Het valt volgens mij en dat weet ik niet zeker omdat ik zelf geen zuurstof gebruik, onder de wet gevaarlijke stoffen als gassen onder hoge druk. Ik ben wel eens in Bangkok uit het vliegtuig gehaald omdat ik een reserve luchtflesje van duik apparatuur bij me had in mijn bagage. Je zult er een hoop formulieren bij moeten hebben als je in gaat stappen.
Vliegen met zuurstof moet je zelf regelen. je moet een verklaring overleggen van je longarts in nederlands en engels en niet ouder als 14 dagen voor vertrek. Kosten verschillen per luchtvaartmaatschappij. eventueel kan je een concentator geleverd krijgen door je zuurstof leverancier let op, ook deze moet geschikt zijn aan de eisen van de luchtvaartmaatschappij waar je mee vliegt.
kosten en mogelijkheden verschillen idd per luchtvaartmaatschappij.
er zijn een aantal maatschappijen waarbij je een mobielke concentrator mee mag in het vliegtuig. Die kun je evt misschien huren bij je zuurstofleverancier. Dat zou de mooiste oplossing zijn.
Ben je aangewezen op een 'ouderwetse' fles heb je nog een aantal extra problemen. Ze nemen dan een zuurstoffles voor je mee in een extra beveiligde kist. Je moet voor de ruimte van die 'kist' vaak voor een extra stoel betalen. Ook nemen ze vaak maar 1 'kist' mee, je moet dan dus berekenen hoe lang je met die hoeveelheid zuurstof toe kunt en of dat lang genoeg is voor de vlucht.
Ook moet je een oplossing bedenken voor de tijd tussen het inchecken en het instappen in het vliegtuig. Ik mocht mijn eigen vloeibare zuurstof systeem of zuurstoffles niet meenemen op de luchthaven (Schiphol) zelf. Uiteindelijk ben ik toen in de tussenperiode 'begeleid' door een zuurstoffles met verpleegkundige van de medische dienst van Schiphol. Een mobiele concentrator mag je wel meenemen op de luchthaven
ik heb ervaring met het vliegen met zuurstof. Afgelopen jaar 2x naar Griekenland geweest met een zuurstof concentrator bij me. Zoals al gezegd is door de anderen moet je een verklaring van de arts hebben dat je fit genoeg bent om te vliegen. Verder moet je enkele zaken in de gaten houden:
Als je zelf thuis zuurstof hebt, bijvoorbeeld (zoals ik) vloeibare, die mag je dus niet meenemen. Ook een persluchtfles, die witte flessen, die mag je ook niet meenemen in het vliegtuig.
De zorgverzekeraar vergoedt maar een x aantal dagen naar het buitenland per jaar. In mijn geval was dat 28 dagen. Ga je langer, dan loop je risico zelf bij te moeten betalen. Reken daarbij op ongeveer 15 euro per dag dat je extra gaat.
De zuurstof leverancier moet ruimschoots op tijd de aanvraag ontvangen dat je een zuurstofconcentrator mee wilt nemen op vakantie. Vivisol wil het bijvoorbeeld graag een maand van tevoren zeker weten. Ze hebben natuurlijk maar een beperkt aantal, dus hoe eerder je aanvraagt, hoe groter je kans is.
Kijk bij de vliegtuigmaatschappij (voordat je gaat aanvragen) waar je mee gaat vliegen welke apparaten toegelaten worden in het vliegtuig. Bij de meeste is dat hetzelfde, maar je weet maar nooit...
Ik heb zelf vorig jaar de Inogen One G2 meegekregen. Die is goed bevallen. Maar... Dit is wel een apparaat dat geluid maakt. Het is een concentrator, die als hij aan staat een motortje aanstuurt die de lucht concentreert. Het is niet hard, maar als je 's nachts ook zuurstof gebruikt en geen vast slaper bent (of je partner), dan kan het je nachtrust verstoren. Ik raad je dan ook aan voor allebei zacht oordopjes mee te nemen.
Verder is zo'n Inogen een puffer. Dat betekent dat hij alleen zuurstof geeft bij inademen.
Zo'n Inogen wordt geleverd met een iene miene boodschappen wagentje, zodat je hem eventueel zo kunt gebruiken. Ik heb deze op onze 2e vakantie thuisgelaten. Je kunt hem namelijk ook aan de schouderriem dragen. Als je het karretje namelijk meeneemt + je hebt je koffer op wieltjes is een beetje onhandig. Heb je alleen het schoudertasje bij je, dan kun je deze op je koffer zetten en zo allebei rijden.
Naast onze vlucht naar Athene met Transavia hadden we ook nog een binnenlandse vlucht in Griekenland met Olympic Air. Deze willen dus ook, naast de verklaring van de arts, nog een eigen ingevulde vragenlijst hebben. Ook deze moet een stempel of handtekening bevatten van de longarts. Let dus goed op!
Zo'n concentrator wordt geleverd met twee accu's. Deze gaan zo'n 3 uur mee per stuk. Je krijgt bij de levering natuurlijk ook de adapter, + een koppelstuk voor in de auto. Je dient dus zelf even uit te rekenen hoe lang je vlucht gaat duren, en of je accu's voldoende zijn. Je kan hem in rust (op de grond) natuurlijk in een lagere stand zetten, zodat hij wat langer mee gaat, of eventueel tussentijds een stopcontact opzoeken...
Verder zit je in de lucht in een druk cabine. Hierdoor daalt je saturatie, zelfs met zuurstof. Ik weet niet of je een saturatiemeter hebt en deze meeneemt, maar schrik dus niet als je in het vliegtuig je saturatie checkt. Deze kan een stukje lager zijn...
De eerste keer dacht ik slim te zijn door de lange slang mee te nemen (die ik thuis gebruik), zodat ik de Inogen bijvoorbeeld in de toilet kon zetten (minder geluid). Helaas pomp deze niet op zo'n lengte, en gaat hij in de foutstand. Gaat niet werken dus...
Vliegtuigen hebben ook een mogelijkheid om zuurstof aan boord te leveren. Dit moet je ook natuurlijk van tevoren aanvragen, en schijnt, afhankelijk van de vlucht, zo'n 200 tot 300 euro te kosten. Heb ik geen ervaring mee.
Nou dat was het wel zo'n beetje. Toch alvast een hele fijne vakantie toegewenst! Laat je niet tegenhouden!
Bedankt voor de informatie en sorry dat het zo lang duurde voor ik reageerde ik wist niet meer wat mijn inlogcode was. Pfff je moet ook maar overal je wachtwoord nog weten als je ergens een account aanmaakt.
Wij willen graag weer terug naar Gambia dit is 6 enhalf uur vliegen. Ik gebruik alleen zuurstof bij bij medische sporten. Maar helaas is vliegen voor mij ook inspanning( saturatie probleem bij inspanning) Ik heb zelf ook al veel uitgezocht en ik denk inderdaad dat een concentrator de beste oplossing is voor mij.
Wij willen begin dec weer gaan dus hopelijk gaat het goed want ik was nog niet van plan om me hier bij neer te gaan leggen ga nog veel te graag op vakantie :Y Heeft U ook nog vakantie plannen ? Ik hoor het nog graag van U
Wij hebben een Focus concentrator die 2ltr per minuut geeft. Hij geeft 80 tot 90% zuurstof af, zodra je inademt.Hij blaast dus niet constant in je neus. Er zitten laders bij voor in de auto maar ook op het stopkontakt. Hij werkt ook zonder stopkontakt op een accu die iets groter is dan een pakje sigaretten. Zo'n accu geeft ongeveer 2 uur stroom
Check wel met de vliegmaatschappij of je dit apparaatje mag meenemen. Hij is overigens wel handiger dan een Eclipse 5. Dit apparaat is groot en zwaar en is niet erg handig als je met bv Transavia vliegt, er is dan bijna geen extra ruimte voor het apparaat.
Nog een aandachtspuntje als je met grotere apparaten vliegt: Je wordt standaard op rij 3 of 4 gezet. Kennelijk omdat de stewardessen beter op je kunnen letten bij calamiteiten. Geruststellend dus. Maar.... als je vliegt met zuurstof heb je extra bagage bij je, die je echter niet kwijt kunt in de ruimte boven de stoel, want daar slaat het personeel je bagage op.
Tip: Zorg dat je als eerste naar binnen mag en ruim eerst je handbagage op voordat je de stewardess een seintje geeft dat de andere passagiers binnen komen. Met een beetje "haar op je tanden" moet dat lukken.
Het valt volgens mij en dat weet ik niet zeker omdat ik zelf geen zuurstof gebruik, onder de wet gevaarlijke stoffen als gassen onder hoge druk.
Ik ben wel eens in Bangkok uit het vliegtuig gehaald omdat ik een reserve luchtflesje van duik apparatuur bij me had in mijn bagage.
Je zult er een hoop formulieren bij moeten hebben als je in gaat stappen.
Vliegen met zuurstof moet je zelf regelen. je moet een verklaring overleggen van je longarts in nederlands en engels en niet ouder als 14 dagen voor vertrek.
Kosten verschillen per luchtvaartmaatschappij. eventueel kan je een concentator geleverd krijgen door je zuurstof leverancier let op, ook deze moet geschikt zijn aan de eisen van de luchtvaartmaatschappij waar je mee vliegt.
kosten en mogelijkheden verschillen idd per luchtvaartmaatschappij.
er zijn een aantal maatschappijen waarbij je een mobielke concentrator mee mag in het vliegtuig.
Die kun je evt misschien huren bij je zuurstofleverancier. Dat zou de mooiste oplossing zijn.
Ben je aangewezen op een 'ouderwetse' fles heb je nog een aantal extra problemen. Ze nemen dan een zuurstoffles voor je mee in een extra beveiligde kist. Je moet voor de ruimte van die 'kist' vaak voor een extra stoel betalen. Ook nemen ze vaak maar 1 'kist' mee, je moet dan dus berekenen hoe lang je met die hoeveelheid zuurstof toe kunt en of dat lang genoeg is voor de vlucht.
Ook moet je een oplossing bedenken voor de tijd tussen het inchecken en het instappen in het vliegtuig. Ik mocht mijn eigen vloeibare zuurstof systeem of zuurstoffles niet meenemen op de luchthaven (Schiphol) zelf. Uiteindelijk ben ik toen in de tussenperiode 'begeleid' door een zuurstoffles met verpleegkundige van de medische dienst van Schiphol.
Een mobiele concentrator mag je wel meenemen op de luchthaven
Hallo Jeanette,
ik heb ervaring met het vliegen met zuurstof. Afgelopen jaar 2x naar Griekenland geweest met een zuurstof concentrator bij me. Zoals al gezegd is door de anderen moet je een verklaring van de arts hebben dat je fit genoeg bent om te vliegen. Verder moet je enkele zaken in de gaten houden:
Als je zelf thuis zuurstof hebt, bijvoorbeeld (zoals ik) vloeibare, die mag je dus niet meenemen. Ook een persluchtfles, die witte flessen, die mag je ook niet meenemen in het vliegtuig.
De zorgverzekeraar vergoedt maar een x aantal dagen naar het buitenland per jaar. In mijn geval was dat 28 dagen. Ga je langer, dan loop je risico zelf bij te moeten betalen. Reken daarbij op ongeveer 15 euro per dag dat je extra gaat.
De zuurstof leverancier moet ruimschoots op tijd de aanvraag ontvangen dat je een zuurstofconcentrator mee wilt nemen op vakantie. Vivisol wil het bijvoorbeeld graag een maand van tevoren zeker weten. Ze hebben natuurlijk maar een beperkt aantal, dus hoe eerder je aanvraagt, hoe groter je kans is.
Kijk bij de vliegtuigmaatschappij (voordat je gaat aanvragen) waar je mee gaat vliegen welke apparaten toegelaten worden in het vliegtuig. Bij de meeste is dat hetzelfde, maar je weet maar nooit...
Ik heb zelf vorig jaar de Inogen One G2 meegekregen. Die is goed bevallen. Maar...
Dit is wel een apparaat dat geluid maakt. Het is een concentrator, die als hij aan staat een motortje aanstuurt die de lucht concentreert. Het is niet hard, maar als je 's nachts ook zuurstof gebruikt en geen vast slaper bent (of je partner), dan kan het je nachtrust verstoren. Ik raad je dan ook aan voor allebei zacht oordopjes mee te nemen.
Verder is zo'n Inogen een puffer. Dat betekent dat hij alleen zuurstof geeft bij inademen.
Zo'n Inogen wordt geleverd met een iene miene boodschappen wagentje, zodat je hem eventueel zo kunt gebruiken. Ik heb deze op onze 2e vakantie thuisgelaten. Je kunt hem namelijk ook aan de schouderriem dragen. Als je het karretje namelijk meeneemt + je hebt je koffer op wieltjes is een beetje onhandig. Heb je alleen het schoudertasje bij je, dan kun je deze op je koffer zetten en zo allebei rijden.
Naast onze vlucht naar Athene met Transavia hadden we ook nog een binnenlandse vlucht in Griekenland met Olympic Air. Deze willen dus ook, naast de verklaring van de arts, nog een eigen ingevulde vragenlijst hebben. Ook deze moet een stempel of handtekening bevatten van de longarts. Let dus goed op!
Zo'n concentrator wordt geleverd met twee accu's. Deze gaan zo'n 3 uur mee per stuk. Je krijgt bij de levering natuurlijk ook de adapter, + een koppelstuk voor in de auto. Je dient dus zelf even uit te rekenen hoe lang je vlucht gaat duren, en of je accu's voldoende zijn. Je kan hem in rust (op de grond) natuurlijk in een lagere stand zetten, zodat hij wat langer mee gaat, of eventueel tussentijds een stopcontact opzoeken...
Verder zit je in de lucht in een druk cabine. Hierdoor daalt je saturatie, zelfs met zuurstof. Ik weet niet of je een saturatiemeter hebt en deze meeneemt, maar schrik dus niet als je in het vliegtuig je saturatie checkt. Deze kan een stukje lager zijn...
De eerste keer dacht ik slim te zijn door de lange slang mee te nemen (die ik thuis gebruik), zodat ik de Inogen bijvoorbeeld in de toilet kon zetten (minder geluid). Helaas pomp deze niet op zo'n lengte, en gaat hij in de foutstand. Gaat niet werken dus...
Vliegtuigen hebben ook een mogelijkheid om zuurstof aan boord te leveren. Dit moet je ook natuurlijk van tevoren aanvragen, en schijnt, afhankelijk van de vlucht, zo'n 200 tot 300 euro te kosten. Heb ik geen ervaring mee.
Nou dat was het wel zo'n beetje. Toch alvast een hele fijne vakantie toegewenst! Laat je niet tegenhouden!
Hallo thomas,
Bedankt voor de informatie en sorry dat het zo lang duurde voor ik reageerde ik wist niet meer wat mijn inlogcode
was. Pfff je moet ook maar overal je wachtwoord nog weten als je ergens een account aanmaakt.
Wij willen graag weer terug naar Gambia dit is 6 enhalf uur vliegen. Ik gebruik alleen zuurstof bij bij medische sporten. Maar helaas is vliegen voor mij ook inspanning( saturatie probleem bij inspanning) Ik heb zelf ook al veel uitgezocht en ik denk inderdaad dat een concentrator de beste oplossing is voor mij.
Wij willen begin dec weer gaan dus hopelijk gaat het goed want ik was nog niet van plan om me hier bij neer te gaan leggen ga nog veel te graag op vakantie :Y Heeft U ook nog vakantie plannen ? Ik hoor het nog graag van U
groetjes Jeanette
Hallo Jeanette316
Wij hebben een Focus concentrator die 2ltr per minuut geeft. Hij geeft 80 tot 90% zuurstof af, zodra je inademt.Hij blaast dus niet constant in je neus.
Er zitten laders bij voor in de auto maar ook op het stopkontakt. Hij werkt ook zonder stopkontakt op een accu die iets groter is dan een pakje sigaretten. Zo'n accu geeft ongeveer 2 uur stroom
Check wel met de vliegmaatschappij of je dit apparaatje mag meenemen.
Hij is overigens wel handiger dan een Eclipse 5. Dit apparaat is groot en zwaar en is niet erg handig als je met bv Transavia vliegt, er is dan bijna geen extra ruimte voor het apparaat.
Nog een aandachtspuntje als je met grotere apparaten vliegt: Je wordt standaard op rij 3 of 4 gezet. Kennelijk omdat de stewardessen beter op je kunnen letten bij calamiteiten. Geruststellend dus. Maar.... als je vliegt met zuurstof heb je extra bagage bij je, die je echter niet kwijt kunt in de ruimte boven de stoel, want daar slaat het personeel je bagage op.
Tip: Zorg dat je als eerste naar binnen mag en ruim eerst je handbagage op voordat je de stewardess een seintje geeft dat de andere passagiers binnen komen. Met een beetje "haar op je tanden" moet dat lukken.
Goede Reis!
Groetjes