mei 2022 - astma actieplan

02-05-2022 om 08:02 uur

Er bestaat al langere tijd een COPD actieplan en een astma actieplan voor kinderen. Vanaf 3 mei komt er een actieplan astma voor volwassenen beschikbaar.
Door het actieplan te gebruiken krijg je inzicht in hoe het gaat met je astma en wanneer het (ietsje) minder goed gaat.
Wellicht dat sommigen van jullie al een actieplan gebruiken. Wat is jullie ervaring? En voor diegene die het nog niet gebruiken, kijken jullie hier naar uit en wat verwacht je ervan.
We horen het graag.

Login of registreer om te reageren
02-05-2022 om 08:15 uur

Ik heb een astma actieplan (AAP) en die zit zo in mijn hoofd dat ik hem eigenlijk niet nodig heb, maar het ziekenhuis heeft hem ook en heeft daar ook houvast aan.

Het is de bedoeling dat de AAP je helpt om inzicht te geven wanneer aan de bel te trekken, maar ik blijf dat lastig vinden.
En je AAP verandert vaak, dit consequent doorvoeren die veranderingen is ook wel iets om rekening mee te houden.

Maar de AAP voor volwassenen bestaat toch al veel langer? Ik heb hem sowieso al sinds 2018/2019.

Tip: zet erbij welke klachten je hebt, maar ook wat je nog kan per fase en wat moeizamer gaat! Want de ene keer zal het een meer opspelen en de andere keer het andere.

Login of registreer om te reageren
02-05-2022 om 20:24 uur

Ik heb al meer dan 20 jaar n actieplan. Werk dat alles niet dan bel ik de longarts.
Maar de term AAP ken ik niet.

Login of registreer om te reageren
02-05-2022 om 20:56 uur

Je kunt er ook dingen over peakflow in zetten als je met peakflowmeter werkt
Wordt dan vaak weer stoplichtmethode genoemd
Wat is optimaal in groen,’wat te doen bij oranje en wat is rood?
Maar lang niet voor iedereen is t echt effectief hoor maar kan helpen als je t niet goed kunt voelen.
Zulke “afspraken” mbt saturatie zijn zeker bij astma doorgaans niet zinvol

T mooie aan een goed AAP is dat t echt persoonlijk is en niet een algemene richtlijn. Als de patiënt en de arts hetzelfde AAP hanteert, verbetert dat de op de persoon toegespitste astmsbehandeling en dat kan alleen maar positief zijn!!

Login of registreer om te reageren
05-05-2022 om 09:19 uur
Reactie op Edelweiss

Je kunt er ook dingen over peakflow in zetten als je met peakflowmeter werkt
Wordt dan vaak weer stoplichtmethode genoemd
Wat is optimaal in groen,’wat te doen bij oranje en wat is rood?

vroeger had ik idd het stoplicht. iedere dag peakflow meten totdat ik mijn waarden wist en daarna alleen bij twijfel.
inmiddels vind mijn longarts dit niet een goede methode van weten hoe t met mijn astma gaat, je meet immers maar 1 dingetje wat niet voldoende aangeeft hoe t gaat.
dus geen peakflow meer

Login of registreer om te reageren
05-05-2022 om 09:26 uur

Helemaal eens ems, het belangrijkste is hoe je je vóelt.
Maar als dat voelen nog geleerd moet worden kan t een hulpmiddel zijn ja
Maar zeker niet om
op blind te varen!! Want t kan ook vertekenen en te positief uitpakken waardoor je belangrijke signalen mist die aangeven dat het niet goed gaat!

Login of registreer om te reageren
05-05-2022 om 10:14 uur

Wat voor mij helpt is ook mensen in mijn omgeving vragen. Zelf wen ik vaak toch aan de benauwdheid en merk ik niet altijd dat ik langzaam slechter wordt. Ik heb een collega die me altijd haarfijn waarschuwt als ik weer mijn typische hoest krijg en de bedrijfsarts zei van de week dat ze me beter vond dan de vorige keer omdat ik weer langere zinnen kon praten.

Login of registreer om te reageren
05-05-2022 om 10:16 uur

Ja die feedback is idd heel belangrijk, herkenbaar!!!

Login of registreer om te reageren
05-05-2022 om 10:21 uur

Hier ook hoor (ems je bent hees).

Voor mij geldt vooral hoesten, de trap moeilijker opkomen of iets van de grond rapen gaat moeizaam, bij uitademing allemaal extra geluid, en moe.
vaak komt het stilletjes binnensluipen is dan is feedback erg fijn

Login of registreer om te reageren
08-05-2022 om 20:28 uur

Zo'n stappenplan vind ik op zich wel handig. Dan hoef ik niet alles te onthouden.
Zoals de afbouweisen van medicatie, en het maximaal aantal wat je van puffers en pillen mag nemen. De piekflowwaarden ken ik wel.
Leefregels vind ik ook handig. Daar kan ik nog wel eens de mist mee ingaan. Daarvoor vind ik een reminder op zijn tijd wel prettig. Want ik denk vaak te makkelijk dat ik nog hartstikke goed bezig ben en dat het nog best goed gaat. Terwijl ik dan nog wel eens lees dat ik toch teveel doe en beter meer rust kan inbouwen.
En iedere arts heeft ook zijn eigen accenten waarop hij handelt. Dan vind ik het wel praktisch om dat er in te zetten. Als je dan belt, heb je ook sneller dat je elkaar verstaat.
Voor de rest is het een levend document. Het verandert mee met de progressie van mijn ziekte en mijn levensfase.
De kleuren of fases of stappen (hoe je het noemen wilt) vind ik inmiddels frustrerend werken. Omdat ik de beste fase nooit meer bereik en vrijwel constant in rood zit. Dus dat was vooral leuk toen ik vaak of langdurig in groen zat.

Login of registreer om te reageren