Hoe werkt het met het zuurstofpercentage op hoogte?
08-04-2014 om 22:25 uurMijn zoontje van 10 maanden is geboren met twee kleine longen. Vanwege deze nieuwe situatie voor ons als gezin ben ik mij wat meer aan het orienteren op de potentiele invloeden die dit heeft of zou kunnen hebben op hem.
Momenteel ben ik specifiek bezig met de volgende vraag: de zuurstof die wij inademen heeft ongeveer een zuurstofpercentage van 21%. De commerciele luchtvaart hanteert voor het vervoer van personen een grens van de luchtdruk in de cabine van, naar ik me heb laten vertellen, ongeveer 17 tot 18%. Dit zou te vergelijken zijn met een ijlere lucht die we terugvinden op een hoogte van ongeveer 2500 meter. Nu ben ik erg benieuwd of er een schaal bestaat die het percentage zuurstof (ofwel, ijle lucht die voor ons te vergelijken is met een lager percentage zuurstof) afzet tegen de hoogte waarop we ons bevinden. Bijvoorbeeld: met welke hoogte is een zuurstofpercentage van 14% te vergelijken? Ik heb zoiets nog niet kunnen vinden. Daarbij weet ik niet of het gewoon een simpele rekensom betreft of dat ik rekening zou moeten houden met bijvoorbeeld een exponenciele daling van dit percentage?
Is er iemand die me misschien iets verder zou kunnen helpen met deze vraag?
heel erg bedankt!
Mark
Hoi mark,
Ik vind de vraag nog al ingewikkeld gesteld.
Mischien is het handiger om het aan de kinderarts/longarts te vragen?
Misschien dat een klimmer, alpinist, vliegenier, vliegschool of misschien wel de rijks luchtvaart dienst dat weet, waag er eens een telefoontje aan met een vliegschool, de Rld of de vereniging voor alpinisme.
Succes.
Ik heb ook geen concreet antwoord op je vraag, maar ik vind de tip van Marcus wel een goeie!
Wat trouwens wel zo is en dat is eigenlijk grappig: overal in de lucht, op welke hoogte dan ook is het zuurstofpercentage 21 %. Dat wordt niet minder naar mate je hoger komt.
Waarom we moeite met zuurstofopname hebben op grotere hoogte, komt doordat de luchtdruk afneemt. Zie ook dit artikel. Dat legt het wel duidelijk uit vind ik.
Dus nogmaals, ik weet niet precies hoe het zit, alswel dat het niet met het zuurstofpercentage in de lucht maar met de afgenomen luchtdruk te maken heeft. Interessant :)