Herhaalrecepten
24-11-2014 om 12:54 uurAl jaren nooit een probleem geweest. Medicatie bijna op, via de receptenlijn bestellen bij de huisarts en de volgende dag ligt het klaar bij de apotheek.
Deze keer niet.
Assistente belde: u heeft budesonide besteld, maar u komt nooit meer op controle. Nee, dat klopt, ik loop al een paar jaar bij de longarts, staat in mijn dossier.
O ja, ik zie het nu ook.
Maar dan moet u daar de medicijnen bestellen.
Huh :{w
Is dat nieuw?
Nee hoor, dat is al lang zo.
Nou ik dacht het niet.
Okay, zei assistente, u krijgt het nu voor 1 keer, maar dan niet meer.
Ja graag met een nieuwe inhalator, die andere is al meer dan een jaar oud en begint te haperen.
Volgende dag ging mijn dochter naar de apo om haar medicijnen op te halen en ze kwam thuis met alleen een navulling dus. >:(
Vanmorgen ben ik zelf naar de apotheek getogen en heb het nagevraagd. Ze waren daar heel verbaasd, want dat is nl niet zo.
Ze gaven me zo een nieuwe inhalator + vulling mee, zonder probleem, zonder recept!
Pluim voor deze service, want ik zag alweer voor me dat ik weer zou moeten bellen.
Heeft iemand hier ook wel eens een dergelijk probleem gehad?
Volgens mijn man lag het aan die assistente, die zogenaamd bijdehandter denkt te zijn.
Want uiteindelijk moet de huisarts het goedkeuren en dat was nog niet eens gebeurd.
Ik ben benieuwd naar jullie negatieve ervaringen.
Ik weet dat het meestal gewoon goed gaat, zonder problemen, net als bij mij.
nee, foutje van de assistent
Lijkt mij ook!
Bij mij gaan alle herhaalrecepten via de huisarts, ook als de medicatie is voorgeschreven door de longarts.
Als het goed is, stuurt je longarts na elk bezoek een brief aan je huisarts met ook je medicatie zodat je herhaalrecepten via de huisarts kan aanvragen. Ik heb het wel een keer via de longverpleegkundige geprobeerd toen mijn huisarts op vakantie was maar ook dan moet het via de vervangende huisarts. De longarts doet het niet. In principe krijg ik altijd een recept met genoeg tot mijn volgende poli afspraak maar bijvoorbeeld met de nasonex heb ik altijd te weinig en nu met de Theolair kom ik ook niet uit. Dan regel ik het via de huisarts. Gaat altijd goed.
Mijn vorige longarts was daar laks in, bleek. Want de longverpleegkundige van de h.a. waar ik altijd voor die tijd kwam voor controle, belde me een keer op, hoe het nu toch met mij ging. Toen liep ik al bijna een jaar bij die l.a. en hadden zij nog niks gehoord.
Dus bij mijn volgend bezoek heb ik aan hem gevraagd om mijn h.a. even de diagnose en behandelplan te sturen.
Of dat goed gegaan is, weet ik niet, ik denk het niet, want bij volgend bezoek aan mijn h.a. vroeg deze welke diagnose ik nu gekregen had.
Enfin, ik heb inmiddels een andere longarts die wel trouw een update stuurt, met bloeduitslagen en al,
maar dan komt er opeens zo'n assistente tussen die de boel een beetje traineert. Ook niet in het dossier keek kennelijk!
Ik kreeg op dat moment de indruk dat dit een nieuwe regel in de gezondheidszorg was. Er verandert immers iedere keer iets, dus dat leek mij best aannemelijk.
Maar het was weer even een klein ergernisje.
Hopelijk gaat het een volgende keer weer gewoon goed.
We hebben nog een toevallig dingetje, mijn man en ik bestellen om en om de Xyzal tabletten.
Als hij ze bestelt, krijgt hij de originele en als ik erom vraag krijg ik de merkloze (die echt minder goed werken)
We moeten er zelf om lachen, mijn man grapt dat hij particulier patiƫnt is en ik maar ziekenfonds (uit de tijd natuurlijk :) je zou er bijna iets van denken. Allemaal toeval natuurlijk. :+
En als het nodig is, neemt de apotheek contact op met de la. Tenminste hier dan.....
@Thirza, van mijn la begreep ik ook dat er 1x per jaar een brief wordt gestuurd naar de ha. Heb aangegeven dat ik dat in mijn situatie van onstabiel astma niet zo wenselijk vind en graag vaker mijn ha ingelicht wodt. Naar ik laatst begreep gebeurd dit ook vaker ^O^
Nooit geen problemen gehad wat ik van de LA heb gekregen kan en doen ik via HA als herhalingsrecept , nooit problemen gehad , gelukkig !
Hier is een speciale (herhalings) receptenlijn
Gaat heel goed, bellen en de andere dag staat het klaar
Alleen als je iets nieuws heb en je wilt dat nogmaals bestellen, 1ste keer via de ha assistente en daarna gewoon via de receptenlijn
Dat hebben wij ook. Ideaal want je kan 24/uur per dag bellen dus ook als ik 's avonds of in het weekend het laatste doosje aanbreek. Gelijk bellen, vergeet ik het ook niet. En via de website kan je ook recepten aanvragen.
Hier niet, je kunt pas vanaf 08.30 uur bellen
Er zitten apothekers assistentes aan de telefoon
Een mailtje naar de assistente is voldoende. Afhankelijk van het tijdstip kan ik het dezelfde dag nog halen. Anders een dag later.
De vertraging in het proces zit 'm hier in de verwerkingstijd van de assistente. Bij de apotheek kan ik altijd terecht.