Vragen van de zorgverzekeraar - waarom willen ze dit weten?

05-01-2015 om 11:53 uur

Hoi allemaal, ik ben nieuw hier. Ik heb milde astma waar ik gelukkig weinig last van heb, en waarvoor ik een seretide diskus gebruik.

Vorige week werd ik ineens uit het niets gebeld door mijn apotheek met vragen over mijn medicijngebruik: gebruik ik de diskus netjes op tijd, werkt het goed, vergeet ik wel eens een dosis, moet ik soms een extra dosis nemen?

Ik vroeg waarom ze dat wilden weten, en het antwoord was dat dat van de zorgverzekeraar moest. Ik heb zeer kort geantwoord (ja het werkt goed, af en toe vergeet ik een dosis, heb nooit extra nodig) en omdat ik op werk was niet verder gevraagd, maar het zit me niet lekker: hebben jullie ook wel eens dit soort vragen gekregen? Waarom moet de zorgverzekeraar dit weten? Heb ik nu door te zeggen dat ik wel eens per ongeluk een dosis oversla de indruk gewekt dat ik het eigenlijk niet nodig heb? Krijg ik het dan straks niet meer vergoed?

Misschien word ik gewoon paranoide door alle berichtgeving rond onrust en bezuinigingen in de zorg, en ik ga mijn apotheek nog een keer bellen om te vragen waarom ze dit nou precies moesten weten- maar ik ben benieuwd of anderen ook dit soort vragen hebben gekregen, en of jullie weten waarom? 

05-01-2015 om 12:37 uur

Mij is dit niet gevraagd. Maar naar mijn idee kan de apotheek in het systeem zien of je trouw bent in je medicatie gebruik.
Er komt bij hun een melding in het scherm als je veel te vroeg herhaling vraagt of juist te laat. (tenminste zo was het toen ik bij een huisarts werkte en herhalingen doorgaf aan de apotheek...)

Login of registreer om te reageren
05-01-2015 om 16:46 uur

Ik zag een stukje uit een conference van Sj. Bral, waarin hij nogal ageerde tegen het  infantiele gedoe als je een recept voor het eerst ophaalt.  Het A4tje en de vaak overbodige info die je ongevraagd krijgt. Ja dat is wettelijk verplicht, lekker, het kost wel 7 euro!
En na een jaar mogen ze dat weer doen he. Kijk de mensen aan, je kunt echt wel inschatten of iemand slim genoeg is en mensen kunnen ook vragen stellen. Maar nu krijgt IEDEREEN ongevraagd overbodige informatie, waar een bijsluiter EN een uitgeprint A4tje kennelijk niet genoeg is. :s)

Ik kreeg 3 x kort na elkaar verschillende bloeddrukmedicatie, ik kreeg 3 x dezelfde dingen te horen. Niet zelf stoppen, eerst overleggen met de dokter, je kunt de eerste weken duizelig worden omdat de bloeddruk gaat zakken.
En ik slik pas 20 jaar die medicatie, alleen andere.

Login of registreer om te reageren
05-01-2015 om 16:54 uur

Ik krijg ook elke keer hetzelfde verhaal als ik pred voorgeschreven krijg, of het nu een half jaar of 2 weken geleden is dat ik het heb gehad.
Laatste keer zei ze (omdat ik een maagverkleining heb...die ik sinds okt 2013 heb) dat ik wel maagbeschermers erbij moest slikken. Gezegd dat ze mijn dossier dan even goed moet bekijken, die slik ik nl dagelijks sinds mijn verkleining....staat gewoon tussen mijn dagelijkse medicatie....
En idd bij elk med.... veel onnodige info.... hoe maken we de zorg duur...!
Overigens word ik nooit gebeld over mijn medicatie-gebruik door de apotheek. Mss best es de moeite waard om dit es verder na te vragen....bij bijvoorbeeld je zorgverzekering

Login of registreer om te reageren
05-01-2015 om 17:12 uur

pfffft wat een gedoe bij sommige apotheken. en ik hou niet van gedoe.

hier wordt het nooit gevraagd...

nou ja, gekkigheid bij een apotheek is er altijd, het zinloze A4 tje krijg ik ook altijd
laatst vroegen ze me welke pufjes ik had en of ik een voorzetkamer had en of ik spoelde ivm altijd schimmel. ik zie het maar als goed advies... ook al puf ik al mn leven lang

Login of registreer om te reageren
05-01-2015 om 17:28 uur

Van de week ook weer voor 3 maanden een hutkoffer vol met herhaal medicatie gehaald allerlei vragen over de puffers en de voorzetkamer. Krijg regelmatig (ongevraagd van mijn kant) vragen en/of advies over de vele overige medicaties ... vaak maak ik er maar een grap van en vraag ze of het invloed heeft op mijn fertiliteit, ze weten niet waar ze kijken moeten laat staan dat ze een antwoord weten.

In ieder geval heeft het vaak effect en vragen ze de volgende keer niks meer aan me. _O-

Login of registreer om te reageren
05-01-2015 om 17:37 uur

@Marcus... Top antwoord! Ik zelf claim ook niet te kunnen lezen als ik weer eens wordt gebeld of ik een abonnement wil op een of ander dagblad......

Heb nog nooit vragen gehad over mijn wijze van gebruik van medicijnen wel veel ongevraagde info over zogenaamd eerste gebruik zelfs bij zelfde middel ander merk bijvoorbeeld..


Login of registreer om te reageren
05-01-2015 om 20:45 uur
Reactie op Aleid


@Marcus... Top antwoord! Ik zelf claim ook niet te kunnen lezen als ik weer eens wordt gebeld of ik een abonnement wil op een of ander dagblad......



Ik zeg altijd dat het op dit moment niet schikt en wat hun telefoonnummer is dat ik ze terug kan bellen...ze geven dan echt niet thuis....

Of

Ze vragen ..." ... meneer mag ik u wat vragen..." ... zeg ik dat heeft u net gedaan!!!

_O-




Reactie op maraikie

Ik blijf ook wel vriendelijk hoor... maar als ze na ruim 6 jaar fors Foster-gebruik opeens naar mijn hart gaan vragen... nou...sorry hoor...
Of me idd opnieuw alle info geven die ik al heb... of wat dan ook... Ik blijf vriendelijk, maar wijs hun ook op hoe het er in mijn dossier uitziet!



Boven een bepaalde leeftijd doen ze dat tegenwoordig misschien ben je net 40 geworden!!

Login of registreer om te reageren
06-01-2015 om 18:03 uur
Reactie op Marcus



Boven een bepaalde leeftijd doen ze dat tegenwoordig misschien ben je net 40 geworden!!


dan lopen ze bij mij een paar jaartjes achter....

Nou ja... laten we hopen dat het iig ergens goed voor is

Login of registreer om te reageren
05-01-2015 om 17:46 uur

Joh, die mensen doen gewoon hun werk en zitten ook niet op al die rompslomp en bijdehante patiƫnten te wachten. Ik luister ernaar en sta ze vriendelijk te woord en geef gewoon antwoord.

Login of registreer om te reageren
05-01-2015 om 17:53 uur
Reactie op Daantje


Joh, die mensen doen gewoon hun werk en zitten ook niet op al die rompslomp en bijdehante patiƫnten te wachten. Ik luister ernaar en sta ze vriendelijk te woord en geef gewoon antwoord.


Ik blijf ook wel vriendelijk hoor... maar als ze na ruim 6 jaar fors Foster-gebruik opeens naar mijn hart gaan vragen... nou...sorry hoor...
Of me idd opnieuw alle info geven die ik al heb... of wat dan ook... Ik blijf vriendelijk, maar wijs hun ook op hoe het er in mijn dossier uitziet!

Login of registreer om te reageren