astma en school
09-12-2014 om 10:44 uurhoi allemaal
:?mijn zoontje Roy heeft astma en is veel ziek door zijn astma dus ook vaak afwezig,
ik vraag me vaak af of ik kan voorkomen dat hij zo vaak school mist, nu zit ie nog in groep 2 en mist ie niet veel volgens de juf maar straks zit ie in groep 3 en dan gaat ie wel meer missen ben ik bang.
ik voel me daardoor vaak schuldig omdat ik niet kan zorgen dat hij gewoon kan leven zoals de andere kinderen op zijn school of zoals vriendjes, vriendinnetjes.
groetjes Naomi
Hoi Naomi,
Wij verkeren in een soort gelijke situatie. onze dochter heeft Brittle Astma. Door deze aandoening
heeft zij inmiddels 64 x opgenomen gelegen op de medium care met zuurstof en veelal met magnesium sulfaat infusen.
Ook zij heeft heel veel verzuim op school. Vooralsnog gaat het goed op school en merkt de docent niet aan haar resultaten dat ze zo vaak afwezig is.
Belangrijk, denk ik, is om te zorgen dat wanneer je kindje van school moet blijven door zijn astma, dat je ervoor zorgt dat hij thuis of in het ziekenhuis wel bij kan blijven met de leerstof. In Maastricht, AZM hebben ze zelfs school op de afdeling. Thuis zorgen wij dat ze met de stof bij kan blijven. Wij vragen elke 3 maanden aan haar docent om een nieuw werkboekje dat we mee naar huis krijgen, hierdoor blijft ze op niveau.
Heel veel sterkte
heel erg bedankt voor de tips, ik ga idd even vragen of ik thuiswerk mee kan krijgen en ook even in het ziekenhuis ga ik informeren of die mogelijkheid er is om daar les te krijgen.
wat is dat precies voor astma? sterkte, pffff zo vaak opgenomen lijkt me wel heftig hoe ervaart je dochter het?
groetjes Naomi
Lastig he..
Herken het wel. je gaat ook zo aan jezelf twijfelen soms..
Lastige vind ik het vernieuwde passend onderwijs . Veel leerkrachten zitten niet in de volle klassen op deze zorgkinderen te wachten . zij hebben minder geduld en aanpasssingsvermogen om deze kinderen te helpen. ik zit ook met het probleem van de leerkracht. Juf moet hem 3 x pd puffen. Zeker voor buitenspelen en gijmles. Maar ze " vergeet" het regelmatig. ook ziet ze niet dat hij benauwd is. " ja hij hoest wel heel erg he, en hijgt wel erg. " Zo boos om. heb vooraf op school juf ingelicht. zelfs een heel a4 gegeven met signalen bij niels en wat te doen als.... Tel lijst erbij, zorgverzekaraar gegevens, naam arts in de Vu..
Ouders uit de klas een brief gemaild met informatie en tips erover. Dit ivm het spelen met andere kinderen.
Tegenwoordig hebben veel mensen dieren, dus kan hij daar niet spelen.
dat is wel een tip licht ouders in, werkte heel positief uit. Ouders zijn heel alleert bij schoolseactiviteiten en bellen gerust mijn tel. Om iets te vragen erover of voor overleg bij partijtjes. heel fijn.
Laatste keer benauwdheid gefilmd en juf laten zien. Dat werkte ook goed. Schrok enorm en nu let ze beter op. Hierdoor gaat t beter.
Vooraf diverse gesprekken gevoerd of het puffen op school kon ,hadden al via jeug en gezin ,schoolarts contact gehad over verpleegkundige die opschool komt pufffen, maar leekracht mag en kan dit doen.
blijft erachteraan zitten. een keer vergeten heeft veel gevolgen.
Toch zijn ze op school heel bereidwillend. Speciaal in de lente kunstbloemen, bollen en alleen nepplanten in de klas. Met kerst een nepboom en geen kerststukjes met takken.
Het is met hulp vd directie zelfs gelukt om in de klas stuk vloerbedekking te vervangen voor zeil op de grond.
Merk dat ze wel willen,maar het onderschatten en niet weten hoe ermee om te gaan. als je geduld hebt en en er bovenop zit gebeurd er wel van alles.
Wilde nooit zo.n haai baai moeder zijn, maar in het belang van mijn kind heb ik dat wel geleerd om soms op een beleefde manier te zijn.
Speciaalondrwijs voor langdurig zieken kan altijd nog. we hebben dat al eens bekeken en hij werd zo toegelaten, maar je gunt je kind toch zoveel mogelijk een ' gewoon' leven.
Hij zit nu in groep2 . De toekomst zal het leren of hij het kan volhouden met het vele ziek zijn, afwezig zijn ivm vernevelen..
Vinden jullie het ook lastig om het los te laten bij vriendjes en partijtjes. hoe doen jullie dit?
Vr gr miranda
Mama van niels 5 jaar ;met ernstig, moeilijk instelbare astma en van dochter lynn 7 jr,
Hier missen ze wel veel kwa school. Maar mn oudste dochter heeft een goede leraar, die weet waar hij het over heeft. Mn ander dochter mist ook veel.. maar is nog niet leerplichtig, dus nog geen problemen mee gelukkig. Met vriendinnetjes spelen doen mn meiden niet echt, ook kinderfeestjes hebben ze hier amper eigenlijk, dus heb ik geen ervaring mee.
hoi miranda,
ik stuur je even een pb.
groetjes naomi.
Hoi,
Wat herkenbaar!
Je voelt je soms schuldig om hem thuis te houden.
Hier ook vaak het geval.
In overleg met de arts hebben we hele dagen school geschrapt, en is afgesproken met de juf dat hij alleen de ochtend komt, wat neerkomt op 4 morgens omdat hij nog 1 dag in de week vrij is.
Maar zelfs dit is vaak teveel.
Eigenlijk twijfelen we dagelijks of het wel of niet gaat lukken maar het blijft een gok.
De juf twijfelde ook aan zijn gehoor, zelfs op zijn eigen naam reageert hij niet altijd maar mijns inziens kost het 'zijn' in de klas voor hem al zoveel energie..
Sterkte moeders!
En een goede tip is het leerwerk mee naar huis vragen! Wie weet hebben wij daar in de toekomst ook wat aan.
Hallo allemaal,
Vervelende situatie lijkt me! Ik ben zelf leerkracht, met astma. Ik denk dat heel veel leerkrachten niet weten wat astma precies inhoudt. Het is heel erg belangrijk om hier met de leerkracht van het kind over in gesprek te gaan en hem of haar uit te leggen wat de ziekte precies inhoudt zodat ze er ook meer begrip voor hebben en ze de noodzaak van de medicatie inzien. Het is vervelend als een kind veel schooldagen afwezig is. Sommige kinderen die goed mee kunnen komen ondervinden hier nauwelijks problemen van, maar er zijn ook kinderen die wel achter gaan lopen door het verzuim. Maak dit bespreekbaar met de leerkracht. Misschien kan de lesstof mee naar huis worden genomen. Natuurlijk is het goed dat er in het ziekenhuis les wordt gegeven en het is handig om daar indien mogelijk gebruik van te maken, maar de eigen leerkracht van het kind weet het beste hoe ver het kind in zijn of haar ontwikkeling is. Bespreek dit met de leerkracht van de groep. Mogelijk kan hij/zij de lesstof mee geven. Vraag de leerkracht of uw kind nadelige gevolgen van het verzuim ondervindt en zo ja, wat daar aan gedaan kan worden. Goed overleg tussen de ouders en de leerkracht(en) is erg belangrijk. Door samen naar oplossingen te zoeken, kan er snel op dit soort situaties worden ingesprongen en kunnen er oplossingen worden bedacht zodat uw kind zo goed mogelijk bij blijft.
@ Mama-Naomi . Wat betreft groep 3: bij sommige methodes, zoals bij veilig leren lezen, kan er ook thuis, op het internet geoefend worden met de lesstof. De leerkracht weet dit te vinden en heeft hier inlogcodes voor. Zo kan er stap voor stap een nieuwe letter worden geleerd en kan er geoefend worden met het leren lezen.
@ *Miranda. Ik begrijp de zorg over Niels. Uit mijn eigen ervaring weet ik echter ook hoe lastig het is om dat soort dingen te onthouden als je 30 kinderen in de klas hebt waarvan er soms wel eens drie of vier tegelijk zijn die allemaal meerdere malen per dag medicatie toegediend moeten krijgen. Vaak gaat het hierbij ook nog om verschillende kwaaltjes en toedieningsvormen: Ritalin voor ADHD, antibiotica voor oorontstekingen/keelontstekingen, insuline voor kinderen met diabetes en puffers voor kinderen met astma. Dat is heel erg lastig. Het is natuurlijk geen excuus. Soms werkt een timer/alarm. Als de leerkracht niet consequent is, is een verpleegkundige misschien handiger. Of misschien kan iemand de medicatie toedienen die zich hier wat meer bewust van is en wat consequenter is, bijvoorbeeld een goede stagiair, remedial teacher, een IB'er of een onderwijsassistent. Niels is nog te jong denk ik om zelf te bedenken wanneer hij zijn medicijnen in moet nemen. Probeer hem er aan te herinneren dat dit steeds op vaste tijdstippen gebeurt en benoem dit ook. Tijdens een pauze, voor/na het eten (wanneer hij de medicatie toegediend krijgt weet ik natuurlijk niet). Vertel hem of laat de juf hem vertellen wanneer de medicijnen precies worden gegeven (''Wat doen we altijd voor/na het eten? Medicijnen innemen''. Na verloop van tijd zal hij het vreemd vinden als de juf het een keer vergeet en zal hij haar er aan helpen herinneren. Natuurlijk heeft de leerkracht de eindverantwoordelijkheid, want daarvoor is Niels nog te jong, maar misschien helpt het hen allebei wel.
Bedenk ook, dat de gezondheid van het kind altijd het belangrijkste is. Ik weet uit eigen ervaring dat je veel minder goed kan leren als je je niet goed voelt of benauwd bent. De vraag is in hoeverre de leerstof dan daadwerkelijk door het kind wordt opgenomen. Als het kind erg ziek is, is een snelle en goede diagnose en behandeling belangrijker. Als uw kind zich goed voelt leert het veel sneller en beter.
Succes allemaal en blijf overleggen met de leerkracht!
Groetjes, Rosanne
Hoe eng het voor ons als ouder ook is om de medicatiezorg uit handen te geven vind ik niet dat je de juf de schuld mag geven. Al helemaal niet omdat ze het niet herkent bij je zoontje, ik heb zelfs nog moeite met het piepen te herkennen en Senna heeft al 4,5 jaar astmatische bronchitis.
Dat is gewoon een onmachtsgevoel.
Als het bij Senna weer te heftig wordt, houden we een filmdag (de enige manier om hem rustig op de bank te houden) en af en toe een zetpil om zijn last van verhoogde temperatuur te verzachten.
veel beterschap en onthoud dat je er als ouder geen schuld aan hebt
en met partijtjes waarvan we weten dat de kinderen huisdieren hebben, puffen we extra voor hij gaat en weten we dat hij soms helemaal op terug kan komen.
Toch hebben we ons vanaf het begin al voorgenomen hem niet te weerhouden van leuke activiteiten.
Hij heeft de ziekte al...en we willen het niet nog erger maken voor hem. Want hoe rot is het voor een kind dat hij buitenom 'anders' te zijn ook nog eens niet naar partijtjes mag?