Lastig vallen via telefoon
22-01-2013 om 15:57 uurBeste mensen van het longfonds
Ik ben afgelopen jaar al 4 keer via de telefoon benaderd en steeds dacht ik dat het ging omdat er een soort belangstelling was, maar het was steeds de vraag of ik extra wilde doneren :@
Ik ben hier best een beetje naar van. Ik had iets besteld en er werd gevraagd of ze me mochten bellen voor vragen, nou ja dacht ik vragen mag altijd. Een patiënt kan misschien nog meer inzichten bieden of iets dergelijks. Maar het gaat echt zo. Goedemiddag met het longfonds, u kunt lid worden, sorry ben ik al, oh wilt u extra donatie geven >:(
Niets geen oh mevrouw u heeft een longaandoening, wat betekend het longfonds voor u, wat zouden we nog meer kunnen doen enzovoorts.
Ik heb gisteren echt boos gereageerd, dat er bij mij echt geen geld te halen is!!!! En dat ik wilde dat de betreffende mevrouw het zou terugkoppelen naar het longfonds wat zoiets met patiënten doet.
Kunt u alstublieft terugkoppelen dat interesse in patiënten van het bij u aangesloten Longfonds iets anders is als heel onbeleefd vragen om geld!!!!!
Met vriendelijke groet,
Jippie
ps me wijzen op het belmeniet register maakte me nog bozer.
Ik sluit me hier bij aan, ik had een keer aan iets meegedaan waarbij ik iets kon winnen, er werd gevraagd om mijn tel. nr. om over de uitslag te bellen.
Ik werd gebeld met een verhaal dat de uitslag pas volgende week bekend zou zijn , daarna begon die mevr. een heel vriendelijk praatje over het longfonds en over mij, daarna werd op mij ingepraat dat ik toch echt wel heel goed werk deed met een maandelijkse donatie. Overdonderd heb ik er mee ingestemd maar achteraf was ik behoorlijk boos.
Pas stond er weer iets waar m'n tel. nr. werd gevraagd en heb ik niet meer meegedaan aan iets.
Ik sta al jaren in het bel me niet register wat op deze manier ( mogen we een keer bellen ) legaal gepasseerd wordt. Ik vind het niet netjes zo met je leden om te gaan !!!!
Ik herken jullie verhalen. In november heb ik een boekje besteld bij het astmafonds over verzekeringen en medicatie hoe dat allemaal geregeld is. Leek me interessant omdat ik bezig was met het uitzoeken van een nieuwe zorgverzekering. Het boekje was gratis maar je moet natuurlijk wel je gegevens achterlaten. Geen probleem. In de week nadat ik het ontvangen had, werd ik gebeld wat ik van het boekje vond en of ik lid wilde worden. Ik loop al langer te dubben of ik lid wil worden en vind het niet zo erg dat ze daar een keer over bellen en had aangegeven er over na te willen denken (inmiddels was het december, drukke maand waarin ik wel wat anders aan m'n hoofd had). Ik moest gelijk een afspraak maken wanneer ik teruggebeld wilde worden. Ik ben denk ik wel vier keer gebeld waarin ik oa aangaf dit soort dingen liever online te willen regelen maar ze wilden het persé telefonisch. Naja, uiteindelijk lid geworden en m'n gegevens doorgegeven (overigens was het m'n eigen keuze dat ik lid geworden ben maar dat terzijde). Ze zouden de papieren meteen opsturen maar ik hoefde pas in januari te betalen. Inmiddels ben ik anderhalve maand verder en heb ik nog steeds niets binnen (ook nog niet betaald). Ik heb meerdere malen contact opgenomen dat ik nog niets ontvangen had maar iedere keer krijg ik te horen dat het vandaag of morgen wel binnen zou komen, nou niet dus. Ik vind dit geen stijl.
Gelukkig ben ik niet bekend met de telefoontjes, wel met de acceptgiro's (zie dit topic). Op welke manier dan ook, ik ben het ermee eens dat het niet prettig is om gesmeekt te worden om nog meer te doneren.
Mijn budget is beperkt maar ondanks dat geef ik graag toch ook een paar goede doelen jaarlijks/maandelijks een bijdrage, omdat ik weet hoe belangrijk dit is, en alle beetjes helpen denk ik dan.
Ik weet zeker dat er samen met mij meer mensen zijn die ondanks hun beperkte budget ruimte maken om geld te geven. Dat er daarbuiten gevraagd word om 'nog meer' vind ik dan ook niet prettig. Moet zeggen dat ik dan ook nooit op telefoontjes/acceptgiro's/ed reageer. Het komt bijna ondankbaar over op hetgeen je al geeft terwijl je zelf al voorzichtig met je geld om moet gaan.
Beste Jippie,
Allereerst hartelijk dank dat je lid bent van de Longfonds patiëntenvereniging. Dankzij de steun van onze leden en donateurs kunnen we blijven strijden tegen longziekten.
Het is niet de bedoeling van het Longfonds om je iets op te dringen. Onze excuses als dat wel zo is overgekomen. Je bepaalt uiteraard zelf of en wanneer je geeft.
Overigens is het verplicht dat het bel me niet register aangeboden wordt aan het einde van elk gesprek. Dit is bedoeld als service, mocht je niet meer gebeld willen worden.
Uiteraard kun je voor inhoudelijke vragen altijd terecht bij de Advieslijn via het Forum, of telefonisch op nr. 0900-2272596.
Excuses voor het ongemak en nogmaals bedankt voor je steun als lid.
Met vriendelijke groet,
De Advieslijn
Desondanks ben ik het met Jippie eens dat dat niet aangenaam is.
Eerst wordt je gevraagd of je lid wilt worden en als je aangeeft dat je dat al bent wilt u misschien een extra donatie geven.
Ik ben al weer een flink aantal jaren lid van het astmafonds/longfonds en ervaar het als ongewenst bedelen om extra donaties.
Ik vind het antwoord ook een soort oppervlakkig. Ik neem aan als ze mij bellen dat ze in het longfonds administratie systeem al kunnen zien dat ik al vanaf mijn 20 ste lid ben :@, ik word dit jaar 50.
Dit lastig vallen is blijkbaar heel normaal voor een organisatie als het longfonds de naam zegt het ook al "fonds" het longfonds is een fonds dat geld en fondsen werft voor onderzoek en alle aanverwante zaken betreffende de longen en zich hiervoor inzetten en hard maken.
Het longfonds vindt zichzelf ook een patiënten vereniging maar dat pad zijn ze al lang geleden kwijt geraakt. In mijn ogen zou een longpatiëntenvereniging ook geen ledendag in een dierentuin houden en zo kan je een tijdje doorgaan. Natuurlijk doen ze veel goede dingen en zetten ze zich in voor longziekten maar het pad van patiënten vereniging heeft het longfonds al lang geleden verlaten en daar zit met name het probleem. Ook al zijn er tegenwoordig longpunten en dergelijke een echte patiënten vereniging is het allang niet meer en wordt het denk ik ook nooit meer.
Andere echte patiënten verenigingen, waar ik ook lid van ben, hebben bijvoorbeeld kortingen geregeld bij winkels voor hulpmiddelen, kortingen bij verhuizingen, aanpassingen in woning, kortingen op ziektekostenverzekeringen, juridische hulp recht op rechtsbijstand bijvoorbeeld. Zo heeft de ANGO waar ik ook lid van ben zelfs diverse fiscale consulenten overal in het land en wordt je belastingaangifte gratis ingevuld ook hebben ze sociale en juridische raadgevers overal in het land.
Ben dus lid van diverse patiënten verenigingen en er is er geen eentje bij die om donaties vraagt of brieven met overschrijvingskaarten stuurt. Alleen van het longfonds krijg ik zulke onzinnige brieven die ongeopend direct de oud papier bak in gaan. Had ik eerst nog het idee om via de notaris het longfonds in mijn testament op te nemen dat idee heb inmiddels ook in de prullenbak gedaan.
Als ik kijk naar mijn lidmaatschap is er nog maar één reden waarom ik lid ben van het longfonds en dat is dat mijn zorgverzekeraar het lidmaatschap voor 100% vergoed. Het kost me dus niks en anders had ik mijn lidmaatschap ook al opgezegd, daar hebben ze dus geluk bij.
Noot: ANGO is de Algemene Nederlandse Gehandicapten Organisatie, een algemene landelijke vereniging van, voor en door mensen met een beperking en chronisch zieken.
Hallo allemaal,
Ik vind het ook erg onplezierig om telefonisch benaderd te worden voor een extra donatie. En nog vervelender (en opdringerig en onbeschoft) vind ik het dat er op een negatief antwoord gevraagd wordt "waarom niet"!
Ook ik heb laatst een enquete ingevuld en positief geantwoord op de vraag of men contact op mocht nemen. Dit in de veronderstelling dat het over de enquete zou gaan. De reden bleek idd een verzoek om een extra donatie. Dat viel bij mij ook niet lekker; dat stond nl niet vermeld bij het verzoek..... Als dat wel het geval zou zijn geweest had ik ook niet ingestemd! Wel complimenten voor de dame aan de telefoon; zei was erg vriendelijk.
Ik ben lid, ik collecteer; het houd een keer op!
Neemt niet weg dat ik best snap dat het fonds natuurlijk iedere euro kan gebruiken. Maar waarom niet bijv op de site en in het longpunt een activiteit of onderzoek extra uitlichten/onder de aandacht brengen en daar specifiek een extra donatie vragen?
MD75
Ik krijg van dit soort telefoontjes de neiging om te zeggen: "Ow, maar u wou uw klanten en/of donateurs kwijt?!?"
Het is belachelijk dat je 4 keer in een korte tijd gebeld word voor een soortgelijke vraag.
Als je eenmaal gebeld word naar aanleiding van een enquete dan kan ik daar nog mee leven, maar als je aangeeft niet gebeld te willen worden én het bel me niet register te gaan gebruiken geeft al aan dat het niet zomaar ongewenst is.
Je legt dan én een klacht neer bij het bedrijf dat je belt én je voorkomt nieuwe telefoontjes doordat je aangeeft dat je niet gebeld wilt worden in het bmn-register.
Ik ben al jarenlang ingeschreven bij het bmn-register, desondanks werd ik gebeld door bedrijven die dachten te kunnen/mogen bellen.
In mijn profiel had ik aangegeven voor NIETS gebeld te willen worden.
De bedrijven die uiteindelijk wel belden stelde ik dan ook heel direct de vraag of ze het bmn-register bekeken hadden omdat mijn nummer al jaren daarin stond en ik NIET gebeld wilde worden.
Gelijk kwamen excuses en een aantekening zou gemaakt worden dat we niet meer gebeld zouden worden.
Een bepaalde energieleverancier(niet mijn eigen) bleef bellen ondanks bmn-register, vraag om niet langer te bellen en steeds vriendelijk te blijven.
Uiteindelijk heb ik tegen ze gezegd dat ik mijn advocaat erop af zou sturen als ze nogmaals zouden bellen omdat ik in een periode van ongeveer 1,5 maand iets van 10 keer gebeld werd.
Na dreigement met de advocaat heb ik niets meer gehoord ervan.
Blijkbaar was dit de druppel.