Nou, ben benieuwd of er iemand is die er wel de verklaring voor heeft.
Ben ik ook benieuwd naar!
We hoeven nooit naar buiten te kijken of het droog weer is of regen. Bij hoge luchtvochtigheid / regen heb ik de ene aanval van benauwdheid na de andere. Gisteren aan de longverpleegkundige gevraagd, maar die kon er ook geen antwoord op geven.
hoge luchtvochtigheid houdt toch de lucht vast? in andere woorden je ademt dezelfde lucht in en er zit weinig filtratie in de lucht en de lucht is vochtig dus dan is het niet zo gek dat wij longpatienten erop reageren
Lage luchtdruk tja wie zal die vraag beantwoorden :)
Als je de bergen in gaat krijg je minder zuurstof .. en lucht druk is laag. Lager lucht druk zou dus minder zuurstof betekenen. ? Wellicht dat wij daar dan meer op reageren .. Want dat lucht drukverschil op normaal niveau is zeer gering.
Boven in de bergen zitten we meende ik op iets van 0.8 bar .. ? We hebben het over millibars? Op onze barometer?
Lucht druk en lucht vochtigheid was onderwerp als leerling automonteur. Autos liepen sneller als lucht vochtigheid hoger was. De lucht was dichter/zwaarder zei men dan. Dan kreeg je een hogere explosie .. En dus meer kracht.
In de bergen liep diezelfde auto veel slechter! Moet even graven in mijn geheugen .. Maar was dat niet 0.80 bar op de hoogste bergen? Waar je dan nog we met een auto kon komen! Men kreeg veel minder zuurstof in motor. Dat doen wij in de bergen net zo. We krijgen minder zuurstof.
Maar op het niveau waar op leven? Scheelt het dus millibars. Maar de vroegere auto reageerden ook daar toch wel wat op. Wellicht wij ook.
Heb ooit moeten sleutelen aan een BMW raceauto, waar me gereden werd op Zandvoort. En de eigenaar daarvan zei dat veel buitenlandse coureurs zo graag op Zandvoort reden. Nederland ligt onder de zeespiegel ... En daarom hogere lucht druk! Men ging sneller.
We zijn gewoon niet goed genoeg getuned!! Onze auto vangt dat tegen wording alle maal met de boord computer.
Ja!!!!!!
De luchtdruk hou ik nooit in de gaten maar ik heb het bij een hoge luchtvochtigheid benauwder ,hoef nooit op de hygrometer te kijken.....
Dank je voor jullie reactie. Ik zou graag willen weten waarom dat zo is. Groetjes, Corrie.
Ik weet er de wetenschappelijke verklaring niet van, ik ben geen fysicus;) is wel interessant en boeiend natuurlijk maar ik kan t niet beantwoorden.
Maar het is wel een bekend en beschreven verschijnsel dat longpatienten last hebben van vochtigheid. En lage luchtdruk ook.
Maar hoe dat precies zit?
Nou, ben benieuwd of er iemand is die er wel de verklaring voor heeft.
Ben ik ook benieuwd naar!
We hoeven nooit naar buiten te kijken of het droog weer is of regen. Bij hoge luchtvochtigheid / regen heb ik de ene aanval van benauwdheid na de andere. Gisteren aan de longverpleegkundige gevraagd, maar die kon er ook geen antwoord op geven.
Hoge luchtvochtigheid. Zo wie zo .. Op lucht druk nooit gelet .. Maar dat betekent ook vaak slechter weer. Dus zo logies zijn.
hoge luchtvochtigheid houdt toch de lucht vast? in andere woorden je ademt dezelfde lucht in en er zit weinig filtratie in de lucht en de lucht is vochtig dus dan is het niet zo gek dat wij longpatienten erop reageren
Lage luchtdruk tja wie zal die vraag beantwoorden :)
Als je de bergen in gaat krijg je minder zuurstof .. en lucht druk is laag.
Lager lucht druk zou dus minder zuurstof betekenen. ?
Wellicht dat wij daar dan meer op reageren .. Want dat lucht drukverschil op normaal niveau is zeer gering.
Boven in de bergen zitten we meende ik op iets van 0.8 bar .. ?
We hebben het over millibars? Op onze barometer?
Lucht druk en lucht vochtigheid was onderwerp als leerling automonteur.
Autos liepen sneller als lucht vochtigheid hoger was. De lucht was dichter/zwaarder zei men dan.
Dan kreeg je een hogere explosie .. En dus meer kracht.
In de bergen liep diezelfde auto veel slechter!
Moet even graven in mijn geheugen .. Maar was dat niet 0.80 bar op de hoogste bergen?
Waar je dan nog we met een auto kon komen! Men kreeg veel minder zuurstof in motor.
Dat doen wij in de bergen net zo. We krijgen minder zuurstof.
Maar op het niveau waar op leven? Scheelt het dus millibars.
Maar de vroegere auto reageerden ook daar toch wel wat op.
Wellicht wij ook.
Heb ooit moeten sleutelen aan een BMW raceauto, waar me gereden werd op Zandvoort.
En de eigenaar daarvan zei dat veel buitenlandse coureurs zo graag op Zandvoort reden.
Nederland ligt onder de zeespiegel ... En daarom hogere lucht druk! Men ging sneller.
We zijn gewoon niet goed genoeg getuned!!
Onze auto vangt dat tegen wording alle maal met de boord computer.
Maar wij zijn nog gewoon old school !
Ik ga slecht op vochtig weer en ook storm is een duidelijke trigger, verandering van luchtdruk eigenlijk.
Paginering