Stootkuur prednisolon afmaken?

13-02-2021 om 21:39 uur

Maken jullie stootkuren prednisolon altijd af?
Ik bedoel: als je het idee hebt dat je na x dagen kunt stoppen, stop je dan? Of maak je de kuur af zoals de arts het voorschrijft?

Login of registreer om te reageren
14-02-2021 om 01:18 uur

Ik maak ze eigenlijk altijd af, als ik denk dat ik eerder kan afbouwen overleg ik, maar vaak is het helaas verlengen of langzamer afbouwen. Wel is mij geleerd tijdens revalidatie dat het inderdaad soms ook eerder kan en zou dit dan ook gewoon overleggen als jij denkt dat het mogelijk is. Hoe minder lang je het gebruikt en nodig hebt hoe beter en het is niet zoals met een abkuur dat er resistentie tegen een bacterie op kan treden:)

Login of registreer om te reageren
14-02-2021 om 12:16 uur

Nee, ik maak ze niet altijd af. Ik voel goed wanneer ik genoeg heb.

Het advies op mijn reva afgelopen jaar was ook om te stoppen wanneer je denkt dat dit mogelijk is. Jaren geleden adviseerde mijn huisarts mij dit al.
Maar, zei de longarts: als het goed gaat nog 1 dagje nemen.

Dus wat ik doe:
foster omhoog en eventueel luchtwerverwijders.
Beginnen met prednisolon.
als ik voel dat dit goed aangeslagen is stoppen met pred
en dan nog een week doorgaan met foster hoog.
als ik weer 'gezond' ben stoppen met verhoogde foster.

Login of registreer om te reageren
14-02-2021 om 15:53 uur

Dank voor jullie antwoorden!

Ben ook een voorstander van zo kort mogelijk prednisolon. Goede tip, als het goed gaat nog 1 dagje nemen.
Voor nu lijkt me zelf dokteren dan toch onverstandig. Maar bij een volgend consult de vraag eens stellen.

Login of registreer om te reageren
14-02-2021 om 18:02 uur
Reactie op emsepems

Nee, ik maak ze niet altijd af. Ik voel goed wanneer ik genoeg heb.

Het advies op mijn reva afgelopen jaar was ook om te stoppen wanneer je denkt dat dit mogelijk is. Jaren geleden adviseerde mijn huisarts mij dit al.
Maar, zei de longarts: als het goed gaat nog 1 dagje nemen.

Dus wat ik doe:
foster omhoog en eventueel luchtwerverwijders.
Beginnen met prednisolon.
als ik voel dat dit goed aangeslagen is stoppen met pred
en dan nog een week doorgaan met foster hoog.
als ik weer 'gezond' ben stoppen met verhoogde foster.

Zo doe ik het ook op advies van de longarts, en dat werkt meestal goed. T

Login of registreer om te reageren
14-02-2021 om 18:03 uur

Ik stop ook eigenlijk nooit eerder omdat ik eerder nooit echt al opgeknapt ben.

Login of registreer om te reageren
14-02-2021 om 21:29 uur
Reactie op Suus01

Dank voor jullie antwoorden!

Ben ook een voorstander van zo kort mogelijk prednisolon. Goede tip, als het goed gaat nog 1 dagje nemen.
Voor nu lijkt me zelf dokteren dan toch onverstandig. Maar bij een volgend consult de vraag eens stellen.

wijs, want hoe ik het doe is geschikt voor mij, misschien helemaal niet goed voor jou.
ik ben ook voorstander van kort prednislon, maar alleen als t echt kan.
daarbij geeft mijn allergoloog aan dat prednisolon wel een erg slechte naam heeft, en af en toe een kuurtje echt niet heel slecht is voor je lichaam.
maar tja... bij mij is t vaker dan eens een kuurtje.... maar haar mening heeft er wel voor gezorgd dat ik er wat makkelijker de prednisolon pak ( waardoor ik ook weer minder lang nodig heb, en betere kwaliteit van leven :-) )

Login of registreer om te reageren
15-02-2021 om 14:30 uur

Het vertrouwen van de artsen om zelf op- of af te bouwen heb ik wel (even los van dat eerder stoppen met pred nooit besproken is)
Ik denk dat het het moeilijkste is dat ik giga-instabiel ben. Er is amper kop of staart tussen het kno-gebied en de onderste luchtwegen. Eén grote flipperkast, voor de infectiedeeltjes.
Laatst in overleg met de arts een antibioticakuur, voor de longen. En echt: de longen werden erger, maar het kno-gebied knapte op ...

Afijn. Het houdt me van de straat.

Login of registreer om te reageren
25-02-2021 om 21:53 uur

Ik krijg altijd 10 dgn maar mocht ik na bijv dag 8 merken dat het genoeg is mag ik eerder stoppen. Mocht het nog niet goed gaan dan bel ik en verlengen we evt.

Login of registreer om te reageren