niet kleincellige longkaner

26-09-2019 om 18:54 uur

Goedemiddag,

mijn man heeft niet kleincellige longkaner in stadium 4. niet te genezen dus. Nu heeft hij de eerste keer immuno en chemo gehad. daarna kreeg hij een longontsteking en longembolieën. het was kantje boord. de tweede keer alleen chemo gehad omdat hij nu ook prednison krijgt. Nu gaat de prednison afgebouwd worden en dan is het de bedoeling dat mijn man de derde keer zowel weer immum als chemo krijgt. 10 oktober om precies te zijn. Nu had de longarts/oncoloog het over het PDL 1. Dat is bij mijn man 10 procent. nu heb ik ergens gelezen dat het eigenlijk 50 procent moet zijn om voor immuum in de eerste lijn in aanmerking te komen.

Is het nu juist gunstig dat mijn man 10 procent heeft of juist niet?

En bij hoeveel procent van de mensen werkt imuumtherapie en hoe snel ga je van de immuum therapie en de chemo wat merken? Op dit moment zie ik mijn man alleen achteruit gaan. Diagnose was op 19 augustus 2019 en nu al twee keer kantje boord met een ziekenhuisopname van tien dagen. Op dit moment zit mijn man thuis aan het zuurstof en dat was nog niet zo toen hij het ziekenhuis inging.

Ik hoop natuurlijk op het eerste, dat tien procent gunstig is, maar ben vergeten dit aan de longarts te vragen.

Login of registreer om te reageren
26-09-2019 om 19:26 uur

Vaak is het zo bij kanker dat je eerst slechter wordt van de behandeling voor je verbetering merkt. Of dat ook voor je man geldt, kan ik niet beoordelen. Ik ben geen arts. Hebben jullie geen longverpleegkundige of iemand met wie je je zorgen kan bespreken? Sterkte hoor!

Login of registreer om te reageren
27-09-2019 om 07:50 uur

Beste Carla,

Bedankt voor het stellen van je vraag op het longforum. Deze vraag heb je van de week ook gesteld met de titel 'PDL1'. Wij hebben deze doorgestuurd naar een longarts. Het kan enkele dagen duren, voordat u antwoord krijgt. Als u per direct een antwoord wilt, adviseren wij om contact op te nemen met de behandelend arts van uw man.

Wij wensen jullie beide veel sterkte toe.

Met vriendelijke groet,
Advieslijn

Login of registreer om te reageren
11-10-2019 om 12:53 uur

Ik snap iets niet helemaal, uw man heeft een niet kleincellige longtumor, dat had ik ook. Plaveisel carcinoom??
Ik ben eerst behandeld, in serie van 24 behandelingen achter elkaar, met chemo en bestraling. Binnen 6 weken na de laatste bestraling en chemo is de Immuuntherapie gestart. Dus niet en chemo en Immuun. Dat werkt niet. Ik heb 6 behandelingen immuuntherapie gehad van de 26, omdat bleek dat ik er longontsteking van kreeg. Uiteindelijk is de hele immuun gestopt, Te gevaarlijk voor mij, ik zou er steeds weer longontsteking van krijgen. Heb daar door wel 7 maanden aan de prednisolon gezeten.
Ik weet niet waar uw man zijn behandeling krijgt, maar zou wel vragen of en chemo en immuun elkaar niet bijten. Volgens mijn longarts wel.

Login of registreer om te reageren