medicatie en wie is doorslaggevend

04-07-2024 om 11:36 uur

Hallo, ik ben nieuw hier maar heb al enige berichten gelezen waardoor ik heb getwijfeld om een account te maken. Mijn geschiedenis is (nog) niet heel ernstig, maar wel dusdanig dat ik merk dat wat ik wil niet altijd meer mogelijk is. Gelukkig lukt het allemaal (met hier en daar wat hulp) Maar nu een vraag, ik gebruik seretide wat MIJ goed bevalt, maar wat sinds kort (bij mij) niet meer wordt vergoed. Als vervanger kreeg ik salmeterol/fluticasonpropionaat 25/250/dosis, hier kreeg ik last van diverse bijwerkingen (veel hoesten, heel erg benauwd, hoofdpijn, enz enz) Dit gaf ik door aan huisarts, aan zorgverzekering en apotheek, mijn huisarts vermeld nu dat het medische noodzaak is dat ik weer seretide krijg. Dus ik weer naar apotheek om (wat ik dacht) seretide op te halen, dus niet, weer de vervanger. Ik gaf dus direct aan (bij de balie) deze hoef ik niet, zie aantekening huisarts. Volgens de apotheker ben ik niet allergisch voor de bestanddelen van vervangend medicijn, en ach, dat ik benauwder (en meer) wordt, tja, is geen reden om weer seretide te krijgen. De keus is, met bijwerkingen vervangend middel, OF op eigen kosten seretide, het laatste heb ik maar gedaan. (de apotheker zou factuur van vervangend middel direct veranderen en doorgeven)Volgens zorgverzekering is advies van apotheker bepalend en dwingend, de huisarts of welke arts ook, kan wel iets aangeven, maar de apotheker bepaald. Tis een lang verhaal geworden, sorry alvast, maar dit is zelfs de korte versie in tijd. Tevens kreeg is dus WEL de rekening van het vervangend middels, was dus niet aangepast, dus al met al, hoe kan dit allemaal? Is dit normaal dat apotheker bepalende rol heeft in gebruik van medicatie? (het geld krijg ik van vervangend middel tzt terug)

Login of registreer om te reageren
Moderator
04-07-2024 om 14:31 uur

Hallo Warrig1313, welkom op ons forum. Dat is een een vreemde situatie dat de apotheker je huisarts niet volgt. Het lijkt me eigenlijk een goede vraag voor Vraag het een deskundige! Is het misschien een idee dat je de vraag daar stelt? 

Dat kun je vinden via home - gespreksthema’s - vraag het de deskundige. Kortweg zou de vraag kunnen zijn: mag een apotheker een medische noodzaak medicijn weigeren af te geven? Succes ermee! Groet, Marikey

 

Login of registreer om te reageren
07-07-2024 om 20:39 uur

Seretide en salmeterol/fluticason zijn hetzelfde middel. Dat wil zeggen: op papier zijn het dezelfde medicijnen. Toch hebben sommige patiënten last van zo'n merkwissel. De apotheker heeft de adviserende rol maar je arts de doorslaggevende. Als je huisarts "medische noodzaak" op het recept heeft gezet mag de apotheker je "merkpuffer" niet wijzigen naar de "merkloze"=generieke variant. Het is ook niet toegestaan de patiënt hier extra voor te laten betalen. Terug contact opnemen met je huisarts dus.

Login of registreer om te reageren
08-07-2024 om 10:38 uur

Beste Warrig, 

Ik heb ook verschillende medicijnen en ervaring met "op medische noodzaak". Volgens mij mag een apotheek niet uit zichzelf afwijken op merk van medicatie "op medische noodzaak". Je huisarts is eindverantwoordelijke in deze. 

Je apotheek heeft enkel een signalerende functie: indien je merkmedicatie om redenen (tijdelijk) niet verkrijgbaar is, kan je apotheek je in goed overleg met jou een medicijn aanbieden van een andere fabrikant. Een apotheek heeft zeker niet de rol bepalend of dwingend te zijn. Zou een mooie worden: je huisarts schrijft je medicijnen voor voor het verbeteren van je gezondheid en vervolgens zegt je apotheek: nee hoor, wij weten het beter. 

Zoals ik begrijp is er wel seretide beschikbaar, maar deze wordt (dit jaar) niet vergoed door de zorgverzekeraar? En dat dat de reden is dat de apotheek je wat anders aanbied, wat wel wordt vergoed? 

In deze geef ik je het advies om je huisarts op de hoogte te stellen en zeker in gesprek gaan met je apotheek, want deze laatste kan mi niet bepalen of jij al dan niet bijwerkingen krijgt, die zo te lezen voor jou persoonlijk erger zijn dan het middel. 

Vervolgens mogen zij niet op eigen initiatief afwijken van een medische noodzaak bij een medicijn wat beschikbaar is, puur om het feit dat het niet meer wordt vergoed. Als je er de financiële ruimte voor hebt, kunnen ze met je overleggen dat je het zelf betaalt, of aan de balie of op rekening. 

De zorgverkering stelt jaarlijks hun lijsten op met vergoeding voorkeursmedicatie. Die kan je downloaden. Het kan zijn dat ze seretide niet vergoeden dit jaar. 

Voorts is er een "leidraad verantwoord wisselen medicijnen". Heel interessant om eens door te nemen en ook je apotheek daarop mede te wijzen. 

Deze is terug te vinden op het longforum en op de site van de Rijksoverheid. 

Of ......een andere apotheek zoeken. 

Hopelijk krijg je snel weer de voor jouw werkende seretide. 

 

 

Login of registreer om te reageren
16-07-2024 om 08:31 uur
Reactie op Amy90 - puffelientje

Seretide en salmeterol/fluticason zijn hetzelfde middel. Dat wil zeggen: op papier zijn het dezelfde medicijnen. Toch hebben sommige patiënten last van zo'n merkwissel. De apotheker heeft de adviserende rol maar je arts de doorslaggevende. Als je huisarts "medische noodzaak" op het recept heeft gezet mag de apotheker je "merkpuffer" niet wijzigen naar de "merkloze"=generieke variant. Het is ook niet toegestaan de patiënt hier extra voor te laten betalen. Terug contact opnemen met je huisarts dus.

Hallo, dank voor je reactie, maar... volgens de werkwijze en regels van mijn zorgverzekering is de apotheker wel bepalend. (heb ik zwart op wit) Mijn huisarts had al contact gehad met apotheker, had ook vermeld dat het medische noodzaak (m.n) was, maar de apotheker heeft bepaald, en bepaald nog steeds, dat het geen medische noodzaak is en dat ik het niet vergoed krijg. (of ik neem het vervangend middel wat ik wel vergoed krijg) Dus, ik kan geen kant meer op, want overstappen naar een andere zorgverzekering is niet aan de orde. (brengt meer kosten met zich mee)

 

Login of registreer om te reageren
16-07-2024 om 08:41 uur
Reactie op Tauriel

Beste Warrig, 

Ik heb ook verschillende medicijnen en ervaring met "op medische noodzaak". Volgens mij mag een apotheek niet uit zichzelf afwijken op merk van medicatie "op medische noodzaak". Je huisarts is eindverantwoordelijke in deze. 

Je apotheek heeft enkel een signalerende functie: indien je merkmedicatie om redenen (tijdelijk) niet verkrijgbaar is, kan je apotheek je in goed overleg met jou een medicijn aanbieden van een andere fabrikant. Een apotheek heeft zeker niet de rol bepalend of dwingend te zijn. Zou een mooie worden: je huisarts schrijft je medicijnen voor voor het verbeteren van je gezondheid en vervolgens zegt je apotheek: nee hoor, wij weten het beter. 

Zoals ik begrijp is er wel seretide beschikbaar, maar deze wordt (dit jaar) niet vergoed door de zorgverzekeraar? En dat dat de reden is dat de apotheek je wat anders aanbied, wat wel wordt vergoed? 

In deze geef ik je het advies om je huisarts op de hoogte te stellen en zeker in gesprek gaan met je apotheek, want deze laatste kan mi niet bepalen of jij al dan niet bijwerkingen krijgt, die zo te lezen voor jou persoonlijk erger zijn dan het middel. 

Vervolgens mogen zij niet op eigen initiatief afwijken van een medische noodzaak bij een medicijn wat beschikbaar is, puur om het feit dat het niet meer wordt vergoed. Als je er de financiële ruimte voor hebt, kunnen ze met je overleggen dat je het zelf betaalt, of aan de balie of op rekening. 

De zorgverkering stelt jaarlijks hun lijsten op met vergoeding voorkeursmedicatie. Die kan je downloaden. Het kan zijn dat ze seretide niet vergoeden dit jaar. 

Voorts is er een "leidraad verantwoord wisselen medicijnen". Heel interessant om eens door te nemen en ook je apotheek daarop mede te wijzen. 

Deze is terug te vinden op het longforum en op de site van de Rijksoverheid. 

Of ......een andere apotheek zoeken. 

Hopelijk krijg je snel weer de voor jouw werkende seretide. 

 

 

Hallo, dank je voor de reactie.

Alles wat in je reactie wordt vermeld is gedaan, mijn huisarts had al M.N. doorgegeven, maar ook mijn zorgverzekering geeft mij door (zwart op wit) dat de definitieve beslissing bij de apotheker ligt. Als hij/zij vindt dat het geen M.N betreft dan gaat het niet door. De leidraad had ik doorgelezen en dus weer contact opgenomen met zowel huisarts als zorgverzekering, van de huisarts nog geen reactie, maar van zorgverzekering reactie ontvangen dat zij volgens hun eigen regels werken. Inmiddels betaal ik het al zelf, maar dat kan ik niet elke maand doen, daarom zoek ik het uit, want ik begrijp niet dat een apotheker kan zeggen, tja, dat je er benauwder van wordt dat is geen reden (niet direct tegen mij maar tegen assistente huisarts, daarom kan ik dit ook niet gebruiken, wordt denk ik een welles-nietes spelletje) Wij krijgen medicijnen omdat we het benauwd hebben, maar als je dat soort reacties krijgt, tja, dan houd het voor mij op. (het begrijpen van medicatie voorschrijven bedoel ik daar mee)

Login of registreer om te reageren
16-07-2024 om 13:27 uur

Beste Warrig,

Wat een vervelende situatie! Is het misschien een idee om met de huisarts te kijken voor een alternatief medicijn dat wel goed voor je werkt en vergoed word? Dus een andere puffer dan de seretide? Zeker jammer om vanwege nieuwe regels en geld te moeten stoppen met iets dat voor je werkte maar er zijn heel veel soorten puffers. Jouw apotheek en reactie van verzekering klinkt niet meedenkend ik zou daar niet graag klant zijn. 

Veel sterkte met dit gedoe waar niemand op zit te wachten. Wat ik ook zo raar vind is dat een kostenbesparing weg is zodra arts of apotheker tijd erin moeten stoppen. En dat het zelf vergoeden dan op het hele bedrag gaat in plaats van alleen het prijs verschil.  

 

Login of registreer om te reageren