Zoontje van 6 jaar met astma, wie heeft er tips?

13-08-2005 om 16:35 uur

Hallo,

Tja, zoals je kunt lezen heb ik een zoontje van 6 jaar met astma.
In de zomer gaat het wel goed met hem maar zodra het weer slechter wordt gaat het mis en is heeft hij vaak last van aanvallen. Het begint met een "onschuldig"hoestje die in de ochtend begint en 's avonds heeft hij het dan heel erg benauwd. De volgende dag gaat het dan nog niet en daarom moet hij dus vaak een paar dagen thuis blijven van school. In de maand december is het helemaal pet als er dan ook nog de spanningen van sinterklaas en kerst bijkomen.
Dennis heeft pufjes. Onderhoud en pufjes voor als hij een aanval heeft.
Hetgeen waar ik eigenlijk heel erg mee zit is het volgende:
Dennis gaat nu naar groep 3 maar moest groep 2 eigenlijk bijna overdoen alleen omdat hij zovaak ziek is en dus erg veel mist.
Ik heb niet het gevoel dat de pufjes voldoende helpen maar onze huisarts geeft ook geen goede adviezen hierbij. Twee keer per jaar moet ik daar heen met Dennis voor controle maar dat is dan net als het wel goed met hem gaat.
Ook ben ik de laatste tijd bij een homeopaat geweest maar na elk bezoek krijgt hij weer andere medicijnen en ik vraag mij af of dit wel goed is.

Wie kan mij adviezen dan wel tips geven ?

Groetjes Callie

Login of registreer om te reageren
24-08-2005 om 12:48 uur
Reactie op Jolanda

Wij zaten destijds met het zelfde dillima alleen was gerrit-jan toen 4 jaar. Hij zat nog maar 3 maand op school en was al meer thuis dan op school. Wij hebben toen een adres gekregen van een buitenschool. Dit is een school voor langdurig zieke kinderen. Kinderen krijgen hier de aandacht die ze nodig hebben en kunnen ze het even niet trekken dan kunnen ze lekker op bed. Verder wordt gerrit-jan 2 keer per week begeleidt door een fysiotherapeut op school en er lopen elke dag verpleegkundigen rond. Ik weet niet of er zo'n soort school bij jullie is maar anders zou ik daar eens achter aan gaan. Je hoeft niet bang te zijn voor het onderwijs want vanaf onze school gaan er ook kinderen naar de HAVO en verderĀ  gewoon onderwijs. Onze school heeft ook een site op internet en daar staat ook best wel veel informatie op. Wie er belang bij heeft wel ik de naam van de site wel geven.

He dat is gewoon geweldig. Heb het ook al in mijn achterhoofd als het met Saskia dit jaar weer slecht zou gaan of heb je dit soort scholen niet voor het voortgezet onderwijs?
Maar proberen het eerst nog weer eens een jaartje zo want het is natuurlijk ook wel belangrijk dat ze gewoon tussen gezonde kinderen haar school kan afmaken. Leert zij van maar ook de andere kinderen. Maar zou het echt weer er op uit draaien dat ze steeds weer ziek is en achter komen dan wil ik het ook eens gaan aankaarten want je kunt natuulijk net tien jaar op dezelfde school blijven zitten.

Login of registreer om te reageren
24-08-2005 om 02:03 uur

In een ander onderwerp heb ik geschreven over een informatiepakket dat ik meekreeg van mijn huisarts, maar het is vooral bedoeld voor kinderen met astma en hun ouders, dus ik denk dat dit een nuttige plek is om dit even te herhalen in het kort:
Het heet "Xie je, jij en astma" van AstraZeneca. Er zit o.a. een cd-rom in met info en spelletjes voor kinderen om met astma om te leren gaan (verdeeld in leeftijdscategorie basisschool en voortgezet onderwijs), een boekje met veel info over astma en allergie en een paar losse dingetjes als een vrolijke "niet roken" sticker, een "paspoort" waar kinderen hun medicijnen in kunnen opschrijven (wanneer, hoeveel) en een boekje om peakflow metingen in bij te houden. Pluspunt is dat alles in "gewoon Nederlands" is geschreven maar dat ook de medische benamingen vermeld worden, zodat je testuitslagen beter kunt snappen en makkelijker verder kunt zoeken naar informatie.

Ik ben 24 en heb al altijd astma gehad. Toch merk ik dat ik, ondanks dat ik de meeste dingen wel (her)ken uit dat boekje, er baat bij heb alles nog eens overzichtelijk bij elkaar te zien staan. Ik ben zelfs nog een paar voor mij nieuwe dingen tegengekomen! Mijn ouders maar vooral ikzelf hebben alles maar door jarenlange ervaring stukje bij beetje moeten leren. Het is veel handiger als je meteen vanaf het begin veel signalen leert herkennen en goed leert reageren! Voor ouders die net te horen hebben gekregen dat hun kind astma heeft, denk ik dat dit pakket ook erg duidelijk is geschreven, al kan ik me voorstellen dat alles dan ineens wel heel erg op je af komt.

Login of registreer om te reageren
24-08-2005 om 13:11 uur

Ik weet dat er maar een beperkt aantal hogere scholen zijn voor dit soort kinderen. Je moet dit echt opzoeken op internet. Volgens mij is er wel een in de buurt van utrecht maar verder weet ik het niet. Voor de lagere scholen zijn er ook maar 13 in het hele land.

Login of registreer om te reageren
24-08-2005 om 20:44 uur

Allen bedankt voor jullie reactie.

Naar een andere school op zoek gaan is wel het laatste wat ik zal doen; we wonen in een klein dorp en ik vind het erg belangrijk dat hij hier zijn vriendjes heeft.
Het advies om een cursus te doen dat lijkt me wel wat maar voor welke leeftijdsgroep is dit en in welke plaatsen ofwel hoe kan ik hier achter komen?

Op dit moment gaat het weer goed met Dennis maar er komt weer regen aan. Hopelijk krijgt hij hier geen last van.

Ik lees hier ook vaak dat kinderen opgenomen moeten worden. Gelukkig is dit bij Dennis nog niet het geval geweest, al was het wel eens op het randje. Heeft hij het dan nog niet zo erg?

Waar ik ook wel benieuwd naar ben is hoe andere kinderen met astma in hun doen en laten zijn.
Misschien kan ik hier ook nog iets mee.

Groetjes Callie

Login of registreer om te reageren
24-08-2005 om 21:19 uur

Geef je groot gelijk het is juist belangrijk dat ze opgroeien als normale gezonde kinderen.
Wat betreft die cursussen. Saskia heeft dit ook gehad in het ziekenhuis bij de cara verpleegkundige. Was heel leerzaam en heel leuk. Het bijbehorende boek kwam van het astma fonds misschien dat je het daar ook kunt aanvragen. Maar anders toch maar eerst even informeren bij huisarts, kinderarts of longarts.
Wat betreft hoe kinderen zijn denk ik dat ieder kind anders is.

Login of registreer om te reageren
24-08-2005 om 22:05 uur

ja er zijn ook scholen voortgezet onderwijs in nederland kijk bij kennis net en onderwijs

het is mooi als het goedgaat tussen de gezonde kids voor kids met ernstig astma gaat dit in 70% van de gevallen niet op

op spec onderwijs leren ze weer andere dingen marielle heeft dr ziek zijn hier beter leren acepteren ze is er nog lang niet maar normaal onderwijs is veel te zwaar voor haar te vermoeient......................

Login of registreer om te reageren