provocatietest net niet drempelwaarde astma?

16-11-2021 om 10:35 uur

ik heb vandaag provocatietest gehad, mijn longfunctie ging 'maar' 10% achteruit door histamine, kwam wel weer helemaal terug naar 100% door ventolyn. maar ik herkende de klachten compleet: begon enorm te hoesten, mn ogen begonnen te tranen en werd benauwd. Alleen nu was het in een veel lichtere vorm dan dat ik het herken in m'n dagelijks leven. sinds gister gaat het best goed met mijn longen en heb ik ook de hele nacht door kunnen slapen, dat had ik dit weekend bijvoorbeeld niet. toen waren de hoestaanvallen en benauwdheid veel erger dan dat het sinds gister en bij de provocatietest vandaag was. kan dan toch wel sprake zijn van astma? want heb hier al jaren last van en astma medicijnen helpen ook (alleen niet zo als ik verkouden ben en het kan niet alle aanvallen tegenhouden). de ene keer kan het toch erger zijn dan de andere keer? het kan toch zijn dat het op dit moment minder erg is, maar dat het wel gewoon astma is?

Login of registreer om te reageren
16-11-2021 om 10:44 uur

of kan het ook dat mijn astma zich vooral kenmerkt met hoesten en niet met longfunctiedaling? want heb er in mijn dagelijks leven heel veel last van.

Login of registreer om te reageren
16-11-2021 om 11:24 uur

Vervelend, de klachten die je hebt. Longfunctietesten zijn niet zaligmakend. Ook als die goed zijn kun je astma hebben. Een goede arts neemt ook een uitgebreide anamnese af. Die is minstens zo belangrijk als de longfunctietesten.

Login of registreer om te reageren
16-11-2021 om 13:33 uur

Mijn test zakte 18%, dus conclusie dat mijn klachten waarschijnlijk kwamen door mijn overgewicht, slechte conditie en labiliteit. Ja echt dat is wat ze zei. Godzijdank werd ik daarna door een andere arts wel serieus genomen. Dus ja het kan zeker astma zijn!

Login of registreer om te reageren
16-11-2021 om 18:34 uur

is een achteruitgang van 10% van longfunctie slecht (ondanks dat ik de drempelwaarde van astma niet haal) of reageert iedereen een beetje op histamine?

Login of registreer om te reageren
16-11-2021 om 18:40 uur

Ik reageer helemaal niet op histamine, maar heb toch astma en loop bij de longarts. Dus het zegt niet altijd iets

Login of registreer om te reageren
16-11-2021 om 20:53 uur

Of je tijdens een longfunctie op histamine reageert is voor iedereen anders.
Net als Marcus2 reageer ik ook nergens op bij de longfuncties. En toch heb ik ernstig astma. Wees gerust, dat is zeer zeldzaam. Alleen op dit forum kom je ze in verhouding veel tegen. Schrik dus niet van de soms heftige verhalen die je leest.

Bespreek de uitslag vooral ook met je arts. Die heeft een compleet plaatje van jou.

Login of registreer om te reageren