlucht, actief, ik praat veel en het werk is met klanten. Op sommige dagen hoest ik meer dan andere, en natuurlijk blijft dat voor de klanten niet onopgemerkt. En die klanten, Nederlanders als het zijn :X, nemen geen blad voor de mond. Krijg vaak opmerkingen zoals "zo, lekker verkouden?", "hé, hard gefeest gisteren?", "lekker Hollands kuchje heb je", etcetera.
Ik weet niet altijd zo goed hoe hier op te reageren....heb het "probleem" dat ik heel eerlijk ben en geen leugentjes kan vertellen ofzo, en dat ik me soms ook irriteer aan die directe opmerkingen (soms zijn ze wel goed bedoeld, maar soms zo semi-grappig). Wil ze niet het hele verhaal uit de doeken doen, maar kan vaak ook niet onverschillig mijn schouders ophalen. Kan ook niet bot doen, want het zijn klanten.
Hoe gaan jullie met dit soort dingen om?
gewoon zeggen dat je astma hebt, zo doe ik het in ieder geval. Ik krijg daardoor vaak begrip ipv flauwe grapjes ;)
Ben het helemaal eens met emsepems!
Misschien moet ik dan maar eens aan mijn coming-out gaan werken...klinkt nog steeds zo vreemd dat uit mijn eigen mond te horen (ook omdat het niet zwart op wit staat, zeg maar). Zal het eens gaan proberen - hoop niet dat mensen dan met hele verhalen komen over dat de buurvrouw dat ook heeft ofzo :-\.
Hoi Schmutzi,
Alle Begin is moeilijk, maar eerlijkheid en openheid maken het voor jezelf wel een stuk makkelijker. Ervaring leert dat er dan idd vaak begrip is, ipv rare opmerkingen. Over het algemeen komen ze niet met hele verhalen over de buurvrouw hoor. In het ergste geval stellen ze puur belangstellende vragen, maar hier hoef je niet altijd op te antwoorden.
Succes, ik ben benieuwd hoe het zal gaan.
Tessa
Ja dan maar kort "ik heb astma" zeggen. Dat komt dan natuurlijk al nà de opmerkingen, anders begin ik er ook niet over hoor...
Is sowieso een beetje een issue met de klanten tegenwoordig, ze stellen echt veel vragen over mijn privé-leven (ook oordelende) en ik moet nog steeds leren daar goed mee om te gaan.
kan me voorstellen dat je dat lastig vind hoor!! Je wilt toch netjes blijven en hoe wimpel je netjes die ene vraag van de klant weg!!
Blijf toch bij uitproberen......ik heb daar ook erg "last" van en niet over je eigen grens heen gaan!
succes!
Jazeker is het lastig. Ik herken het maar al te goed. Gelukkig heb ik op mijn huidige werk behoorlijk veel vaste klant inga ten. De meesten weten het inmiddels. Ook mij collega's kennissen en familie weten het. Mijn astma is momenteel ook niet onder controle dus hoest veel, ben veel en snel buiten adem etc. Maar ben er wel open over. Krijg ook wel eens opmerkingen, wat klink jij beroerd of nog een nachtvorstje, maar daar reageer ik niet op. 85 procent reageert gewoon normaal.
Mijn probleem is inderdaad dat mijn klanten niet vast zijn. En dat sommige daarvan denken dat met het kopen van "mijn tijd" ook mijn privé-leven is inbegrepen :N. Voornaamste probleem is ook kunnen incasseren, want het afwimpelen van vragen en opmerkingen impliceert wel dat mijn oortjes die al hebben gehoord.
Maar goed, meer een algemeen "probleem" op mijn (verder leuke) werk.