Pas gestopt met roken

16-05-2019 om 18:33 uur

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier, dus weet niet of ik met deze vraag hier moet zijn, zoniet dan hoor ik het graag :)

Ik ben nu sinds 1,5 week gestopt met roken.
Dit was nadat ik ziek werd, een enorme griep kreeg met keelontsteking. Ik kon toen niet meer roken, en toen heb ik gelijk de knoop doorgehakt om te stoppen.
Ik merk al wat kleine dingen qua voordelen, zoals meer ruiken en een frisser gevoel als ik adem. Alleen heb ik op de een of andere manier (?) ook negatieve dingen die ik merk, zoals bijvoorbeeld een ontzettende vervelende hoest, die maar niet weg wil gaan. Voordat ik stopte was dit ook zo, alleen was dat vaak maar het "rokerskuchje" zullen we maar zeggen. Kan iemand me vertellen hoe dit komt?
Verder heb ik ook nog last van een ruis in mijn ademhaling, die je kenbaar voelt en hoort als ik adem. Is dit normaal? Hoort dit bij stoppen met roken? Gaat dit ook weer weg of blijft dit zo? En moet ik hiermee dan uiteindelijk naar een huisarts?

Groetjess,

Login of registreer om te reageren
16-05-2019 om 18:53 uur

Knap hoor, dat je gestopt bent zegt deze ex-roker.
Je lichaam gaat nu aan de slag om alle troep die je in de loop der tijd verzameld hebt, op te ruimen.
Trilhaartjes in je longen komen weer in actie en proberen de boel naar buiten te werken.
Vandaar dat hoestje. Hoe lang dat aanhoudt verschild van persoon tot persoon maar is niets om je ongerust over te maken.
Stoppen met roken kan echter vervelende bijeffecten hebben.
Tijdens het roken staat het afweersysteem op "red alert" en onderdrukt zo allerlei kwaaltjes die al aanwezig zijn. Ook in sigaretten zitten toevoegingen zoals hoestonderdrukkers, luchtwegverwijders en zelfs sporen van antibiotica.
Doordat je stopt schakelt dit systeem terug zodat deze kwaaltjes ineens boven komen drijven. Vooral gebitsproblemen zijn berucht. Iets om in de gaten te houden.

Succes, moed, sterkte en vooral trots op jezelf zijn!

Login of registreer om te reageren
16-05-2019 om 18:56 uur

Dankjewel voor je berichtje! Maar ver voordat ik begon te roken, had ik geen last van hoesten.... kan dit om copd gaan?of ben ik dan gelijk weer te bezorgd?

Login of registreer om te reageren
16-05-2019 om 19:06 uur

Als je daarvoor al flink aan het hoesten was is het geen gek idee om eens langs de huisarts te gaan. Wellicht dat de huisarts een goede verklaring heeft en ook je zorgen kan wegnemen:)
Super goed dat je gestopt bent btw!

Login of registreer om te reageren
16-05-2019 om 20:09 uur
Reactie op Nckiie

Als je daarvoor al flink aan het hoesten was is het geen gek idee om eens langs de huisarts te gaan. Wellicht dat de huisarts een goede verklaring heeft en ook je zorgen kan wegnemen:)
Super goed dat je gestopt bent btw!

Voor zover ik weet hoestte ik daarvoor helemaal niet, behalve als ik normaal verkouden was ofzo

Login of registreer om te reageren
16-05-2019 om 20:11 uur
Reactie op Stefanie

Hoe oud ben je? Hoe lang heb je gerookt?

Ik ben nu pas 20 jaar oud, en heb vanaf mijn 13de gerookt. En dan niet 1tje, maar ongeveer een pakje per dag zeker (van die grote) , als het gezellig was soms wel meer.

Login of registreer om te reageren
16-05-2019 om 20:22 uur

Dat is best lang en veel maar COPD lijkt me toch niet hoor. Als je zo bezorgd bent raad ik je aan een keer naar de huisarts te gaan om alles te bespreken. Wel top dat je gestopt bent, houden zo hoor!

Login of registreer om te reageren
16-05-2019 om 20:59 uur
Reactie op expaffer
Reactie op Nckiie
Als je daarvoor al flink aan het hoesten was is het geen gek idee om eens langs de huisarts te gaan. Wellicht dat de huisarts een goede verklaring heeft en ook je zorgen kan wegnemen:)
Super goed dat je gestopt bent btw!

Voor zover ik weet hoestte ik daarvoor helemaal niet, behalve als ik normaal verkouden was ofzo

Ik nam hieruit op dat je tijdens het roken ook al hoestte, dat bedoelde ik. Copd lijkt niet zo snel de oorzaak nee, je zou een uitzondering zijn dan. Maar bij zorgen altijd de huisarts consulteren, deze kent jouw situatie het beste en kan je dan het beste advies geven. Maar stoppen met roken is altijd goed, dus goed bezig:D

Login of registreer om te reageren
17-05-2019 om 13:22 uur
Reactie op Nckiie
Reactie op expaffer
Reactie op Nckiie
Als je daarvoor al flink aan het hoesten was is het geen gek idee om eens langs de huisarts te gaan. Wellicht dat de huisarts een goede verklaring heeft en ook je zorgen kan wegnemen:)
Super goed dat je gestopt bent btw!

Voor zover ik weet hoestte ik daarvoor helemaal niet, behalve als ik normaal verkouden was ofzo

Ik nam hieruit op dat je tijdens het roken ook al hoestte, dat bedoelde ik. Copd lijkt niet zo snel de oorzaak nee, je zou een uitzondering zijn dan. Maar bij zorgen altijd de huisarts consulteren, deze kent jouw situatie het beste en kan je dan het beste advies geven. Maar stoppen met roken is altijd goed, dus goed bezig:D

Dat klopt inderdaad, het rokerskuchje, maar dit is nu meer veranderd in een nare hoest. Die ruis die ik hoor in mn longen, kan deze ook nog weggaan of moet ik daarmee wel naar de huisarts / is dat verstandiger ? Vind huisartsen altijd zo naar om naartoe te gaan haha

Login of registreer om te reageren
17-05-2019 om 17:32 uur

Slechte ervaring met de huisarts? Ik vind het juist makkelijk om even langs de huisarts te gaan, die is dichtbij, heel algemene kennis over veel zaken en mijn huisarts denkt altijd met me mee.
Van wat ik merk maak jij je zorgen, alleen de huisarts kan die nu wegnemen omdat die de medische kennis heeft om te oordelen over jouw situatie

Login of registreer om te reageren