Advies over diagnostiek astma en werking ontstekingsremmer?

04-05-2019 om 10:40 uur

Dag,
Ik ben nieuw hier op het forum en zoek wat aanvullend advies over proces van diagnostiek waar ik nu in zit.

Ik ben 41 jarige vrouw en sinds een flinke griep en luchtweginfectie in februari, last van astmatische klachten: vaak gereutel, soms geirriteerde keel, benauwdheid (zonder ventolin), meer slijmproductie longen of holtes, soms spierpijn/ gevoel pijnlijke longen na inspanning of drukke dag. Ook hogere hartslag bij inspanning als ik wat benauwd ben/ mindere dag heb. Verder reageer ik sterk op smog/ benauwd. Dit had ik overigens ook al voor de griep.
Ook lijk ik soms wat te hyperventileren (klachten heb ik al heel lang, maar redelijk onder controle). Maar nu met astmaklachten is het soms lastig om hyperventilatie van benauwdheid te onderscheiden.
Verder ben ik allergisch voor huisstofmijt (dat wist ik al, gebruik al jaren flixonase neusspray). Sinds astmaklachten flink op weg met saneren huis.
Ik rook niet en heb een actieve leefstijl.

De huisarts heeft me Ventolin voorgeschreven tijdens de luchtweginfectie die goed werkt en die ik nog steeds gebruik (2 - 4 pufjes per dag afhankelijk van hoe t gaat).
6 weken na start luchtweginfectie heb ik spirometrie gehad voor diagnostiek astma, maar helaas konden ze die niet goed aflezen. Het lukte me niet voldoende om die hoge piek bij in en uitademen te bereiken. Wellicht kwam dit ook omdat mijn longen nog niet voldoende hersteld waren van infectie?

Vervolgens heeft huisarts me antibiotica voorgeschreven, omdat ze dacht dat ik nog laatste zetje nodig had voor opruimen griep.
Vervolgens nog steeds astmatische klachten na het einde van de kuur. Huisarts heeft me vervolgens ontstekingsremmers fluticason 250 mg inhalatie voorgeschreven 2 inhalaties per dag (ochtend en avond). Deze gebruik ik nu 3,5 week.
Helaas lijkt dit tot nu toe niet veel extra effect te hebben: klachten zijn naar mijn idee niet veel minder (nog steeds gereutel, slijm, soms benauwd) en ik heb nog wel Ventolin nodig (2-3 per dag). Mijn conditie is overigens wel verbeterd en ik ben ook weer voorzichtig aan het sporten, maar weet niet of dat door fluticason komt.

Gisteren weer naar huisarts om te evalueren: ze wilde me doorverwijzen naar longarts in regio Utrecht, voor goede diagnostiek, maar wachttijden zijn erg lang (50 werkdagen).
Dus voorstel is nu om nogmaals een spirometrie bij Saltro te doen en te kijken of dit duidelijkere indicatie geeft voor mate van astma en type en hoeveelheid medicatie ontstekingsremmer. Ook volgt er dan wellicht doorverwijzing naar fysio of logopedist voor ademhaling.

Samenvattend: hebben jullie misschien nog tips of ideeen over:
- zit ik / huisarts op goede weg met diagnostiek voor astma, of wellicht toch bredere diagnostiek nodig gezien aard klachten?
- hoe ik me beter kan voorbereiden op spirometrie, of dat hyperventilatie of luchtweginfectie hier wellicht invloed had op eerdere foutieve test?
- over wanneer een ontstekingsremmer zijn werk kan gaan doen? Ik gebruik het nu dus 3,5 week
- of het 'normaal' is dat je ventolin nodig hebt terwijl je ook ontstekkingsremmers gebruikt?

Bij voorbaat hartelijk dank!

Login of registreer om te reageren
29-06-2019 om 07:53 uur

Dankjewel Nickie! Ik ga even kijken of r soortgelijke topics zijn en anders even nieuwe maken

Login of registreer om te reageren