teveel aan stikstof in bloed

05-01-2020 om 14:10 uur

Wat voorafging , mijn vader klaagde al een 3 tal weken wanneer hij opstond dat hij zo kortademig was maar na paar uurtjes verbeterde dit zich. Beslist om eens de oorzaak te laten onderzoeken en net dan gebeurde deze plotse toename van co. ( 29/12). In hospitaal staan ze nu voor een raadsel, mijn vader stapelde plots teveel co aan, die opliep tot 110. Na kunstmatige beademging terug stabiel gekregen vervolgens overgegaan(na 36h) tot zuurstof met masker (co 53), maar zonder zuurstof loopt stikstof binnen uur terug op naar 100 en zelfs met zuurstof door neus loopt het ook op. Hersenscan ,longscan en hartscan uitgevoerd maar alles lijkt ok. Zuurstofinname met masker is 96 wat zeer goed is voor iemand van 83 jaar en tussen de 14/16 keer beademing .Hij had in hospitaal in spoedopname wel een longontsteking opgelopen maar deze is terug genezen. Ze denken dat hij niet diep genoeg inademt en daardoor stikstof oploopt maar het is maar een denkpiste zegt de dokter .Deze morgen terug over gegaan naar kunstmatig beademen omdat er waarschijnlijk nog een fluim is losgekomen en mijn vader kon deze blijkbaar niet meer uithoesten en daardoor sloegen alle parameters in alarm. Ze hebben nu beslist om hem naar een universitair ziekenhuis(Gent) over te plaatsen . Heeft er iemand dit al eens voor gehad

Login of registreer om te reageren
05-01-2020 om 16:41 uur

Stikstof (N) is toch iets anders dan CO (koolmonoxide)?

Login of registreer om te reageren
05-01-2020 om 18:26 uur

Wordt vaker verkeerd gezegd, denk dat degene koolzuurstapeling bedoelt co2
Sterkte met je vader, ik hoop dat je vlug een antwoord krijgt.
En anders alles goed navragen aan zijn arts.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
14-01-2020 om 10:47 uur

Heel vervelend, klinkt ook als vrij complex beloop en daardoor niet heel makkelijk te beantwoorden. Een hoog CO2 kan je krijgen door een aantal zaken: longontsteking, spierkracht verlies, rokerslongen, ademhalingsaanstuur probleem vanuit de hersenen. En nog een aantal zaken. Wij lopen die altijd na en strepen zaken af. Mogelijk speen meerdere problemen een rol. Afhankelijk van de oorzaak kan het herstellen, soms kost t veel tijd.

Login of registreer om te reageren
16-01-2020 om 12:47 uur

Na een jaar zoeken in hospitalen te Knokke-Heist en Brugge hebben ze het na 2 dagen gevonden in het UZ Gent. Het was inderdaad een spierziekte A. L. S. jammer genoeg in de laatste fase, de beademingsspieren waren al volledig aangetast. In overleg met me vader hebben de dokters beslist om mijn vader op 12 januari te laten inslapen. A L S is een vreselijke ziekte waar ze nog bitter weinig van weten maar waarbij ze in Nederland blijkbaar al verder meestaan dan in Belgie met onderzoeken ernaar toe.

Login of registreer om te reageren
16-01-2020 om 13:24 uur

Gecondoleerd met het verlies van je vader, heel veel sterkte!

Login of registreer om te reageren
16-01-2020 om 14:54 uur

Gecondoleerd met het verlies, Morton. Het is een vreselijke ziekte. Veel sterkte!

Login of registreer om te reageren